...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

B_Christoffersson skrev:jag skulle rekomendera att du rengjorde grejerna lite bättre innan du monterar ihop de

vad man kan se på blocket så ligger de jord och massor med smuts kvar och de vill man inte ha i en motor som man renoverar

haha jord ?! :doh:

nä ingen jord i motor här inte, kan vara en synvilla pga av blixen gör att de ser kladdigt ut, men de är väl regjort när jag plockade isär de.

Smörjde med olja när jag honade, kan vara de som runnit så de vart oljit mot trågpackningen längst ner, men ingen jord iaf ;)
lille-skutt
För mycket laddtryck

Inlägg av lille-skutt »

m90lådorna ja har kört ihjäl har dött under gaspådrag å inte vid växling... såå de e skitlådor..

jag har oxå dödat fk-kolvar innan, inga problem men ja fick misshandla dom rätt hårt innan ringlandet sprack, att då köra av ännu mer mot kompringen är ingen höjdare...
men visst de kan funka oxå om du verkligen vet vad du gör med ett megastrul sprut, jag har bråkat min beskärda del med dom sprutena, å dippande signaler, glömda öppningar av spridare etc gjorde mig inge vidare glad så ja bytte till autronic sm4..

men ja har en känsla av att du inte hållt på så länge så du lär bli varse om dessa sakerna tids nog :roll:

until then - happy horsepower hunting 8)
learning by trail and error
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

filipwängelin skrev:
B_Christoffersson skrev:jag skulle rekomendera att du rengjorde grejerna lite bättre innan du monterar ihop de

vad man kan se på blocket så ligger de jord och massor med smuts kvar och de vill man inte ha i en motor som man renoverar

nä ingen jord i motor här inte, kan vara en synvilla pga av blixen gör att de ser kladdigt ut, men de är väl regjort när jag plockade isär de.

Smörjde med olja när jag honade, kan vara de som runnit så de vart oljit mot trågpackningen längst ner, men ingen jord iaf ;)
om du kollar på bilden där du har monterat nya lager i blocket och så kollar du runt trågkanten så är de gammal olja dära samt på ena fästet som man skruvar alukåpan till växellådan så ser de verkligen ut som att de ligger jord och en massa smuts dära

jag river altid hela motorn och sen tvättar jag blocket säkert en halvtimme med högtryckstvätten och diverse kemikalier
sen kör jag altid över hela blocket med en rotorende stålbprste i borrflugan för att få bort gamal färgräster och skit som inte velat släppa

sen får man oftast gå över men en vanlig stålborste och ta bort där man inte kommer åt som vanligt sen ut och tvätta allt igen med högtrycken

man kan inte vara för noga med rengörningen bara för slarvig :hihi:
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

B_Christoffersson skrev:
filipwängelin skrev:

om du kollar på bilden där du har monterat nya lager i blocket och så kollar du runt trågkanten så är de gammal olja dära samt på ena fästet som man skruvar alukåpan till växellådan så ser de verkligen ut som att de ligger jord och en massa smuts dära

jag river altid hela motorn och sen tvättar jag blocket säkert en halvtimme med högtryckstvätten och diverse kemikalier
sen kör jag altid över hela blocket med en rotorende stålbprste i borrflugan för att få bort gamal färgräster och skit som inte velat släppa

sen får man oftast gå över men en vanlig stålborste och ta bort där man inte kommer åt som vanligt sen ut och tvätta allt igen med högtrycken

man kan inte vara för noga med rengörningen bara för slarvig :hihi:
Tro mig den är rengjord med kemikalier. dock har jag inte slipat ytan mot tråget, det är inte gammal olja utan ny olja som runnit från honingen som jag sa. kolla på överdelen så ser du att de är torrt men ej slipat bort de ingrodda smutsen.

