Jag använder vanlig rostlösningsolja (5:56, finns andra bra märken också) någon gång i månaden och speciellt när man har tvättat bilen. Det har jag användt i många år och aldrig haft några problem med låsen.
Den här speciella låsoljan verkar bara fungera som upptining i låset , när man har börjat använda den så tyckte jag att låset frös ännu mer.
Bor i Blekinge och här salta dom vägarna mycket som halkbekämpning och saltet tränger in i och kärvar ihop låsen så det är inte bara fukt som djävlas. Lycka till i vinter
Tunna oljor brukar ju ställa till med en del problem om det är gamla grejjer, det är som att skiten (sand, damm m.m) får nytt fäste och börjar tugga upp metallen och ställa till med mer elände och kärv.
Hittade en sats på klasses där det var två små burkar, en för upptining och en för smörjning, "CRC lock de-icer" och "CRC lock oil + ptfe". Så jag misstänker att en del enkomponents låsspray innehåller både upptiningsgrejs (glykol?) likväl som olja och därför inte riktigt funkar så bra i längden.
Egen erfarenhet av den under denna höst+vinter ger den då ett godkänt resultat, använde enbart oljan ett par ggr då det pendlade runt minusstrecket och har inte haft några egentliga problem efter det.
jag gillar vaselin idén, povade och det funkade utmärkt i det nu så kallade snökaoset. annars kör jag faktiskt också på de två olika sprayerna. känns liksom inte vettigt att köra in all möjlig skit i låste. tack för guld tipset med vaselin btw
sen undrar jag, dum som jag är; vad innebär ordspråket "Dit djävulen inte når skickar han en kvinna"?
Senast redigerad av angie den mån nov 29, 2010 1:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.