Sida 3 av 4

Postat: tor dec 15, 2005 2:46 pm
av marmander
Hmm.. tänkte bara tillägga lite om drivaxarna till volvoaxlarna...

Jag har kommit fram till följande:
1. Kör man hårt i svängarna och kör svetsat, så knäcker man axlarna snabbare.
2. Får man studs, då går dom också av direkt.
3. Det är skjuvkrafterna som är den största orsaken till att dom går av.
Om ni tittar på en axel som gått av, så har den ju förmodligen gått av presis där splinesen slutar att sticka in i diffen. Det är ingen direkt snäll kant där...
4. Härdningen skall tydligen kunna förbättras...

Förbättringsförslag till drivaxlarna:
1. Svarva av splinesen som inte sticker in i diffen, så att dom slutar ca 1mm innanför istället, gör detta med ett radiestål så att det blir en mjuk övergång.
2. Svarva så att axeln går i en mjukare båge mot den tjockare delen och se till så att ytan blir jämnare.
3. Lämna in axlarna för seghärdning och kulblästra dom därefter.

Dessa förbättringsförslagen skall jag prova på mina axlar till våren.
Skjuvkrafterna kommer minskas drastiskt och den finare ytjämnheten kommer minska sprickbildning. Att man sedan kulblästrar axeln gör ju att man får bättre ythårdhet och att spänningarna släpper.

Sen lär det kanske inte hålla för några 750hk i en 142, det är nog ganska säkert...

Angående g-krafterna, så får man ju tänka på hur stor roll vikten spelar in, men det Jens skriver stämmer säkerligen utmärkt på bilar mellan 1000 och 1200kg. I mitt fall lär det skilja avsevärt.. matchvikten är 1500kg, väldigt mkt mer energi som skall till där..

Detta är teorier som bör fungera i verkligheten..

MVH/
Simon

Postat: tis jan 10, 2006 7:17 pm
av Tommy Luhr
axlarna håller inte. kört 11,0 med min 142 1090kg

Det som hindrade mig från att köra snabbare var att axlarna gick av hela tiden och på samma sida..

Funderar på att axeln kan ha krökt sig så det blev en obehaglig vinkel i i diffen..

skall tilläggas att den var svetsad lös och med pinne som rekomenderas..
Diffen håller men drivaxlarna är som spagetti..

automat skulle väll kunna erbjuda lite längre liv för axlarna.

Varför inte bygga med en riktig axel direkt..

Inte värt att svetsa 4-links plattor på en gammal 140/240 axel om du har tänkt att kräma ur maskinen 750hk, tycker det säger redan vilken nivå du lägger bygget på..

Postat: fre jan 20, 2006 11:05 am
av vince
ett tips för att hålla kostnaderna nere på en ny axel är att ta sej till norrköping och marknaden där i februari,brukar finnas gott om axlar för vettiga pengar där.
och lite om 8,3/4 mopar axeln,den är lätt och stark,det som ger sej först är pinjong och kronhjul,nästa är drivaxlarna,vad den tål i effekt är ganska relativt,däck,vikt osv,men chrysler själva satte inte 8,3/4 axeln bakom 440/426 med manuell låda,dom fick dana 60.
och volvos 1030/1031 motsvarar dana 30/31,dana 44 är en kraftigare sak som sitter på tex blazers och liknande som framaxlar,och på 73 och senare mopar bilar bla.

Postat: fre jan 20, 2006 1:47 pm
av marmander
volvo140turbo skrev:axlarna håller inte. kört 11,0 med min 142 1090kg

Det som hindrade mig från att köra snabbare var att axlarna gick av hela tiden och på samma sida..
Ok, men hur kommer det sig att phredde kan köra 10:or utan att axlarna går av allt för ofta?

gick dom av på mitten eller som vanligt att dom skjuvades av precis där splinesen slutar?

det är ju givetvis ingen axel för 750hk, men effekter runt 500hk kan dom nog hålla ett tag till.. speciellt om man modifierar dom riktigt

Postat: fre jan 20, 2006 2:38 pm
av henkeboi
marmander skrev:
volvo140turbo skrev:axlarna håller inte. kört 11,0 med min 142 1090kg

Det som hindrade mig från att köra snabbare var att axlarna gick av hela tiden och på samma sida..
Ok, men hur kommer det sig att phredde kan köra 10:or utan att axlarna går av allt för ofta?
kan inte det ha med bilens vikt, fullt vridmoment vid vilket varvtal, fäste, koppling, körstil osv att göra?

