Bmw E21 Dynotech.se makeover lite nya bilder :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av robban »

enems turbokam funkar inte på en M10:a
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av gasekke »

Kammen var nog bara ett av en mängd små & större strul som gjorde ver:1.0 till skrot.

Det är inte mkt som inte är flyttat, ombyggt utbytt el ändrat pga "byggfusk" slarv nya ideer om man ska vara realist.

Det finns ff saker att göra bättre om man vill men det blir ett senare nöje.
Nu ska det ordnas chassi o bromsar så skrotet stannar o svänger också, fartresurser finns så det räcker ett tag åtminstone :hey:
Over & Out / Erik
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av palten »

Ok. jag hade fått för mig att det va läckande ventiler som gjorde att ni inte fick ut mer än 300whp.
Tråkigt att Kammen inte funkar på M10 för på M30 lirar den fint.

mvh
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av robban »

Bild

1.55bar och 95okt

Varvar den dock 7500rpm på gatan. Gasekke ville ha 400whp inte mer inte mindre. Denna installation går även att ställa upp till 500whp när behovet infinner sig, dock så kanske inte original sugmotorkolvarna gillar det :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av gasekke »

Tjolahej tjolahopp, dags att utöka kalsongförrådet så man kan byta efter provkörning :shock: , tur att det inte finns ett spår av grepp så det inte går så jäv..fort.
Man är inte riktigt införstådd vad så pass "lite" effekt gör på så lätt bil
Bra jobbat Robban och som sagt det bor nog en hel del mer att locka fram vid kommande behov :thumbright:
Erik
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av palten »

Fränt :) nu är man ju lite nyfiken på vad det är du har ändrat.skriv lite nya spec på motorn kanske?

mvh
Bild
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av gasekke »

I grova drag då, bytt turbo kam Wg dump tryckrör fixat till topp byggt om fördelare pillrat med grenrör. Gjort om elen , nytt avgas också. Bytt svänghjul, tryckplatta lamell
Annars är det väl inte gjort så mkt :hey:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av robban »

Jag tog aldrig några bilder, du kan ju ta någon så kan palten se själv. För jag minns knappt hur de var från början.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover diff sökes!

Inlägg av gasekke »

Finns det någonsin har eller har tips om en diff eller en komplett bakvagn från E21 323 eller en 02 klump diffad till salu? Utväxling ointressant biljäv** är totalt livsfarlig som den är nu och vill helst inte agadiffa. Hjälp tack/ mvh Erik
Användarvisningsbild
J-E
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 27, 2011 5:23 pm

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av J-E »

gasekke skrev:I grova drag då, bytt turbo kam Wg dump tryckrör fixat till topp byggt om fördelare pillrat med grenrör. Gjort om elen , nytt avgas också. Bytt svänghjul, tryckplatta lamell
Annars är det väl inte gjort så mkt :hey:

Hvilken Kam kör du med nu?
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover

Inlägg av gasekke »

Catcams 300/300 änvänds nu istället
http://www.catcams.co.uk/acatalog/BMW_M ... 0L_8v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Funkar toppen :thumbright:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover lite nya bilder :)

Inlägg av gasekke »

Så där ja, jag lägger väl upp lite bilder på det nystädade pannrummet.
Bild
före
Bild
efter
Bild
Bild

Bild
lite bättre puts nu, dock bara mobilbilder ännu.
Bild
aningens svårt att tanka med dunk är det ju :doh:

Bild
Nu finns det plats igen, letar ff diff till E21 BTW

Tyvärr har jag fullt upp att renovera ett hus jag köpt så det blir lite haltande med meckandet ett tag MEN den går ju så det är mest finlir kvar.
Går det att besikta en sån här bil med turbo om man etanolkonverterar (bara för bes gillar inte E85)och uppdaterar frambromsar och bakvagn? Växellåda & kardan är är ju redan bytt.
Även bur ska i tänkte jag. Årsmodell 78 om det nu gör ngn skillnad?
Vill gärna veta om det går att ha den som ombyggt fordon då eller om det krävs ngt mer,
Mvh Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw E21 Dynotech.se makeover lite nya bilder :)

Inlägg av gasekke »

Året premiärtur genomförd, blev en tripp till umeågatbilars träff och jag passade på att spänna upp åbäket hos Robban för lite finlir, blevnästan 412 whp vilket jag är skitnöjd med då nu var det fullt (nåja)avgas ff bf soppa 1.6 bar och nästan 70+ i insugstemp (kanske man skulle koppla in elfläkten.....)
Finns nog ett par hk till där i nattens mörker :) och lite mer ladd o E85 så är det förmodligen en 500 whp maskin. Sleeperlooken kändes uppskattad av många med, och den lilla tyskan rullade snällt så jag är nog redo för säsongen, utan ras hitills hoppas de gjordes bort i fjol, tack Robban för idag , knacksensorn glömdes igen så jag svänger förbi med den vid tillfälle.
Mvh Erik
Skriv svar