Buick turbo indy v6 grenrörs utvärdering i pipe max

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Buick turbo indy v6 grenrörs utvärdering i pipe max

Inlägg av Kadett4wd »

Känns som om man kan bygga det systemet enklare..

STOR wastegate,, typ 60mm
Sen ska ventilen bilda ena väggen av kollektorn.
Då är det pulssplit efter alla konstens regler.
När ventilen är öppen så jämnas juh pulserna ut i det stora wastegatehuset, iofs strömmar de ut i fria luften också, men pulserna borde jämnas ut en hel del.
Utan massa hokus pokus ventiler.

Men behöver juh bara pulssplit(om man koncentrerar sig på spool) medans wastegaten är stängd.
Men har man griniga kamaxlar skulle nog jag vilja köra pulssplittat hela registret ut.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte helt optimalt patrik att göra så... men det va samma som vi kom fram till också efter mycket testande efter vi övergav de gammla turbosarna och såg hur bra allt vart med switser och holset turbos istället för gammla garret T04E och liknande (gick att bygga enklare då utan att krångla till sakar). på en dragrace bil har man vassa kamaxlar och där kör man sällan puls splitt fullt ut, men jag förstår hur du tänker och det ska nog testas i en bänk för att man ska få det svart på vitt.
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Hmmm... inte alls ointressant... men vad hände med Buick-grejorna... ?
Kadett4wd skrev:... STOR wastegate,, typ 60mm
Sen ska ventilen bilda ena väggen av kollektorn...
Integrera (wastegate-) sätet i kollektorn? Ingen som gjort det redan?
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

P.g.a. en annan felkonstruktion i WG röret, skiljeväggen var inte fastsvetsad i det påträdda röret, utan endast fast i kollektorns ända, så lossnade skiljeväggen. Skillnaden var nog mest att det skramlade i grenröret. Hos en kompis lossnade mellanväggen i kollektorn, det inverkade inte heller mycket.

Det är viktigt att mellanväggarna är rejält fastsvetsade med mycket fogarea, annars leds inte värmen bort från skiljeväggarna tillräckligt. Iden med att endast träda på röret var ju att flänsen kunde svarvas efter att den svetsats fast i rörstumpen. Detta var ett misstag.

Annars är nog en dylik grenrörskonstruktion mycket lämplig i 240 karossen. Turbon placeras framme-uppe. Enkel wg och mycket liten volym i wg rören. Wg:n riktad framåt som på bilden, avgaserna ut ur wg:n nedåt. Flera kompisar kör med likadana arrangemang i sina 240:or. Jag tror inte att man någonsin lyckas få en mindre volym med två wg:s. Kanske ifall man kapar bort innerskärmar och riktar upp motorn.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Installationen på bilden i tråden är ju riktigt bra för att vara en enkel wg och pulsdelat, den är extremt svårslagen av en lösning med dubbla wg's.

Men, kan rota fram bilder så kommer du att se varför det gav oss minskad volym, jag pratade inte rent generellt, vilket jag tror framgick från min text.

Men är det nu så, att det inte blev mindre volym, så blir det ännu mer intressant varför spool förbättrades samt varför maskinen blev så mycket argare redan i "mellan" registret.

Mvh
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Peppe: Det att ni fick bättre spool kanske beror på att wg:n tjuvöppnade före fullt ladd uppnåtts? Wg:ns öppnande beror ju på en hel del saker, fjäder, membran, mottryck, åtminstone fjädrar och membran ändras ju ifall man går från en till två wg:s.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ganska säker på att den inte tjuva, samt att vi kollade, mixtrade och tunade alla basic saker flera gånger om.

Körde dessutom solenoid på undre sidan av wg som inte öppnade förens 1.0 bar, så jag känner mig säker på att det bör inte vara något mekaniskt wastegates imellan som påverkade resultatet nämnvärt.

Får forska vidare i framtiden helt enkelt.

Mvh
Skriv svar