BMW e36 M3 2,2 20v turbo färdig reggad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
2metarn
Lite mer laddtryck

Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl

Inlägg av 2metarn »

Det va ljudet som avgjorde motor valet:) nu är ju motorn original med endast 3" rostfritt,men det låter så fel men ändå så jäkla rätt i BMW ;)
Den kommer aldrig bli klar - ständiga förbättringar och utveckling ;)
Sandberg
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Sandberg »

Gryymt bygge :) tack för blästerskåpet ;)

Mvh
2metarn
Lite mer laddtryck

Inlägg av 2metarn »

tackar tackar=) hoppas det kom till mer användning hos dig =)
2metarn
Lite mer laddtryck

BMW e36 M3 2,2 turbo mappad och bänkad!

Inlägg av 2metarn »

Så en liten update!

I fredags vart det mappning och bänkning på Autotech i Trollhättan gick överförväntat då vi fick ut 302hk/406Nm på hjulen med 0,9bar
Och det som är gjort i masin är:
7a kammarna
465cc spridare
större IC
öppet KN Filter
3" rostfritt avgas
V.E.M.S styrsystem

Film klipp från bänkningen
http://youtu.be/o0jPnl50uIE

Bild

Bild

Bild

Så nu får sommaren snart komma:)
Overdrift-Johan
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: BMW e36 M3 2,2 turbo

Inlägg av Overdrift-Johan »

Snyggt! Vad är det för breddare du kör med?
Ford Sierra Cosworth
2metarn
Lite mer laddtryck

Inlägg av 2metarn »

Ja köpte dem på http://www.fartfabriken.se/
Overdrift-Johan
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Overdrift-Johan »

2metarn skrev:Ja köpte dem på http://www.fartfabriken.se/
tack så mycket för det!
Ford Sierra Cosworth
2metarn
Lite mer laddtryck

Inlägg av 2metarn »

I Helgen avklarades Bullerprovet som slutade på 83 db godkänt är 84 db så det kändes skönt

kommande helg är det slutbesiktningen som skall göras,lite att fixa innan dess då bultarna till diff kåpan hade vibrerat loss så oljan försvann dock upptäcktes det i tid så inget gick sönder ny packning och olja på väg,så det får bli locktite på dem nu,
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende

Re: BMW e36 M3 2,2 turbo SFRO

Inlägg av beaver6 »

Fränt och annorlunda bygge :thumbright: Gav den 302whp på 0,9bar med originalturbon??
Christian Hörning / 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Inlägg av Daniel Ireståhl »

2metarn skrev:I Helgen avklarades Bullerprovet som slutade på 83 db godkänt är 84 db så det kändes skönt

kommande helg är det slutbesiktningen som skall göras,lite att fixa innan dess då bultarna till diff kåpan hade vibrerat loss så oljan försvann dock upptäcktes det i tid så inget gick sönder ny packning och olja på väg,så det får bli locktite på dem nu,
Kul att det går framåt! Får man fråga vem du har som SFRO besiktningsman? Har försökt ringa och maila ett par av dem utan att få svar. :/
2metarn
Lite mer laddtryck

Inlägg av 2metarn »

beaver6 skrev:Fränt och annorlunda bygge :thumbright: Gav den 302whp på 0,9bar med originalturbon??

Det stämmer bra det, trodde inte själv att det gick då ja hört att den skulle bottna tidigare än så, jag kör ju visserligen på E85
2metarn
Lite mer laddtryck

Inlägg av 2metarn »

Daniel Ireståhl skrev:
2metarn skrev:I Helgen avklarades Bullerprovet som slutade på 83 db godkänt är 84 db så det kändes skönt

Kul att det går framåt! Får man fråga vem du har som SFRO besiktningsman? Har försökt ringa och maila ett par av dem utan att få svar. :/

Ja det känns riktigt kul =) min besman kalas Ludde tror han heter Luigie De Barone om ja minns väldigt bra och trevlig att ha och göra med.Försök ligg på lite,dem har mycket att göra nu när alla vill ha ut sina byggen, ja bokade min bes för 4 veckor sedan.
2metarn
Lite mer laddtryck

Inlägg av 2metarn »

Så då var slutbesiktning gjord dock med 5 nedslag men gick ändå bra vill ja säga
Saker som skall åtgärdas nu:

#Låsa fast bromsvågens justeraxel

#sidospeglarna är små så måste ha konvext glas - kör med cup speglar

#Avgas utblås för långt ut samt inte rätt vinkel ut - kör ut i sidan på kofångaren

# Stötdämparna fjädrar ut 40mm bak måste fjädra ut 60mm

# nån typ av skydd över den hydrauliska handbromsen

Så inga större grejer tycker jag =)
2metarn
Lite mer laddtryck

Re: BMW e36 M3 2,2 20v Laglig

Inlägg av 2metarn »

Reggningen gick väldigt bra bortsett från att jag glömde mitt bullerprovs papper men det löste sig utan problem

Slutligen så va ju den vanliga Bes som jag nog också får säga gick väldigt bra tog dock 45 min att bes, den va lite låg fram så vi kunde inte hissa upp den men dem såg att allt va nytt och fräscht så det gick igenom men att ja får hitta på nåt till nästa gång, sen hade ena sidoblinkersen slutat funka var bara en kontakt som hoppat loss även den fixades direkt. Till slut va det bara avgastestet kvar som inte gick på första försöket då katten behövde lite värme=)

Så nu rullar det en laglig BMW E36 med en Audi femma på hela 345 hk=) Jävla bökigt att åka lagligt men en jäkla skön känsla när det är klart!

Bild

Så det har blivit en del mil och sladdande finns en del grejer jag vill ordna men det får komma till höst/vintern=)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: BMW e36 M3 2,2 20v turbo färdig reggad

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Måste vara en härlig känsla att lyckats få igenom allt till slut, bara att gratulera! :thumbright:

Hur lyckades du regga med 345hk? Jag antar att bilen inte väger 1700kg om man skulle gå efter 15kw/100kg regeln. Eller är karossen klassad för den effekten?

Har hört lite olika kring en ny regel vid regbesiktningen att man måste uppge vad man har för grejer på motorn som inte ska kunna leverera mer effekt än vad man reggar med? Vad fick du göra vid din regbesiktning?
Skriv svar