Sida 3 av 125

Postat: sön maj 07, 2006 8:55 pm
av * * * NXJ * * *
Finns det nån som vet vad dom här "klackarna" (grönmarkerade) är till för :?: . Skulle behöva kapa bort den övre så att den inte tar i chassit vid fjädring. Pv:n blir ju låååg :twisted:. Det är en 240 Turbo axel. /NXJ

Bild

Postat: sön maj 07, 2006 9:38 pm
av larsat
det är en 1031 axel du har, dom där klackarna är till för 740 det sitter stag i dom då, har ingen funktion på 240, är väll masiv metall, bara att kapa!?

Postat: sön maj 07, 2006 11:43 pm
av Axel
larsat skrev:det är en 1031 axel du har, dom där klackarna är till för 740 det sitter stag i dom då, har ingen funktion på 240, är väll masiv metall, bara att kapa!?
Stämmer bra det, bara att kapa bort. den blir ju lättare på köpet 8)

Postat: tor maj 11, 2006 8:41 pm
av * * * NXJ * * *
Svetsning pågår. Trodde jag skulle hinna svetsa klart bakvagnen idag men gasen tog slut :cry: .

Bild

Ny tub imorgon å sen är det bara på´t igen :arrow: /NXJ

Postat: sön maj 14, 2006 11:45 am
av * * * NXJ * * *
Det är mycket nu.... 8) Vädret är vackert (eller har varit iaf, just nu en skur) och det är mycket att fixa utomhus för en husägare :!: Körde ris hela dagen igår och nu svetsar jag pressening. Ska bli nytt pooltäcke. Kul att testa även den svetsningen :P Leistring heter det.
Det verkar som om de flesta bilbyggare gör annat. Tycker det är ont om uppdateringar på STS just nu.
Nu är skuren över så nu bliré "svetsning" igen. :arrow: /NXJ

Motor

Postat: tis maj 16, 2006 6:31 am
av * * * NXJ * * *
Har funderingar på motor till Pv:n. Jag har ingen större koll på detta men med ert stöd och forumet mm ska det nog gå bra.

- Jag räknar med att kunna "hitta" billiga delar eftersom jag inte har bråttom.
- Räknar med att göra det mesta jobbet själv.
- Ska utgå från en "typ" B230. Jag har ju "skohornat" in en sån men M45 låda så därför tänkte jag utgå från en det. (Behöver inte vara den som nu sitter i såklart, men den "typen" )

MÅL:
- Turbo såklart :twisted:
- Ca 250 hk men gärna med möjlighet att få mer...
- Byggkostnad... Hur långt kommer man med 20000kr :?:

Har någon nått bra "koncept" på detta vore jag tacksam. Alla tankar/funderingar är välkomna.
:arrow: /NXJ

Postat: tis maj 16, 2006 5:08 pm
av Melkutt
Du kommer en bra bit med 20000:-
Börja med att köpa ett bra sprut, gjärna med integrerad tändning, typ VEMS eller MS och Edis.
Sen så kan du ragga tag på en 16v topp och en hyffsat stor snurra.
Om det e en b230 med tändsticks stakarna byt då stakar i den och svarava av kolvarna lite..
Sen så har du maskin som borde klara 250hk och som e drift säker, om den inte börjar spika och äta kolvar..

Postat: ons maj 17, 2006 5:50 am
av * * * NXJ * * *
Melkutt skrev:Du kommer en bra bit med 20000:-
Börja med att köpa ett bra sprut, gjärna med integrerad tändning, typ VEMS eller MS och Edis.
Sen så kan du ragga tag på en 16v topp och en hyffsat stor snurra.
Om det e en b230 med tändsticks stakarna byt då stakar i den och svarava av kolvarna lite..
Sen så har du maskin som borde klara 250hk och som e drift säker, om den inte börjar spika och äta kolvar..
Tack Melkutt. Mer info vore inte fel...

