Lågvarvig motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av j björk »

Varför så lågt komp, ska du köra på fotogen?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av loop »

Jag vill kunna köra den på dålig bensin ja. Och jag vill inte att den ska kunna varva mer än 3000, vad varvar en bensintraktor liksom
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av The »

Vad en tidig 1900 tals bensinmotor varvar är väl irrelevant, du har väl en växellåda på maskinen. Såvida det inte är något kraftuttag el dyl som måste gå med visst varvtal så kvittar det väl om motorn varvar 3000 eller 5000?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av loop »

Jag vill inte att den ska kunna varva mer än 3000. Du får var nöjd med det svaret. Jag vill lära mig nåt. Inte bara använda en standardmotor som varvar 5000.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av j björk »

Jag tror att du kommer behöva ha någon slags vartalsbegränsning då.
Även om du stämmer av topp, insug, avgas och kam till max effekt vid typ 1500 varv kommer den ju varva betydligt mer innan fyllnadsgraden blir så låg att den inte orkar.

Jag tror det blir betydligt bättre att stämma av vid 2-2500varv någonstans och sedan ha någon slags styrt gaspådrag som en gräsklippare, (eller en gammal traktor? vet inte riktigt hur det fungerar på dem)
Skriv svar