Hemmabygge av Vattenbroms (ev till salu för annan dyno)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Ang. Drivaxeln.
En arbetskamrat hade problem med Kardan vibrationer på en Volvo S60r, uppkom strax efter lite "högfarts övningar"
När vi plockade ner den vart CV knutarna helt snustorra, precis allt fett hade slungats ut, och satt i damasken.
Spontant känns det fel att ha så höga varvtal på en CV knut, iallafall efter ha sett som det såg ut på S60in.
I övrigt fina byggen, brukar läsa här lite i smyg
En arbetskamrat hade problem med Kardan vibrationer på en Volvo S60r, uppkom strax efter lite "högfarts övningar"
När vi plockade ner den vart CV knutarna helt snustorra, precis allt fett hade slungats ut, och satt i damasken.
Spontant känns det fel att ha så höga varvtal på en CV knut, iallafall efter ha sett som det såg ut på S60in.
I övrigt fina byggen, brukar läsa här lite i smyg
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
dammasken sköt sönder vid 5000rpm vilket motsvarar väl 580km/h om det varit vartal på ett hjul
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Intressant med axel.
Jag har tittat lite på detta och det verkar vara den hederliga med knutkors som gäller.
Fins dynoaxlar som skall stå emot torrsionssvängningar.
Dock väntar jag lite på pris på dessa. Vet inte om det är nått extra hokus pokus än en vanlig axel.
Kul att den nya bänken är en förbättring.
Kan det vara vattenhålen i rotorn som gör att den är enklare att reglera?
Annars är det ingen jätte skillnad mot den första va?
Jag har tittat lite på detta och det verkar vara den hederliga med knutkors som gäller.
Fins dynoaxlar som skall stå emot torrsionssvängningar.
Dock väntar jag lite på pris på dessa. Vet inte om det är nått extra hokus pokus än en vanlig axel.
Kul att den nya bänken är en förbättring.
Kan det vara vattenhålen i rotorn som gör att den är enklare att reglera?
Annars är det ingen jätte skillnad mot den första va?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Det ska väl gå att köra cv knutar på högre varv, men inte med de där damaskerna. Det finns andra damasker som sitter på kardanstänger man får använda isf.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
jag tänkte först ta en främre kardarn till volvo med hardy gummi på men var enklare med vanliga volvo knutar då jag hade en kardarn liggandes som var justerbar med splines ca 50mm då påfrestas inte själva bromsen axiellt.Tommy Luhr skrev:Intressant med axel.
Jag har tittat lite på detta och det verkar vara den hederliga med knutkors som gäller.
Fins dynoaxlar som skall stå emot torrsionssvängningar.
Dock väntar jag lite på pris på dessa. Vet inte om det är nått extra hokus pokus än en vanlig axel.
Kul att den nya bänken är en förbättring.
Kan det vara vattenhålen i rotorn som gör att den är enklare att reglera?
Annars är det ingen jätte skillnad mot den första va?
tror att hålen i rotorn endast påverkar reaktionen om man har vattentillförsel på ena sidan och luft/vent på andra!
jag tillför på båda sidorna och har en extern avluftning
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
kollade på land and sea turbiner. verkar som dom har öppen luft ventilation och så tar dom att det vattnet som letar sig ut där får gå där.
Dom tappar lite på det kanske, eller å är det ingen fara.
Än så länge har jag tunt med erfarenhet på detta området.
Dom tappar lite på det kanske, eller å är det ingen fara.
Än så länge har jag tunt med erfarenhet på detta området.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Var har du avluftningen sitter?
//Mattz
//Mattz
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
avluftningen har jag satt nära centrum bakom inloppet i rotationsriktningen
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Behöver du ett kopplingssvep till Opel CIH så har jag ett som sitter på en 4 växlad låda. Rymmer inte dubbelmassesvänghjul, men såna använder man sällan på trimmade CIH.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
något är skumt med motorn har kört under lördagen och den vägrar ge mer än 429hp på 1.5bar spridarna är i fullt utnytjade DC på 96% 1200cc
tycker det fattas mins 50-60hp
motorn är en b230fk 0.30
fk kolvar med ventiluttag
lg-stakar
toppen är portad
insug med trattar och större plenum
276graders L9 profil
hemmabyggt grenrör med 50mm wg
borgwarner s200 58mm kompressor och 65mm turbin a/r70 avgashus
nira insprut och bosch 1200cc högohm
har kollat kallibreringen på bromsen och den är helt ok
har ett problem att mäta effekt över 6000rpm då det är någon störning av rpm signalen
men den borde ge mer upp till 6000rpm än vad den ger!
kör lambda 0.81 och tändningen ligger på 19grader över 5000rpm på 1.5bar e85 bränsle
kollar man andra 16v motorer med ungerfär samma spec så ger de mycket mer
vad skulle kunna vara fel? tips mottages gärna!
