Sida 3 av 16

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: lör mar 26, 2011 2:00 pm
av ottoturbo
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: lör mar 26, 2011 3:29 pm
av Fyrken
Jag köpte min 8374 T3 av just Treadstone. Funkade bra!

Här är en jämförelse av 8374 och 9180:
http://forums.clubrsx.com/showpost.php? ... tcount=173

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: sön mar 27, 2011 5:45 am
av ottoturbo
Notis:
The Garrett turbine wheel is shaped different, and also has a much thinner cross section. You can almost make it out in the pics. Brock at Borg Warner told me that you have to go up a size in the EFR turbine wheel OD, to compare against a Garrett. In this case 70mm EFR will be similar to the 60mm GTX. Which this makes more sense base on the overall volume the turbine wheel being slightly less with an EFR of the same given OD as a Garrett.

Bild
Bild

Är dom störra turbinhjulen likadan?

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: sön mar 27, 2011 8:47 am
av Kadett4wd
Gud va mycke svängmassa i EFR turbon..
iofs kanske matrialet är lättare.

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: sön mar 27, 2011 10:43 am
av Christer J
Kadett4wd skrev:Gud va mycke svängmassa i EFR turbon..
iofs kanske matrialet är lättare.
Ja det är ju titanaluminid vilket väl ligger mellan titan och alu i specifik vikt.
Turbinhjulet väger inte mer än kompressorhjulet. Därför kan dom använda sig av
"fullback" design på turbinhjulet som ger lite högre verkningsgrad då det inte läcker imellan vingarna
åt fel håll.
/Christer

Postat: sön mar 27, 2011 8:14 pm
av Big Al
-

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: sön mar 27, 2011 8:35 pm
av Kadett4wd
ehhh.. nu jämnförde e väl 2st Efr turbos? i testet Fyrken länkade till.

Postat: sön mar 27, 2011 11:23 pm
av Big Al
-

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: tis mar 29, 2011 5:11 pm
av Kadett4wd
Ahh.. missade den länken..
Men ögnade igenom den och tyckte det verkade vara ett mycket rörigt test.
Ofta jämnförde han äpplen och päron..

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: fre apr 08, 2011 7:41 am
av Kadett4wd
Kände och klämde på en EFR turbo igår..
Spontant känns det som en riktigt genomarbetad turbo med mycket hög kvalitet.
Jag vet inte modellen,, men LG vet vilken det är.
Ska sitta på en volvo 5a som en kille här i Ludvika bygger.
Ska bli kul å se hur registret blir att se ut, jag har portat toppen på maskinen.

Postat: fre apr 08, 2011 1:25 pm
av Big Al
-

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: fre apr 08, 2011 5:24 pm
av Kadett4wd
ähh inget som bilder på nätet redan visar.

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: fre apr 08, 2011 7:48 pm
av LG
Kadett4wd skrev:Kände och klämde på en EFR turbo igår..
Spontant känns det som en riktigt genomarbetad turbo med mycket hög kvalitet.
Jag vet inte modellen,, men LG vet vilken det är.
Ska sitta på en volvo 5a som en kille här i Ludvika bygger.
Ska bli kul å se hur registret blir att se ut, jag har portat toppen på maskinen.
Det är en 6258. Ska bli intressant att höra hur den funkar sen .

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: ons apr 20, 2011 7:48 am
av Baxman
http://www.full-race.com/articles/efrturbotechbrief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: ons apr 20, 2011 8:15 am
av Kadett4wd
En rolig detalj.
en sak jag testade redan runt 03-04 är hur downpipen ska diffuseras upp med en kona eller ej.
Kör man 'modernt' som alla gör idag med att nyttja pulser att slå igång turbin så är det itne helt rätt att köra med en divergerande kona efter turbin.

Utan här har Borg Warner implementerat det jag fick att funka riktigt bra.
man låter ett rör stick ned i downpipen med samma diam som turbinutloppet och nån cm ned i den grova downpipen.
De har gjutit in det i avgashuset lixxom..

Blädda till figur 10 i pdf´en så ser ni bilden till höger hur jag menar.