Postat: fre jan 20, 2006 5:56 pm
av JoBy
Tegheim skrev:
love skrev:Har själv inte vägt någon av axlarna,men mina dragracingåkande vänner som har hållt på med dom där axlarna påstår att 8 3/4" är den tyngre av dom.
Men tro nu inte att Ford 9" är någon lättviktare!För den kommer ju också från det förlovade landet i väster,och saker därifrån har ju en tendens att väga lite mycket :D :D

Vill du ha en lätt bakaxel med bra hållbarhet som funkar till både raktfram och sväng åka,så kan du ju sätta dit en Corvette axel från nå'n nyare modell.
Åker inte corvette med delad axel? Iaf den gamle C4 är väl delad?
Alla Corvette har delad bakaxel sedan 1963.

Postat: fre jan 20, 2006 6:07 pm
av ANorberg
Tegheim skrev: Kikar man på exempelvis Ronnie Hilmerssons Manta så har han 1031-axel och den bilen väger 1100kg och har 578hk.
Är motorn körd i bänk?
tittar man på tiderna får jag det till 423hk på drivhjulen...

Postat: fre jan 20, 2006 6:48 pm
av marmander
ANorberg skrev:
Tegheim skrev: Kikar man på exempelvis Ronnie Hilmerssons Manta så har han 1031-axel och den bilen väger 1100kg och har 578hk.
Är motorn körd i bänk?
tittar man på tiderna får jag det till 423hk på drivhjulen...
Den är körd i bänk, tror det finns papper på det på hans hemsida om jag inte minns fel...

räknar du med morosostickan? eller vad har du för formler till det? har letat, men inte hittat några vettiga formler för att räkna på effekt mha slutfart mm.

Givetvis har det med motorns karaktär, vikten, hur allt är byggt osv. körstilen är väl ungefär samma när man kör rattlåsracing, fullt ös och snabba växlingar :D

Postat: fre jan 20, 2006 7:48 pm
av ANorberg
Tittat på hemsidan..
Bästa ET: 10,520s
Bästa topspeed: 218,54km/h
60-fot: 1,64s
Något bättre än jag såg tidigare på nätet så det är nog lite mer på driven..


Moroso Stickan är bra...

Skulle nog inte själv satsa på en 1031 axel...Mycket pengar om man ska bygga dessa så de håller bra... Avlastade axlar ett måste...

Postat: fre jan 20, 2006 8:35 pm
av peppe
Från http://www.hilmersson-racing.com
Effekt:
Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
Över 500Hk från 5200 till 7700rpm

Vrid:
Max. 706Nm vid 4900rpm och 1,85 bar
över 600Nm från 4300 till 6600rpm
Bromsad hos VM-performance
Bild

Postat: fre jan 20, 2006 9:06 pm
av marmander
sjuk maskin....

men tänk då om han kunde koppla från kompressorn med magnetkopping så fort turbon tagit över, då skulle han kunna få ut mkt mer effekt med samma mängd soppa... för han släpper väl ut komprimerad luft hela tiden när turbon tagit över?

Postat: fre jan 20, 2006 10:05 pm
av Axel
marmander skrev:sjuk maskin....

men tänk då om han kunde koppla från kompressorn med magnetkopping så fort turbon tagit över, då skulle han kunna få ut mkt mer effekt med samma mängd soppa... för han släpper väl ut komprimerad luft hela tiden när turbon tagit över?
Kompressorn tar enligt uppgift runt 10hk vid fullvarv, så det är inga enorma vinster.

Postat: fre jan 20, 2006 10:46 pm
av marmander
Axel skrev:
marmander skrev:sjuk maskin....

men tänk då om han kunde koppla från kompressorn med magnetkopping så fort turbon tagit över, då skulle han kunna få ut mkt mer effekt med samma mängd soppa... för han släpper väl ut komprimerad luft hela tiden när turbon tagit över?
Kompressorn tar enligt uppgift runt 10hk vid fullvarv, så det är inga enorma vinster.
I så fall måste han ha gjort det så att ett spjäll stänger av för kompressorn helt och öppnar ett annat som i sin tur har bra flöde, inte omöjligt i så fall..

trodde han laddade kompressorn mot en backventil precis som André har tänkt att göra.. i så fall skulle det ju gå åt en väldans massa energi att först komprimera all luften till det trycket då turbon laddar mer och sedan släppa ut den..

Postat: fre jan 20, 2006 10:55 pm
av Axel
marmander skrev: trodde han laddade kompressorn mot en backventil precis som André har tänkt att göra..
Ja, men sedan har han ett tryckstyrt spjäll som öppnar vid ca 1,2 bar laddtryck, och släpper luften från kompressorn rakt ut.

Postat: mån jan 23, 2006 12:41 am
av Fredde Holmgren
marmander skrev: Ok, men hur kommer det sig att phredde kan köra 10:or utan att axlarna går av allt för ofta?
Lite gatkörning och byte av drivaxlar i princip efter varje tävling / race. Har ganska dåligt grepp egentligen oxå. Jag har faktiskt aldrig provat köra av en drivaxel.