Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Tackar! :D

Flödar den hela vägen upp till 1000whp? Vore ju fränt med fyrsiffrigt! :thumbright:
Raceventiler och portning blir ju typ samma pris som en b38 topp så det är ju en smidig lösning om det skulle strypa.
Kopplingen blir 765 så länge den håller, om jag inte redan på förhand blir utdömd som bakom flötet :roll:
Jag skulle vilja ha dit en treskivig, men det beror på om pengarna räcker till
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av robban »

Haha, det blir effekt med en 3.6 topp oxo 1000 är inte några problem ALLS. Lägg energin på en koppling istället.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Moggemx »

Ja, toppen behöver du nog inte bekymra dig över!
Jag kör med en helt std 3.6 topp i min och den verkar ju flöda tillräckligt iaf :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

moggemx skrev:Ja, toppen behöver du nog inte bekymra dig över!
Jag kör med en helt std 3.6 topp i min och den verkar ju flöda tillräckligt iaf :P
Jag hade fått för mig att du körde med topp från en b38?
Men om du inte gör det är det ju bara att sluta nojja och börja ladda! :thumbright:
Jag får ta min tid och energi och börja oroa mig för sånt som det finns anledning till istället, växellåda, kardan och bakvagn om inte annat... :doh:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön mar 22, 2009 9:56 pm
Ort: Strömsund / Jämtland

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Kul projekt :thumbright: Snåla inte med bilderna bara :)
Volvo 740 M50
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Pimplaren »

Vafan, kan man få 1000hk i en m50 som är "hemportad" får man garanterat sjukt mos ur en fin M topp :)

Skulle inte ens överväga att köra 765a =) ska bli spännande med dendär tilton cerametallic kopplingen jag handlat!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Som sagt, jag som nojjar bara. :)

Jo, helst vill jag ha bort 765-plattan, men samtidigt är ju en treskivig och urtrampningslager en del flis.
Inbillar mig ven att en 765 med sinter är lite snällare mot växellådan och en sådan är ju inte direkt billig om oturen nu skulle vara framme..
Till slut kunde jag inte låta bli att bli lite inspirerad av walters bil, 675whp e34 med 618-platta som fortfarande bettar efter 1000 mil :thumbright:
Så som det ser ut nu så kan det bli ett gästspel för den goa 765an iaf, men jag har ju hela vintern på mig att ändra mig! :P

En liten burnis tillsvidare:
http://www.youtube.com/watch?v=Lt5fM3vjLHg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Moggemx »

Jag kör ju med 765 platta och 4-puck nu, Och hade mer än gärna haft kvar den om inte effektsuget vart för stort :hihi:
Helt sjukt skön att köra med, Är nästan som en vanlig civil bil att åka omkring med faktiskt, Har inte provat nån 3-skivig ännu.. men vad man har hört så blir dom ju inte direkt lättkörda med dom :evil: + att dom är elaka mot drivlinan..

Men som sagt hade jag valt att lägga mig under 900 whp så hade jag inte tvekat att fortsatt å köra med 765:an :) Sen vet man ju inte hur länge den håller ihop iofs :roll:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön mar 22, 2009 9:56 pm
Ort: Strömsund / Jämtland

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Vore jag dig skulle jag köra -765 plattan med sinter. Tycker det e jobbigt nog att köra med sinter, lär ju inte bli bättre med 3-skivigt :hihi:
Volvo 740 M50
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Pimplaren »

Även Pitbull körde 765 i sin e34 med m30/841whp, vet inte om det är tidig effekt som slaktar kopplingen för det började slira på snabb växling mellan 2 och 3 :)
Dock har jag full buffelskinninredning och nya 265 18"
Ser inte fram emot att köra bilen efter koppling och svänghjulsbytet, då allt kommer väga ca 8kg, istället för ca 15kg. :doh:

Skön rökare 8)

((( Resultat av kass koppling kass framvagn och ingen krängare i bak. )))
((( http://www.youtube.com/watch?v=VgjuQiaN ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; )))
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av robban »

Allt beror på hur de monteras...som sagts tidigare.. Pitbull hade inte samma vrid som morgan har i sin maskin.

Fick du inte koppligen för typ ett halvår sen oliver? Maka dig till garaget och byt den, snön har inte fallit och lär inte falla än på några veckor får vi hoppas :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Pimplaren »

Den har iallafall värmt hyllan i någon månad! :) är dock obotligt lat just nu!
Antingen byter jag iår eller väntar till 2012.
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Pimplaren skrev:Den har iallafall värmt hyllan i någon månad! :) är dock obotligt lat just nu!
Antingen byter jag iår eller väntar till 2012.
Vad ska du köra med för koppling istället då?
Och ut och byt nu i vinter så det är gjort! Motivationen lär knappast vara så på topp om den rasar mitt i säsongen heller! ;)
Mitt försvar är åtminstonde att jag har en massa andra saker som måste prioriteras före :P

I övrigt så måste jag säga att bilen din lät riktigt fränt, vore kul att se den IRL nån dag :thumbright:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Pimplaren »

Det blir en Tilton 2skivig cerametallic koppling, som PPF styrde åt mig!
Den ska palla 1136nm tror jag, så 1000wnm borde inte vara några problem :)

Tack! din låter mysigt också.

Bild
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Tillträde till garage förhoppningsvis vid månadsskiftet, då blir det mek för fulla muggar!
Under tiden får man hålla tillgodo med att sladda med bruksbilen:
http://www.youtube.com/watch?v=vjckoomFg38" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Skriv svar