Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Verkar gå bättre nu men hann inte så långt innan jag ganska tydligt märkte att huven inte var helt stängd :(

Låste fast resterna av huven med ett spännband och drog lite försiktigt på trean, inga smällar men däremot kan motorn tvärstanna mitt i en fullgasrepa, inga smällar ingenting blir bara helt tyst och jag flyger framlänges, frikopplar och motorn går, mycket märkligt, ska försöka få en logg på detta fenomen.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Grusbusen »

JohanK skrev:Verkar gå bättre nu men hann inte så långt innan jag ganska tydligt märkte att huven inte var helt stängd :(

Låste fast resterna av huven med ett spännband och drog lite försiktigt på trean, inga smällar men däremot kan motorn tvärstanna mitt i en fullgasrepa, inga smällar ingenting blir bara helt tyst och jag flyger framlänges, frikopplar och motorn går, mycket märkligt, ska försöka få en logg på detta fenomen.
Overboostprotection som går in?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Har funderat på det med, men den ska stå på 300kpa, måste kolla med datorn senare.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Kaos
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Ort: Götene
Kontakt:

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Kaos »

backeliten skrev: Kaos: Precis, dessa drivsteg är egentligen en transistor typ som heter IGBT som är ett sorts mellanting mellan en Fälteffekt och bipolär transistor.
Själva gaten fungerar som på en Fälteffekt medans kraftsidan är av bipolärtyp vilket gör att den klarar stora spänningar mellan kollektor och emitter.

För varje aktivering av IGBT:n så krävs det att man "laddar" upp ingången innan den är fullt öppen. Har man för stort motstånd så kommer det att ta tid och tändsteget kommer ligga i ett flytande läge där det utvecklas mycket värme i den.
Dessutom brukar det finnas intern "logik" för överlast och överspänningar som drivs av gate pinnen. Om den inte får tillräckligt med ström kan dessa slås ut och steget hamnar återigen i ett flytande läge.

/Jonas
Kanonbra förklarat :thumbright: ska ta och läsa på lite om IGBT, fälteffekt och bipolär.

Ska inte störa tråden mer.

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Overboost var rätt ställd, det känns som om boxen resetar när det händer, typiskt när man tror att man löst ett problem dyker ett annat upp :( , inte minst min huv, men det går iaf att fixa relativt enkelt, lite lättare när det handlar om plåt, skruvar och muttrar :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Grusbusen »

JohanK skrev:Overboost var rätt ställd, det känns som om boxen resetar när det händer, typiskt när man tror att man löst ett problem dyker ett annat upp :( , inte minst min huv, men det går iaf att fixa relativt enkelt, lite lättare när det handlar om plåt, skruvar och muttrar :)
Har du loggat problemet?
Vad kör du för tändstiftstift?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Nej har inte hunnit tyvärr, håller på att bygga på huset hemma så det är typ fika och lunchrasterna man kan ägna åt bilen :(
Ska försöka hinna skruva av huven så jag kan åka ut och få lite loggar idag.

Satte i NGK resistorstift på Maxxtuning men det gjorde ingen skillnad, jag har redan resistorer inbyggda i tändhattarna så jag satte i mina nya BP7EFS igen
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Grusbusen »

Spånar bara men kan det inte vara värt ett försök till med resistorstiften i kombination med den nya trigger setupen?
NGKs resistorstift har funkat perfekt i de bilar jag kört med MS. Bara för att utesluta ev. felkällor.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Frågan är vad som händer när man även har hattar med resistorer?, har 1000Kohm i hattarna, blir det inte lite kaka på kaka?

Har stift med konisk anslutning i min topp och resistorstiften vi satte i var med bricka, kändes inte helt ok tycker jag.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Var ute och gjorde en snabb logg på lunchen, "tyvärr" uppstod inte felet då, men hur tycker ni proffs att min RPM-signal ser ut?

Loggen är tagen med C31 borttagen och VR-sensorn polvänd
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av backeliten »

Loggen ser bra ut.. :)
Inget att anmärka på.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Efter att ha vänt VR-polariteten "rätt" verkar allt funka bättre, men har nu istället problem med resets, det krånglade aldrig innan jag vände givaren.
Kan jag på något sätt fått en högre triggerspänning som resettar boxen vid högre varvtal?

Boxen resetar alltid under belastning, runt 5000 rpm vid högre ladd 1,5-1,7kg , detta kanske tyder på att det är tändrelaterat?

Här är en screen då en reset inträffar, markören i screendumpen står precis där reset ligger.
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar