Sida 3 av 3

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: sön jun 05, 2011 8:45 pm
av Kadett4wd
robban skrev:Ja tror de var ett vattensjukt topplock från tidigare portning. Nån plastning/lagning som for så den blandade.
Uj va tråkigt,, men så möe behöver man inte gräva audilocken för att mosa ut 1000hk+

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: sön jun 05, 2011 11:03 pm
av Tjoffe
Hej! Kristoffer Ohlsson Här! Race rapport Eklundracing.se
Skall försöka besvara lite frågor kring eklundracing.
Jens eklund (ägaren/byggaren) gillar mest garaget som märks på bilderna.
Första provkörningen skedde ca 15mil från umeå och efter några belastningar så släppte svetsen på insuget enligt bilderna på 2bar ladd,bilen kördes nu utan nos som hjälp i stall.
bilen kördes hem och repades under eftermiddagen, nästa försök ca 7mil från umeå. med bra resultat. och stallningen justerades in med nos för att komma igång.
Detta på fredagen från ca 07:00 till 04:00 sen lastades bilen och ögonlocken slöts några minuter. Lö ca 07:00 rullade Teamet norröver med riktning Piteå. Då pallades bilen upp och gicks igenom med ett bakslag som följd: bultarna till turbinen hade lossnat och tagit med sig godsgängorna i turbinen. Det är nu teamet sätts på prov :) Laitis i Piteå har insatts gäng kit och nya bultar med rätt kvalitet som inhandlades, samtidigt demonterades lådan och en del övrigt fixades. då delarna anlände så borrades/gängades turbinen och allt sattes ihop med resultat enligt nedan.
stort tack till Norrmännen i grann teamet/trailern med pelarborr,svarv mm som utrustning!

Premiären kördes med mål att få prova grejorna.
Men jens är inte blyg att bju på show som syns på tider och ev filmer som dykt upp.

Tiderna blev som nedanstående:
1:a 8,38@235 & 1,28 60fot med avslag. 2bar ladd.
2:a 8,11@268 & 1,23 60fot med lite högre stall och ladd
3:e 8,05@247 & 1,203 60fot med avslag pga vatten som kom under hjulen så bilen gick på sladd efter 300m. Bilen gick rakt och fint trots endast "pallbocks tunat", men det säger väl en del om hur nogrann jens varit i byggandet.
Vattnet verkar komma från en lagning i en insugs kanal som släpper ut laddtryck i kylsystemet och sen ut ur exp kärlet. Ej kontrollerat ännu. Symtom kom redan efter första repan med endast lite fukt kring exp kärlet. så söndagens körning ställdes in pga detta.
Bilen skulle köras i prostreet.
Ett trots bakslagen nöjt team åkte hemöver med sikte på nya events, och snabba tider.

Vh Kristoffer.

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: sön jun 05, 2011 11:06 pm
av Richard
Det bådar ändå gott inför framtiden med tanke på att ProStreet har ett BO på 7.60s...

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: mån jun 06, 2011 8:41 pm
av Hammarström
Jäkla va propert bygge,
Dessa tider "bara"så här,det här kommer gå bra.
Bara o grattulera

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: mån jun 06, 2011 8:56 pm
av PiLlEvAN
Richard skrev:Det bådar ändå gott inför framtiden med tanke på att ProStreet har ett BO på 7.60s...
ps är en svår klass då dom brukar köra 7.60

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: mån jun 06, 2011 9:02 pm
av Richard
Förvisso... men jag utgår ifrån att det finns mer mos att hämta i bygget ifråga så tiderna kryper ner en bit till.
Det här var trots allt första vändan ut på strippen.

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: tis jun 07, 2011 4:45 pm
av Richard
http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/Eklund ... rstrun.avi

Mats hade ju virkat ihop en liiiiten film också, men glömt lägga ut ;)

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: tis jun 07, 2011 7:58 pm
av Fredde Holmgren
:thumbright:

Re: Testar bilen inför Piteå "en dag på strippen"

Postat: lör jun 11, 2011 1:27 pm
av Fyrken
Underbart - mycket snyggt!

Kan man förvänta sig bilen i Competition framöver stångandes med Åhlman om snabbaste Audi 5-cyl?
Vad väger bilen?