Sida 3 av 3
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: ons jun 08, 2011 12:02 pm
av JohanK
Verkar gå bättre nu men hann inte så långt innan jag ganska tydligt märkte att huven inte var helt stängd
Låste fast resterna av huven med ett spännband och drog lite försiktigt på trean, inga smällar men däremot kan motorn tvärstanna mitt i en fullgasrepa, inga smällar ingenting blir bara helt tyst och jag flyger framlänges, frikopplar och motorn går, mycket märkligt, ska försöka få en logg på detta fenomen.
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: ons jun 08, 2011 1:05 pm
av Grusbusen
JohanK skrev:Verkar gå bättre nu men hann inte så långt innan jag ganska tydligt märkte att huven inte var helt stängd
Låste fast resterna av huven med ett spännband och drog lite försiktigt på trean, inga smällar men däremot kan motorn tvärstanna mitt i en fullgasrepa, inga smällar ingenting blir bara helt tyst och jag flyger framlänges, frikopplar och motorn går, mycket märkligt, ska försöka få en logg på detta fenomen.
Overboostprotection som går in?
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: ons jun 08, 2011 1:15 pm
av JohanK
Har funderat på det med, men den ska stå på 300kpa, måste kolla med datorn senare.
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: ons jun 08, 2011 8:26 pm
av Kaos
backeliten skrev:
Kaos: Precis, dessa drivsteg är egentligen en transistor typ som heter IGBT som är ett sorts mellanting mellan en Fälteffekt och bipolär transistor.
Själva gaten fungerar som på en Fälteffekt medans kraftsidan är av bipolärtyp vilket gör att den klarar stora spänningar mellan kollektor och emitter.
För varje aktivering av IGBT:n så krävs det att man "laddar" upp ingången innan den är fullt öppen. Har man för stort motstånd så kommer det att ta tid och tändsteget kommer ligga i ett flytande läge där det utvecklas mycket värme i den.
Dessutom brukar det finnas intern "logik" för överlast och överspänningar som drivs av gate pinnen. Om den inte får tillräckligt med ström kan dessa slås ut och steget hamnar återigen i ett flytande läge.
/Jonas
Kanonbra förklarat

ska ta och läsa på lite om IGBT, fälteffekt och bipolär.
Ska inte störa tråden mer.
klas
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: ons jun 08, 2011 10:11 pm
av JohanK
Overboost var rätt ställd, det känns som om boxen resetar när det händer, typiskt när man tror att man löst ett problem dyker ett annat upp

, inte minst min huv, men det går iaf att fixa relativt enkelt, lite lättare när det handlar om plåt, skruvar och muttrar

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: tor jun 09, 2011 7:08 am
av Grusbusen
JohanK skrev:Overboost var rätt ställd, det känns som om boxen resetar när det händer, typiskt när man tror att man löst ett problem dyker ett annat upp

, inte minst min huv, men det går iaf att fixa relativt enkelt, lite lättare när det handlar om plåt, skruvar och muttrar

Har du loggat problemet?
Vad kör du för tändstiftstift?
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: tor jun 09, 2011 7:26 am
av JohanK
Nej har inte hunnit tyvärr, håller på att bygga på huset hemma så det är typ fika och lunchrasterna man kan ägna åt bilen

Ska försöka hinna skruva av huven så jag kan åka ut och få lite loggar idag.
Satte i NGK resistorstift på Maxxtuning men det gjorde ingen skillnad, jag har redan resistorer inbyggda i tändhattarna så jag satte i mina nya BP7EFS igen
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: tor jun 09, 2011 9:24 am
av Grusbusen
Spånar bara men kan det inte vara värt ett försök till med resistorstiften i kombination med den nya trigger setupen?
NGKs resistorstift har funkat perfekt i de bilar jag kört med MS. Bara för att utesluta ev. felkällor.
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: tor jun 09, 2011 10:06 am
av JohanK
Frågan är vad som händer när man även har hattar med resistorer?, har 1000Kohm i hattarna, blir det inte lite kaka på kaka?
Har stift med konisk anslutning i min topp och resistorstiften vi satte i var med bricka, kändes inte helt ok tycker jag.
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: tor jun 09, 2011 12:36 pm
av JohanK
Var ute och gjorde en snabb logg på lunchen, "tyvärr" uppstod inte felet då, men hur tycker ni proffs att min RPM-signal ser ut?
Loggen är tagen med C31 borttagen och VR-sensorn polvänd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: tor jun 09, 2011 12:47 pm
av backeliten
Loggen ser bra ut..
Inget att anmärka på.
Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!
Postat: fre jul 15, 2011 12:46 pm
av JohanK
Efter att ha vänt VR-polariteten "rätt" verkar allt funka bättre, men har nu istället problem med resets, det krånglade aldrig innan jag vände givaren.
Kan jag på något sätt fått en högre triggerspänning som resettar boxen vid högre varvtal?
Boxen resetar alltid under belastning, runt 5000 rpm vid högre ladd 1,5-1,7kg , detta kanske tyder på att det är tändrelaterat?
Här är en screen då en reset inträffar, markören i screendumpen står precis där reset ligger.