har dubbelkollat kaminställningar 2mm insug 1.5mm avgas i ÖD
ska mäta avgasmottryck nästa gång jag kör!
tycker det fattas mins 50-60hp
motorn är en b230fk 0.30
fk kolvar med ventiluttag
lg-stakar
toppen är portad
insug med trattar och större plenum
276graders L9 profil
hemmabyggt grenrör med 50mm wg
borgwarner s200 58mm kompressor och 65mm turbin a/r70 avgashus
nira insprut och bosch 1200cc högohm
har kollat kallibreringen på bromsen och den är helt ok
har ett problem att mäta effekt över 6000rpm då det är någon störning av rpm signalen
men den borde ge mer upp till 6000rpm än vad den ger!
kör lambda 0.81 och tändningen ligger på 19grader över 5000rpm på 1.5bar e85 bränsle
kollar man andra 16v motorer med ungerfär samma spec så ger de mycket mer
vad skulle kunna vara fel? tips mottages gärna!
har dubbelkollat kaminställningar 2mm insug 1.5mm avgas i ÖD
ska mäta avgasmottryck nästa gång jag kör!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
hej.. har en liknade motor b230 16v topp. fast standard kammar och 52mm turbo. lämna 367hk i motorn ca vid 1.5 bar på 95 okt.
tändning ligger vid det trycket på mellan 20-24 grader. vet att man inte kan jämföra rakt över på en annan motor.. men min gick ju på bf 95. med knackutrustning på i bänk.
kul att nya bänken fungerar.. hoppas du kommer på vad som inte stämmer..
Mvh Micke
tändning ligger vid det trycket på mellan 20-24 grader. vet att man inte kan jämföra rakt över på en annan motor.. men min gick ju på bf 95. med knackutrustning på i bänk.
kul att nya bänken fungerar.. hoppas du kommer på vad som inte stämmer..
Mvh Micke
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)
kanske inte ska stirra sig blind på motorn helt då jag har något problem mer varvtalsignalen in till min Innovate LM2 får någon störning så jag inte ser varvtal efter ca 6100rpm och därmed ingen visning av effekt efter det!
kan ju vara enkelt att inte varvtalet stämmer och effekten blir lidande
letade fram en hallgivare GT101 och tänkte montera den direkt på axeln på bromsen och trigga på 2st trigger pungter.
men testade lite i kväll och kopplade in 12v på gt101 givaren och koppla in signal kabeln till LM2ans rpm ingång men får ingen rpm signal alls i LM2an när jag för metall på givaren! kan det vara så att man måste ha ett konstant varvtal för att det ska visa något i LM2?
man kan ända i lm2an så för att trigga varvtal på tex 1 2 3 4 10 12 cyl ska även gå trigga på spridare mm så jag tycker det borde funka med en gt101 hallgivare åxå!
kan ju vara enkelt att inte varvtalet stämmer och effekten blir lidande
letade fram en hallgivare GT101 och tänkte montera den direkt på axeln på bromsen och trigga på 2st trigger pungter.
men testade lite i kväll och kopplade in 12v på gt101 givaren och koppla in signal kabeln till LM2ans rpm ingång men får ingen rpm signal alls i LM2an när jag för metall på givaren! kan det vara så att man måste ha ett konstant varvtal för att det ska visa något i LM2?
man kan ända i lm2an så för att trigga varvtal på tex 1 2 3 4 10 12 cyl ska även gå trigga på spridare mm så jag tycker det borde funka med en gt101 hallgivare åxå!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)
Kan du köra 12v på rpm ingången? Sedan måste du nog sätta ett motstånd mellan + och signal om du inte kan lägga en pull-up spänning i LM2.
Är öppen kollektor på GT101. Går att köra på 5v också.
/Christer
Är öppen kollektor på GT101. Går att köra på 5v också.
/Christer
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)
Har ingen aning om huruvida lm2 fungerar på 12 v
Var mest för att testa om det gick att få det att fungera! den ingången som jag kopplade in den på ska vara för - på t- spolen
Vad ska det vara för motstånd mellan + och signal?
Var mest för att testa om det gick att få det att fungera! den ingången som jag kopplade in den på ska vara för - på t- spolen
Vad ska det vara för motstånd mellan + och signal?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)
Vart tar du varvtalssignalen idag?
Om du kollar i manualen på sidan 41 avsnitt 6.8 så ser du vad du kan göra för att fixa detta.
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... al_1.3.pdf
//Tobmag
Om du kollar i manualen på sidan 41 avsnitt 6.8 så ser du vad du kan göra för att fixa detta.
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... al_1.3.pdf
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag