Misständning med MS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

En strobblampa triggar på en spänning (även fast den induktiv fångar upp signalen).

Om du får en förbränning som är magrare/fetare än föregående förbränning så blir spänningen över tändstiftet olika. Det kan ge att spänningen inte blir tillräckligt för att "trigga" strobblampan..

Det kan också i sig vara att strobblampan inte hinner att bygga upp sin spänning internt för att kunna aktivera en ny blinkning. (du har väl någon använt en vanlig kamera med blixt och förundrats över varför inte blixten inte gick av när den borde)

Så bara för att den inte tänder på alla pulser betyder det att det är styrsystemets som inte ger gnista.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

David V skrev:Ett tips:

Får du reseter i MS-loggfilen?

/David
Vad menas med det?
MVH
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

backeliten skrev:En strobblampa triggar på en spänning (även fast den induktiv fångar upp signalen).

Om du får en förbränning som är magrare/fetare än föregående förbränning så blir spänningen över tändstiftet olika. Det kan ge att spänningen inte blir tillräckligt för att "trigga" strobblampan..
Det kan också i sig vara att strobblampan inte hinner att bygga upp sin spänning internt för att kunna aktivera en ny blinkning. (du har väl någon använt en vanlig kamera med blixt och förundrats över varför inte blixten inte gick av när den borde)

Så bara för att den inte tänder på alla pulser betyder det att det är styrsystemets som inte ger gnista.
Okej. Har testat lampan mot en golf utan problem. Dock kan då problemet ligga i det som är markerat i fet-stil. Känns som förbränningarna skulle vara mer jämna och då jämnare spänning över tändstiftet på en bil som är helt orginal.
Ska nog inte enbart gå på stroblampan isf, utan vara ute och testköra den.
Dock så är misständningarna kvar när jag kör den.
Vad skulle det kunna vara om den inte har med tändningen att göra. Hade problem med att boxen startade om sig när jag gick från fullgas till inbromsning under tiden jag ställde in pottarna till triggern. Kan det vara så att det är ett inställningsfel på pottarna fortfarande, eller kanske problem med lågohmsspridare. Har lödat in en konding i boxen. Men kanske ska testa med förkopplingsmotstånd igen?
MVH
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tänk på att du kör wasted spark, då kan det vara läge att vända på givaren till stroblampan så att den inte "pekar mot tändstiftet". Detta beror på att strömmen går i en riktning i ena kabeln, och den andra riktningen på den andra kabeln, för de två kablar som hör till samma spole.


Ofta får man inte ens ett blink från stroblampan, men senast idag när jag hjälpt en att stroba in tändningen såg vi gnista kanske hälften av gångerna men vände man på givaren så blev det ingen tveksamhet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

känsligheten på tändlampan kan va viktig tex monkey/fiddymotorerna
(fjantig gnista :)) klarar inte dom vanligaste lamporna av över ca 5000rpm!
sen jag köpte en "lyx"lampa från http://www.jeppes.net/shop/
( ES130) så har jag alltid fått perfekt signal på allt från grästrimmers till
värsta cdi-tändningarna! (det klarar inte dom vanliga)dessutom har den inbyggt batteri och man slipper kablar som trasslar i remskivor och annat.

oj då ,nu blev det som värsta reklamen :) men jag är faktiskt så nöjd att
jag aldrig kommer att köpa nån billig igen

//F
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Du hade nog mer tur med dina grejjer Fredde, jag köpte ut en ES 120 åt min bror efter att jag övertalat han det var bra grejjer, tror vi använt den 3 gånger innan den la av helt. (Aldrig tappat den och den har alltid legat inomhus i förpackningen)
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Inlägg av David V »

smöret skrev:
David V skrev:Ett tips:

Får du reseter i MS-loggfilen?

/David
Vad menas med det?
MVH
Nu var det en stund sen jag kikade på loggfilerna, så jag vet inte exakt vad det står. Men MS lägger in en rad i loggfilen när / ifall styrenheten resetar, öppnar du en loggfil så ser du dem ifall du har problem med det. Får du resetar då och då kommer det upplevas som ryck och störande misständningar, beror ofta på fel tändstift (icke resistorstift), dålig jord och liknande.

Annan fråga: Vad har du för inställning på "injection per engine cycle" och "injector staging"?

/David
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Jag är för tillfället inte hemma och har inte tillgång till min dator. Så jag återkommer imorgon när jag är hemma igen.
MVH
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Angående reseterna. Om det är är lodrät linje (min är röd) så har jag haft det innan. Inte i samband med själva misständningarna dock(om man kollar dom få loggarna jag har kvar)
injection per engine cycle=2
injection stagning= simultaneous

Misständningarna är väldigt lika dessa i länken, fast jag har lite mer.
Börjar vid 1,25 om det är till någon hjälp.
http://www.youtube.com/watch?v=nIP-uN_nalY
MVH Fredrik
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Om jag inte minns fel ska du ha 1 injection per enginge cycle om du kör simultaneous,
2 eller fler om du kör alternating.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Inlägg av David V »

Koll här för lite info om Alternating VS Simultaneous

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... f69d860922

Att köra 2 squirt simultaneous borde funka bra, kanske med reservation för att du får tryckdippar i bränsletrycket. Testa 4 squirt alternating, det borde i mitt tycke vara det bästa på 4-cylindrig motor, då blir det lika i alla cylindrar enligt diskussionen i tråden ovan.

backeliten, håller du med om ovanstående resonemang och det i tråden?

/David
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

japp, på en 4:a är det fördelaktigt med 4squirts och alternating.

Har man väldigt stora spridare kan man prova 2squirts och alternating då får man längre öppetider och bättre kontroll på spridaren.
(Även fast tomgången nog blir rätt ruppig)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Okej, skall testa båda alternativen på onsdag. Återkommer då med hur det har gått.
MVH
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Var i garaget idag pch testade att köra 4 squirts och alternating. Efter lite pillande fick jag den att få hyffsat. Fullgas låg det runt afr 10,8-12 kanske. Alltså ganska fett. Hann inte med mer än så. Men misständningarna var fortfarande kvar.
Skall lägga upp en logg imorgon hur det såg ut. (är på jobbet nu) Tps gjorde en dipp ner till noll nästan när den misstände.

Ett annat problem var att på tomgång och runt 1500 varv torrgas så blinkade PW i megatune rött och gick lite knackigt då.
MVH Fredrik
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Låter som accel berikningen som går in..
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Skriv svar