Sida 3 av 23

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: mån dec 26, 2011 8:07 pm
av Erland Cox
Finns det 245:or utan dragkrok?

Erland

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: tis dec 27, 2011 12:15 am
av effe
ha :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: tror inte det smokeys motor som satt i den blåvita pv rallycross bänkade 306 hk med en kalibrerad bänk no bullshit e nog den värsta och detta var för 10-15 år sedan

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: tis dec 27, 2011 4:13 pm
av mbfidde
är de fuggar eller datasprut som gäller? låter kul med en shootout :)

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: tis dec 27, 2011 4:29 pm
av Pacman
Ja när det ska köras i dyno med olika toppar på samma block så är det helt klart smidigare med fuggar, men ska det köras hela bilar på rulle så kan det ju kvitta. Då kommer iaf jag att köra med sprut, lika självklart som att Erland kommer att köra med fuggar.

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: ons dec 28, 2011 4:56 pm
av Tommy Luhr
Jag ställer upp helt klart. har missat för mycket av dom här arrangemangen så jag kommer oavsett var (nästan, hehe)
Sundsvall låter bra tycker jag.

Har en 242a som kommer få smaka på våldsam 531:a

Vad tycker ni det bör vara för regler på motorn?

Jag kommer köra med en 2,6liters pjäs antagligen.

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: ons dec 28, 2011 8:32 pm
av Erland Cox
Enkla regler, det ska vara en 531 topp på ett Volvo original bil block.
Sen är det upp till var och en.

Erland

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: ons dec 28, 2011 9:01 pm
av Tommy Luhr
hur kul som hellst.
Jag är antagligen klar med motorn liknande tidsrymd som dig Erland!

Skillnaden i effekt är inte så stor på 2,4-2,6liter när jag simulerat så tror inte effekten kommer bli överlägsen en 2,3a
Dock blir det en helt annan vridkurva

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: ons dec 28, 2011 9:20 pm
av Pacman
Usch nu börjas det med regler igen...hehe :wink:

Ska man följa det spåret som du startade denna tråden med Tommy så är det bara en enda enkel regel...toppen måste vara en 531.
Det utesluter då Evo, SPM m.fl specialgjutna 8v-toppar såväl som 16v och andra märkens toppar på Volvoblock.
I övrigt är det väl fritt fram.
Jag tycker vi ska hålla oss till Volvo rödblock så slipper vi konstiga hybrider med Fordblock och annat.
Har man råkat snubbla över ett marinblock, sk "R"-block så är det väl ok, för det är ju fortfarande Volvo rödblock.

Ska man skapa någon socialistisk form av rättvisa så skulle man kört nåt i stil med litereffekt fast då hade högvarviga kortslagiga maskiner haft fördel. Kanske liter-effekt-integral..... :roll:

Äh, fuck it! Håll reglerna enkla! Max effekt med en 531 oavsett om det är 2-liters eller 3-liters botten.

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: ons dec 28, 2011 10:19 pm
av Erland Cox
Men jag hoppas ju att det blir fler än vi 3?

Erland

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: tor dec 29, 2011 12:24 am
av Tommy Luhr
Enkelt är bäst.
Volvos 531, inga plagiat eller andra toppar.
405 tillåts väll med tycker jag om någon finner fördelen med det.
Jag skulle tro att det kommer två här ifrån värmland.
Så sammanlagt är vi 4 än så länge.

Bengan, JB, Highspeed och Uniteck???
Mfl?

Angående motorvolymen så kan man ju ha hk/liter som mål.
Då blir det nackdel med stor motorvolym eftersom toppeffekten inte går upp nämnvärt utan mest vridmomentet.
Skall börja med min topp tidigt till morgonen, sen är fighten igång :P

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: tor dec 29, 2011 3:46 pm
av Pacman
Ja nu har vi haft flera flödestävlingar och en dynotävling.
Känns som det är dags för en chassiedynotävling nu.
Bring what you have, and hope you brung enough!

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: fre dec 30, 2011 1:35 am
av Tommy Luhr
Skall vi sätta ett datum och en övre gräns med deltagare?
Beroende på vart deltagarna i sverige befinner sig får vi se vilken bänk som blir mest lämplig

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: fre dec 30, 2011 7:35 pm
av Br
Erland Cox skrev:Jag gör tvärt om. Jag gör toppen efter kammen och ventilstorleken.
Utan stor ventil och mycket lyft är det inte lönt att göra en stor kanal.
Sen försöker jag få den beräknade arean att flöda så gott det går.
Mycket lyft gör gott oavsett om man kan hålla ner durationen, jag gillar korta kammar och brett register före toppeffekt.
Unitek gjorde en RC motor åt en kille här nere som hade en av Bengans motorer året innan.
Den skulle bromsa 272 hästar men hos Bengan tror jag knappt den bromsade 230hk.
Efter ett kambyte till mycket snällare kam bromsade den över 250hk. Det skiljer mycket på bänkar helt klart.
Hade varit kul med en test där man provade olika bilar i en rullande landsväg, en slags dyno tävling.
Borde bli bra reklam för bänken så vi kunde få ett bra pris.
Jag ska ha ihop en 230 till min ban 142:a så till våren har jag en bil med en motor i.
Blir dock inget rekordmonster utan 2.3 liter med original E kolvar, deckat block, 46-38 topp och Weber 50:or.
Bättre att få ihop en motor än inget alls, blir nog nåt värre längre fram men jag ställer gärna upp med den.

Erland
Just den här motorn bromsade ca 240 hk,efter en del arbeten tex byte av kam mm så bromsa den ca 276 hk. Ca 30 hk mer på mellan register. Vi flöda toppen Och de var väl inget,en del klia säj på pungen.Så trimma på ni jag har inte tid vara med nån tävling fullt fart i verkstan bengansracing.blogg.se. Trimmar för ett nytt Sm guld mm. Men Gott Nytt År.....

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: lör dec 31, 2011 12:08 am
av Pacman
Men Bengan, det är väl klart att en slipad påg som du skulle hinna svänga ihop en motor till att visa oss hur en SM-motor ska se ut.
Om du pratar med en av dina kunder så kanske du kan låna den motorn/bilen att köra med, så får kunden ett gratis extra bromspapper med.

Re: vassaste 531 motorn?

Postat: lör dec 31, 2011 12:14 am
av Erland Cox
Detta är ju SM i bromsning, inga bra eller dåliga förare som maskerar jobbet.
Visar verkligheten bättre än nåt annat SM tycker jag.
Svikta inte nu Bengan.

Erland