Sida 3 av 10

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: tis jul 19, 2011 7:31 pm
av Jens Gustavsson
jag vill ha 100% vatten flöde runt i motorn hela tiden för att undvika punkt kokningar och hot-spots sen låta en termostat välja vilken väg vattnet ska gå (kylare eller ett varv till i motorn) på sug motorer. turbo dragrace motorer ska gå kall där kan man låta kylarens storlek begränsa tempen till lägsta möjliga (blir ofta 70 grader)

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: tis jul 19, 2011 8:34 pm
av Perlin
Jens: Skicka upp pumphuset till mig så modifierar jag huset så att det blir recirkulation i toppen.
Ring mig får vi prata om hur vi går vidare.

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: ons jul 20, 2011 10:15 pm
av Erland Cox
Du är säker att du inte kör kallvatten mot termostaten nu? Då stänger den direkt.

Erland

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: lör jul 23, 2011 10:01 am
av Jens Gustavsson
vi har köpt ett BMW M10 termostat+ hus nu som ska monteras då får vi till inre och yttre cirkulations flödena.

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: sön jul 24, 2011 10:42 am
av peppe
Klokt val med termostat, inte fel att shuntra vattnet för att få en jämnare gång.

Kul att ni delar med er av information från bromsningen, motordata osv.

Mvh

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: fre jul 29, 2011 11:03 am
av Jens Gustavsson
nån som är erfaren mappare av pro spark spjälläge och dessa insprutningar? skulle va intresant att höra lite tipps och råd hur och vart man börjar och lite tipps :thumbright: det går inte att koppla upp nån dator eller? jäkligt kasst med dosan :thumbdown: man har ingen översikt överhuvudtaget och ingen koll på spjälläget eller nån typ av logg. en haltec F3 från -1988 är ju värsta super insprutningen i gämförelse :hihi:

ska försöka få in spjälvinkeln i loggen på bromsbänken men det tar mycket tid.

mvh jens

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: fre jul 29, 2011 11:09 am
av robban
Välkommen till reality of Prospark :) Apexi är nästan lika uselt fast där kan man faktiskt koppla upp datorn om man råkar ha köpt en kabel och mjukvara för massa extra pengar. Allt tar 3ggr så lång tid med handdosa...

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: fre jul 29, 2011 12:47 pm
av Erikk
Måste väl vara ekonomiskt försvarbart att byta ut skiten, eller?

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: fre jul 29, 2011 5:04 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:nån som är erfaren mappare av pro spark spjälläge och dessa insprutningar? skulle va intresant att höra lite tipps och råd hur och vart man börjar och lite tipps :thumbright:

man har ingen översikt överhuvudtaget och ingen koll på spjälläget eller nån typ av logg

ska försöka få in spjälvinkeln i loggen på bromsbänken men det tar mycket tid.
Har du pratat nått med Gunnar, han borde väl ha en del tips.

Voltvärdet från TPS givaren är ju inte så svårt att få fram är ju bara att dra fram en extrakabel från
mitten stiftet i kontakten till spjällkontakten. Sen är det bara att mäta vad värdet är på stängt rsp fullt öppet spjäll.

Sen är det bara att koppla in den kabeln till loggen i bromsbänken.

//Nisse

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: sön jul 31, 2011 12:18 pm
av Jens Gustavsson
men vad jag förstår så saknas det en parameter i mapningen av soppan då man kör spjäll läge.

man har en spjäll läges mapp utan varvtals inputt sen en varvtals kompensering på alla spjällägen.

sen om man mappar på tex 4000rpm sen vill man gå tilbaka till 3500 rpm då måste man gå hela vägen runt meny trädet typ 150 steg frammåt :doh: eller finns det nåt knep där?

skulle suttit ett autronic här då hade man fått ordning på alla mappar på 10 minuter och körbarheten hade blivit mycket bättre :thumbright:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: sön jul 31, 2011 4:35 pm
av Perlin
Du kan halvera knapptryckningarna genom att trycka på alla tre samtidigt. Då kommer du fram till start på bränslemappenpå en gång. Testa med att trycka bara röd och se om du kommer framåt i bränslemappen som innehåller flera sektioner. Eventuellt kan du komb. röd med en svart (mittersta) för att möjligen komma framåt med större steg.

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: sön jul 31, 2011 6:29 pm
av olle__lindberg
Du har inget autronic på hyllan då?=)

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: sön jul 31, 2011 7:08 pm
av Jens Gustavsson
vi i sävar har bra kontakt med MRM robban så den kan fås hem på ett par dagar till rätt pris skulle jag tro. ska jag kolla upp pris mm?

du har ju redan en BB lamda så det ska inte bli så dyrt speciellt om man räknar in att du säljer ditt gamla system.

ett vems skulle också fungera fint speciellt med mattias hjälp men just spjälläges styrda motorer så är autronic väldigt bra tycker jag.

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: sön jul 31, 2011 7:11 pm
av olle__lindberg
Kolla pris på både vems och autronic, mina mekar har vems sprut i sina bilar så de vore ju inte så dumt att ha likadana!

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Postat: fre aug 05, 2011 6:32 am
av robban
http://www.patents.com/us-6405715.html" onclick="window.open(this.href);return false;