Men du har rätt i att man gör rent, men det är det också, bara kanten mot tråget som ska slipas lite med sandpapper.
Vore tacksam om ni slutade kladda ner min tråd.

lille-skutt skrev:m90lådorna ja har kört ihjäl har dött under gaspådrag å inte vid växling... såå de e skitlådor..

jag har oxå dödat fk-kolvar innan, inga problem men ja fick misshandla dom rätt hårt innan ringlandet sprack, att då köra av ännu mer mot kompringen är ingen höjdare...
men visst de kan funka oxå om du verkligen vet vad du gör med ett megastrul sprut, jag har bråkat min beskärda del med dom sprutena, å dippande signaler, glömda öppningar av spridare etc gjorde mig inge vidare glad så ja bytte till autronic sm4..

men ja har en känsla av att du inte hållt på så länge så du lär bli varse om dessa sakerna tids nog :roll:

until then - happy horsepower hunting 8)

Att skryta om att få spikningar är kanske inte vad jag skulle rekommendera. För OM man vet vad man håller på med så funkar MS klockrent till ändamålet, om du inte lyckas är en annan sak...
Har själv inte hållit på med eftermarknads sprut men litar på att det funkar. Den som lever får se !

Vet inte men tror de finns iallafall 10 st som kör/kört med svarvade kolvar, och lyckats mappa Ms så att grejerna håller... :roll:

Men som sagt, Jag uppskattar om ni slutar kladda. Ge gärna tips men gillar inte folk som går in för att sänka en !
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

var inte mening att sänka dig på något sätt bara ett tips om rengörningen
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

Om du läser igen ser du till exempel att jag skrivit "får se hur länge dom hänger med" (ang svarvade kolvar)

Då menade jag att jag inte tror att dom kommer hålla för evigt. Men tycker det är kul att prova på saker själv inte bara lyssna på vad "alla" andra säger.

Så du kan sluta tjata om de nu, jag är fullt medveten om att kolvarna är min svaga länk har aldrig sagt något annat...

"Har länge funderat på att skaffa en getrag eller zf låda ist för att köra sönder massa volvolådor."

Jag vet inte varför du tjatar om de längre, sa bara att tror man kan få en m90 att hålla också beror helt på hur man kör och effekt.

Läs gärna före du skriver spydiga kommentarer igen :doh:

Men att använda personangrepp och allmänt taskiga kommentarer är väldigt omoget och vill inte ha sånt tjafs i min tråd tack! Om du hoppas att min motor rasar är en sak men du behöver väl inte skriva de i min projekttråd.. Väx upp grabben.
Micke_e34
För lite laddtryck

Inlägg av Micke_e34 »

hur går det för dig? fått stakarna än? :twisted:
Micke Östlund

BMW 525 turbo -90
M20b25 hx35 @1,3bar
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

Micke_e34 skrev:hur går det för dig? fått stakarna än? :twisted:
Nä här händer det inte mycket, har haft problem med leverantörer tyvärr....

Är mitt i en flytt av garage så mycket tid går åt att städa gamla garaget och ska börja flytta saker snart.

Men när jag är klar så är det back on track ! :thumbright:
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

lille-skutt skrev:angående växellåda så e de bara att byta direkt, ingen idé att harva runt med skitlådor som m46/47/90, gjort slut på totalt 7 m90lådor nu på min 945a å enda anlöedningen till att ja har kört dom är att ja kommit över dom för en 500ing stycket å att ja har koppling som är anpassad för m90..
skaffa en zf direkt! :wink:
Hur mycket effekt har du som rasar m90 lådor så lätt? Och vad är det som går sönder?

Bilsports turbocontainer kördes det ju m90 låda i ett tag. Men klistrad stripp, riktiga dragracedäck och 550hk gillade den inte direkt.
Micke_e34
För lite laddtryck

Inlägg av Micke_e34 »

filipwängelin skrev:
Micke_e34 skrev:hur går det för dig? fått stakarna än? :twisted:
Nä här händer det inte mycket, har haft problem med leverantörer tyvärr....

Är mitt i en flytt av garage så mycket tid går åt att städa gamla garaget och ska börja flytta saker snart.

Men när jag är klar så är det back on track ! :thumbright:
Sunkigt, du lär väl rappa i för dom;)
Då blir det studiebesök i nya garaget! :thumbright: Du får hojta till om du behöver hjälp å flytta allt "skrot" du dragit på dig;)
Micke Östlund

BMW 525 turbo -90
M20b25 hx35 @1,3bar
smurf
Lite mer laddtryck

Re: - Volvo 945 turbo projekt

Inlägg av smurf »

...
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Re: ...

Inlägg av Tiiiseen »

upp med lite bilder så vi får se vad du håller på med ......
Skriv svar