Sida 3 av 6
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Projekt lekbil!
Postat: mån mar 12, 2012 9:46 pm
av Denniz
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3
Postat: mån mar 12, 2012 10:35 pm
av JimmieL
audi 2.0 med motorkod R/T, den kammen är den vassaste sugkammen. dock lite svår att få tag i typ..
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3
Postat: tis mar 13, 2012 6:32 am
av Denniz
Okej

I vilka biliar sitter den?
Audi 100 och 80?
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3
Postat: tis mar 13, 2012 10:16 am
av JimmieL
audi 100 är det.nordicaudi forumet är väldigt säker på vilken årsmodell den kammen sitter i. bara höra med tex bobafett..
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3
Postat: tis mar 13, 2012 5:35 pm
av iron_man
rt motorn satt i 100an från 88-91
men vet inte om den är just nå bättre än mc2ans kam
jimmy
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3
Postat: tis mar 13, 2012 7:44 pm
av Denniz
JimmieL skrev:audi 100 är det.nordicaudi forumet är väldigt säker på vilken årsmodell den kammen sitter i. bara höra med tex bobafett..
Okej
iron_man skrev:rt motorn satt i 100an från 88-91
men vet inte om den är just nå bättre än mc2ans kam
jimmy
Okej, hur mycket bättre är en sugkam ifrån en 2,3? Är det skillnad på mc1 och mc2? Jag har mc1 i vilket fall.
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3
Postat: tis mar 13, 2012 7:44 pm
av Denniz
Update 13/3
Ser väldigt mycket bättre ut med den nya ventilkåpan
Idag fick jag rs2 packningen och jag konstaterade direkt att den inte var så lika.
Rs2 packningen nere och vanlig uppe. Det största problemet är ju här: ------------^ Längst bak på packningen. Där kylningen till den bakersta cylindern är mindre. Därav vissa får kylnings problem, därför ska jag försöka borra upp där.
Men hur påverkas kylningen av att det är fler hål på ena sidan av cylindrarna? (syns på bilden) Väldigt tacksam för svar.
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 13/3, Fråga
Postat: ons mar 14, 2012 10:21 pm
av Denniz
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 14/3, Fråga
Postat: tor mar 15, 2012 9:23 pm
av Denniz
Update 15/3
Har nu kollat över turbon, polerat den och satt fast wastegate luckan bättre.
Polerad, resultatet blev okej och får duga helt enkelt
Fastsättning av WG luckan av förra ägaren, mindre bra gjort då den inte sitter helt fast.
Min lösning! Den sitter helt fast, men den det finns ett litet spel i luckan om man bänder med en mejsel, men det kanske inte blir så jätte mycket tryck där så det kan pressa ut avgaser igenom wg luckan?
Jag har en del frågor:
Där oljan matas ut ifrån blocket till turbon så är diametern 6mm, men på den nya turbon är ingången 8mm. Så frågan är hur mycket det påverkar om det är 6mm ut ifrån blocket och sedan en slang/rör på 8mm till turbon?
Vilket material borde jag använda som bränsleledning ifrån fuelcell till motorn? (Det ska vara billigt och säkert)
Finns det billigare alternativ till kopplingar än AN?
Väldigt tacksam för svar!
Mvh
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor
Postat: tor mar 15, 2012 9:49 pm
av JimmieL
Köp alu rör och nvänd dem som under bilen sen börja/avsluta med en bit stålomspunnen alsang med an koppling kanske?.
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor
Postat: fre mar 16, 2012 7:14 pm
av Denniz
Jag läste att alu inte tål bensin/etanol under någon längre tid?
Koppar ska funka, dock kostar det...
Annars skulle alu varit det optimala, då de inte kostar lika mycket som koppar...
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor
Postat: fre mar 16, 2012 8:20 pm
av Denniz
Update 16/3
Idag kom ett fint litet paket också!
Grenrörs delar!

Toppflänsen tog i lite, så den måste slipas lite och sen ska jag kolla över så den matchar avgasportarana. Se måste kolektorn passas in emot flänsen och flänsen ska slipas så den ska fördela avgaserna till båda portarna.
Dra mig baklänges! Var till skroten idag i jakt på en rolig sug kamaxel vilket jag även hittade till min stora förvåning! Kollade motorkoden på varje audi 100 som stod och den sista jag kollade så var det rätt beteckning.
Jag tycker nog att den jätte fin RT kam kan vara värd 200kr

Får hoppas på att den är roligare än en MC kam nudå!
Jag svängde även förbi dahlbäck racing och frågade hur dom tyckte jag skulle göra med topplockspackningen och oljan till turbon

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor
Postat: lör mar 17, 2012 1:14 pm
av JimmieL
Denniz skrev:Jag läste att alu inte tål bensin/etanol under någon längre tid?
Koppar ska funka, dock kostar det...
Annars skulle alu varit det optimala, då de inte kostar lika mycket som koppar...
jag har hört tvärtom, sedan är ju typ alla fuelrails i urfräst alu?.
jag har hört att alu tål bättre än koppar då koppar rören tar stryk innuti av e85. tex h2mracing i östersund(där jag bor) säljer bränsleledningar i alu

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 16/3 Gren./
Postat: lör mar 17, 2012 1:19 pm
av JimmieL
Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 16/3 Gren./
Postat: lör mar 17, 2012 3:47 pm
av A.Jönsson
Var där inte en norrman som laddade 500 hästar på denna 10v motor ?
Lite roligt att folk bygger på vanliga grejor som inte kostar massa.