BMW e30 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: BMW 325 -87 - Funderingar om svetsad topp?

Inlägg av Painlake Racing »

Du har pm (handlar inte om toppen) :) Citerade eftersom det blev en ny sida.
Henrik Wessman skrev:Va ett tag sen ja uppdatera. Men har varit mkt fram å tillbaka med vevstakar :doh:

Köpte en uppsättning som en bekant hade liggandes. När ja tvättat av dom så upptäckte ja att 3st av dom var "blåanlödda" i storänden.
så dom var ju inget att ha, typiskt! Men han hade en m20b20 motor liggandes som han skulle plocka isär. Så ja va å hämta den motorn och plockade ur stakarna själv, så ja va helt säker på att allt sitter rätt.

Så dom stakarna är nu monterade och passa som en smäck :thumbright: :thumbright:

blocket är i stort sett helt ihop monterat nu, saknar dock oljepumpen. Men får den förhoppningsvis nästa vecka. Tänkte att de va lika bra att sätta i diesel pumpen från m21an direkt.


De senaste som hänt är att jag har haft toppen med till jobbet och fått den borrad och planad då den endast va svetsad när ja fick den.

Men jag har en fundering om detta. Då jag inte svetsat toppen sj utan köpte motorn i delar. Så vet jag inte hur dom gick till väga när dom svetsa den. (lr hur man brukar göra när man svetsar dessa toppar)

Iaf, han fick ta 6 tiondelar på den innan hela ytan var planad. Så han fråga mig om de inte fanns risk att lagerytorna till kammen också flyttat sig gent emot varandra. Undrar om det är vanligt med så mkt skevhet efter svetsning?

Kammen gick i toppen iaf, men ja kunde inte snurra den med handen. fick sätta i en bult och veva med en lednyckel. Gick ganska lätt.
Men har ju aldrig skruvat på dessa motorer innan så vet ju inte vad som är normalt och inte.

Tacksam om några M20 gurus ville hjälpa mig :lol:

Lägger upp några bilder på toppen också.
Bild
Bild


/Henrik
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW 325 turbo -87

Inlägg av Henrik Wessman »

Lite update:

Toppen är hos tommy luhr på ventiljobb samt liten putsning i kanalerna. Så det händer inte så mkt just nu förän den kommer tillbaka.
Har iaf köpt mig lite julklappar i väntan å toppen.

Lägger upp lite bilder på grejerna.

Kamdrev, kamremssats, topplocksbult och en Z45 kam från PPF.
Bild

Diesel oljepumpen monterad, Letar bara efter nån som kan svetsa på AN nippeln på tråget.
Bild

allt för denna gången.
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW 325 turbo -87

Inlägg av Henrik Wessman »

En liten update med vad som har hänt sedan senast:

Toppen har som sagt vart hos overboostracing på ventil jobb och putsning av kanalerna.
Bild
Bild

Den har monterats ihop med grövre ventilfjädrar och HD vippor.
Bild
Bild
Bild

Intercooler, turbo och grenrör har inhandlats. Tryckrör och downpipe är färdiga, Så det är dags att montera ur gamla motorn och sätta i turbomotorn.

Bild
Bild
Bild
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
nuckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: ons jan 28, 2009 9:46 am
Ort: uppsala

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av nuckan »

Ser ruggigt bra ut, är skapligt avundsjuk på M strecken på bakskärmen:) men ska du verkligen köra med original toppbultar? Bättre i satsa på arp eller 12,9 bultar för att vara på den säkra sidan:)
Nicklas Eriksson
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av Henrik Wessman »

Tack så mkt! Ja dom är fina, ska försöka ha dom kvar men ja ska laga lite utrost på skärmkanterna och dessa är klistrade på så vet inte hur ja ska göra 8) Angående bultarna har ja också kommit på de nu, Så det är en sats med ARP påväg med posten :thumbright: Men de va inte med torra ögon för satan va dyra dom ä :thumbdown:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
nuckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: ons jan 28, 2009 9:46 am
Ort: uppsala

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av nuckan »

Jamen dåså:)
Nicklas Eriksson
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av Eldon »

nice som helvete =) ska du inte svetsa toppen? dom brukar ju spricka.
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Användarvisningsbild
patte
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor maj 17, 2007 12:38 pm
Ort: Lycksele

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av patte »

toppen är svetsad om du kollar bilderna innan :)
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av Henrik Wessman »

Idag trillade det in lite mer speedparts :thumbright:

Bild

Ska göra ett ryck och skruva ihop turbomotorn bara ja blir ledig. Väntar bara på tråget som är på jobbet och ska få oljeretur på svetsad.
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av Henrik Wessman »

En lite update på vad som har hänt.

Har inget jätte tempo känner ja men de går framåt, motorn är i princip ihop monterad så den kan snart hamna i bilen igen. Väntar dock på oljetråget som är på jobbet och ska få oljeretur och de verkar dra ut på tiden :thumbdown: får väl skylla mig sj när han som ska göra det har jobbat som verktygsmakare och de finns inga genvägar när han pysslar, men då blire iof bra också 8)

Men som sagt har ja monterat ihop de ja kan på motorn, blästar och målar lite saker så de blir snyggare i motorrummet.

Har inte bestämt mig för vilket styrsystem jag ska köpa till motorn. Har haft Nira förut och gillar de men då i3+ har utgått och den nya inte verkat dyka upp än lutar det åt Vipec v44 lr v88. Ni får gärna tipsa om nått bra system, behöver inga jätte finesser bara de är ganska lätt att använda osv.

Lägger iaf upp lite bilder på motorn:

Bild
Bild
Bild
Bild

/Henrik.
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av Henrik Wessman »

En liten update på några nya speedparts som trillat in :mrgreen: :mrgreen:
Bild
Bild

/Henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av Tobias Fridberg »

fan va fint du :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av bmw.nisse »

Inte för att vara sån men topplocksbultarna brukar inte vara så där långa..
Har du gjort rent gengan sen skruvat ner pinnbultarna i botten?

Vad är det för storlek på turbon?
V44 är ju billigt och funkar bra! ;) "alla" kör med det..
Var noga med att kolla ventilspelet för vipporna brukar vilja släppa exentrarna
Sen går vippan av..
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av Henrik Wessman »

Ja gängorna är rengjorda och bulten gick lätt tills den blev "stum" är ju exakt lika långt uppstick på alla bultar så de skulle va konstigt om ja hade lina mkt skit i botten på alla bulthål? Men ja vet inte de är första gången ja använder pinnbult. :roll:

Turbon är en 5865 med 0,58a/r på avgashuset.
Ja lurar på ett v44 men väntar tills nya nira kommit innan ja handlar nått 8)
Menar du att ja ska efterkolla ventilspelet sen lr dubbelkolla nu?


/Henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: BMW e30 turbo (m20b27)

Inlägg av bmw.nisse »

Efterkolla när du har varmkört.
Det är ju ganska mycket oväsen från dom där topparna så kan ju vara svårt att höra om det är någon på g så jag brukar kolla ventilspelet lite då o då..
Om en vippa går av så kan den förstöra kammen osv om den lägger sig fel.
Ta det lite lugnt med tändningen på ladd under 4000rpm oxå jag rasade en motor med orginalkolvar i höstas på det viset.
Du ska köra e85?
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
Skriv svar