problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr7 SIGNAL!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med ms1v3 ,sida nr2 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

Får som sagt ingen rpm signal eller duty cycle signal.

jag har provat polvända vr-givaren utan resultat.

tänkte vrida på pottarna men vart osäker på om ja är rätt ute.

är detta pottarna ( Röd märkta)

Bild




det står heller aldrig cranking i nedre högra hörnet på MT, när ja vrider på nyckeln.

men ja får inga fel meddelanden..


kan det bara va inställningar i MT?, ja har ställt in allt efter den svenska mega manualen.

MVH
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av Grusbusen »

http://www.extraefi.co.uk/vr_setup.htm

Följ instruktionerna under bilden.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

Följde den guiden men vart ingen skillnad tyvärr. Märkte att mina pottar inte klicka i ändläge.

Provade att polvända också.

Kan ja. Ha fel inställningar som gör att ja inte får rpm signal?

Kan lägga in min så kanske nån kan ta en titt?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

Förstår inte vad som kan vara fel.

Från givaren så går en + och en - till boxen och skärmjord till torpedväggen.

inställningarna har jag fyllt i efter svenska megamanualen.

det är ju volvo 16v

60-2

orginal vr-givare.


pottarna har jag vridit mängder med varv motsols, dock hade ja inget klickande men är kanske inte alla som har.
sedan vridit ett varv medsols och provat starta men ingen signal. vred 28varv.

ja kom på att ja har nog inte satt nå trigger offset, därför va ja å köpte mig en stroblampa idag.
kan det ha nå med saken att göra?


edit:

hur lägger ja upp min mapp så ni kan kolla inställningarna?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av WTB »

visste ja hur man gjorde en screendump kunde ja skickat upp en bild på mina iställningar för 60-2 triggerns ofset etc men vet inte vart bilderna lägger sej :thumbdown:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av WTB »

Nu har man googlat :hihi: tror ja snott denna frå Koike på megasquirt.se
Bild
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

Tycker den ser lika med min. Tycker ja har kollat allt men ingen rpm signal.

Måste pottarna klicka vid ändläge?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

WTB skrev:visste ja hur man gjorde en screendump kunde ja skickat upp en bild på mina iställningar för 60-2 triggerns ofset etc men vet inte vart bilderna lägger sej :thumbdown:


Kan du inte bara göra printscreen? :)
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av WTB »

Kanske dum fråga men har du mätt med multimeter på pinnarna som i backelitens tråd några ovanför den här tips o trix så du vet ungefär vilken spänning de är ? Vet inte fall de måste Klicka i dom
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Kaos
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Ort: Götene
Kontakt:

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av Kaos »

om du inte får RPM beror det på två saker Mjukvaran eller Hårdvaran.

Börja med att koppla VR sensorn till en voltmeter med AC inställt Växelspäning. Vrid på starten ett par sekunder. Då bör du få en svag späning är det dött så har du en trasig sensor. Skulle du ha en volt signal så kontrollera kabeldragningen. kabelen ska bestå av 2 kablar inne i kabelen som är skärmade. För att ta reda på vilken som är + och - kopplar du voltmetern till likspäning och demonterar sensorn. när ett järn objekt närmar sig sensorn ska det vara + och när järnföremålet lämnar sensorn ska det bli minus. sen är det bara löda in + signalen på Pin24 och - på pin2 och skärmen i jord pinnarna på DB37 eller strax utanför kontakten om du vill skärma av störningarna tidigare. Men försök få så lite naken kabel innan DB37 kontakten.

Det klickar i potarna men kan vara svårt att höra. känns nästan inte alls. när dom står i max vänster varv så tar VR kretsen in all skit dett brukar fungera för att starta upp men i behov av justering senare.

Mjukvaran Behöver veta:
Vilket triggersätt "Codebase"
Tänder 60-2 "Wheel Dekoder"
Vilken tand som motsvarar vilken tändpunkt. "Wheel Dekoder"
Och alla offseter. "Sparksettings"
Samt hur du triggear under uppstart Time base eller trigger return. "Sparksetings" och "Wheel Dekoder"

lycka till. Hoppas jag fick med allt :roll:

Klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

Tack! Nu fick ja lite mer att kolla:)

Ja återkommer
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av Grusbusen »

Kör gärna utan stift i motorn när du labbar med triggersignalen.
Dels för att få en högre triggerspänning och spara på batteriet, men det sista har du nog redan märkt :roll:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

Får inte till det....

Mäter med multimeter på dB 39 handsken och får plus minus signal men inget utslag i megatune.

Hinner multimetern med att läsa av värdet riktig när man kör på start motorn?

Hur stort ska värdera va?

Ska prova utan stift. Men kan inte tänka mig att det är anledningen .
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av backeliten »

Just volvo givarna är väldigt lågohmiga, det ger därmed väldigt liten spänning ut.

På starten ska du ha ca 2V peak to peak, vilken blir runt 1,47v rms. Troligen kommer mutlimetern att mäta mindre värde eftersom frekvensen överstiger det område multimetern är gjord för.

Så runt 1 volt AC bör du få från givaren. Motståndet ska vara runt 200-300ohm i dessa givare.

Sen är frågan hur boxen är konfigurerad, hur sitter byglingarna för vilken ingång du använder. I vissa fall kan C31 vara ett för stort värde, vilket gör att den filtrerar bort signalen.
Prova att klippa bort den. Även om det inte löser problemet kommer det inte skapa nya heller.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)

Inlägg av icklas »

Boxen har seta på en BMW tidigare. Jag får mäta igen och stämma över värdena mot det du nämde.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Skriv svar