- Finns det bara 1 modell av 16v topp? Vilka modeller å årsmodeller har en sån?
- "Hyfsat stor snurra" Vad är det för turbo... 8)
- Är B230 bästa blocket? Isåfall vilken modell å årsmodell å i vilken Volvo sitter dom.
- Vilka B230 har "tänsticksstakar"
- "svarva av kolvarna lite". Hur mycket är lite?

:arrow: Mvh/NXJ

Postat: ons maj 17, 2006 7:49 am
av pejon
:D Tjabba brodern, jag vet nog av ett sprut från en B 230. Den går nog att få billigt. Det kan även vara en topp med på samma gång.
Jag ska kolla.

Om jag inte ska ha det själv förstås?
Det kan ju passa bra i min PV åckså. :?

Mvh Peter

Postat: ons maj 17, 2006 4:20 pm
av Melkutt
Tror att 16v toppen till marin motorer är den bästa, fråga ej varför har ingen aning.
B230FK är det bästa du kan bygga på för det e olje sprut under kolvarna på dom men annars om du hittar en 89 eller nyare så duger det om man sätter i ft-stakarna.
B230 85-88 e dom som det sitter "tändsticks stakar" i, så håll dig undan från dom.
Vet ej hur mkt du kan ta i från kolvarna, bror sig på vilket komp du vill ha.
kapa isär en kolv och kolla hur mkt gods det är i.
Är ej säker på turbo som blir bra till detta bygge, men en hx35 eller en T04e skulle nog passa bra.
Det bror sig óm du vill ha en turbo som arbetar redan på lägre varv eller en som kommer senare..

Postat: ons maj 17, 2006 4:26 pm
av jajsen
angående toppar.

bäst ur flödes synpunkt är nog 16v R-toppen, sedan marintoppen, GLT 16V toppen o sist B204ft (tror ja den heter, 780 satt den i bland anant, 2,0l turbo o 16v)

mvh Erik

Postat: tor maj 18, 2006 6:10 pm
av * * * NXJ * * *
pejon skrev::D Tjabba brodern, jag vet nog av ett sprut från en B 230. Den går nog att få billigt. Det kan även vara en topp med på samma gång.
Jag ska kolla.

Om jag inte ska ha det själv förstås?
Det kan ju passa bra i min PV åckså. :?

Mvh Peter
Hejdu :D

Kul att höra nåt från dig, på forumet alltså :) .

Det låter kanon med sprutet. Är det en 16v topp :P . Kolla upp det å återkom är du bussig.


Din Pv ska ju ha dubbla Weber 48or... :shock: har jag hört :!:


:arrow: /NXJ

Postat: tor maj 18, 2006 9:00 pm
av j björk
Helst en b230 ft/fk 95 och nyare (kolvkylning) gärna med 16v topp.
Tror inte det är någon skillnad på topparna som sitter på bilar org.

R-sport hamnar nog en bit utanför budgeten, vetefan om den är så mycket bättre (ingen erfarenhet av den), men jag har för mig att det ska kunna vara problem med vissa delar?
Osäker på detta med r-sport, rätta gärna.

Om du inte behöver så mycket utvecklingsmöjligheter kan nog en b23et vara minst lika bra, då den verkar vara tåligare org.
230:n blir dock kraftigare med andra kolvar och stakar.

Postat: tor maj 25, 2006 4:58 pm
av * * * NXJ * * *
Det rullar på... :) Svetsar för fullt. Har fått dit nya "bakramen". Jag tycker det blir skitbra. Hoppas SFRO tycker de me :shock: Ska bli kul när hon står på hjulen igen. :arrow: /NXJ

Bild

Postat: lör maj 27, 2006 4:24 pm
av * * * NXJ * * *
Idag har jag fortsatt svetsningen och tjejens kusin har börjat rengöra bakaxeln. Har jag ork å lust imorgon så blir det målning av underredet :) .

Känns lite segt just nu. Det är tråkigt å skitigt jobb och svårt att komma åt , krypande under bilen för att svetsa å slipa... Suck!

När det väl är klart med bakaxeln har jag kommit låångt, tycker jag :P

Nu ska jag ta en whisky :!: :!: eller 2...

:arrow: /NXJ