Sida 3 av 4
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: lör apr 07, 2012 8:42 am
av norrback
Tror ni inte att sprickan har lätt att fortsätta neråt och uppåt då den har fått början? Undrar om det skulle va bättre att bearbeta bort allt mellan deck och botten så det inte finns sprickor som kan fortsätta?
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: lör apr 07, 2012 1:28 pm
av MGP
norrback skrev:Tror ni inte att sprickan har lätt att fortsätta neråt och uppåt då den har fått början? Undrar om det skulle va bättre att bearbeta bort allt mellan deck och botten så det inte finns sprickor som kan fortsätta?
Spricken stoppar där pga dom är tjock i botten och toppen, annars hadde spricken gått helt ner på en gång, men dom stoppar dar, pga derifrån och helt ner e blocker mycket tjock, så d var där jag gjorde o-ring sporet.
Om jag hadde tatt bild på blocken jag borrade bort allting i hadde ni sätt, men d gjorde jag inte, d va dumt
Men nesta block jag gjör kommer jag inte at borra håll i, men anvenda mindre borr, fodra om til 92mm lr nån ting. så kan man anvenda allting som fins til en 230 block i en "ny" b21
Om man ska ladda 3+ bar liksom
Mvh
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: sön apr 08, 2012 7:12 am
av tobmag
Flikar in igen med en gammal fundering angående cylinderfoder, ingen som provat att använda hydraulicylinderrör att göra foder av? finns ju i massa "färdiga" dimentioner så vore ju ganska enkelt att svarva till å stoppa i blocket dessutom förhållandevis billiga per meter.
//Tobmag
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: sön apr 08, 2012 7:26 am
av Gustav
Försök leta på amerikanska sidor.
Dom fodrar mycket med stålfoder. ska tydligen fungera fint.
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: sön apr 08, 2012 9:15 am
av Kadett4wd
har för mig det krävs speciella kolvringar till stålfoder.
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: sön apr 08, 2012 2:37 pm
av Boxer Service
Yes sir
Hårda cyl/foder= mjuka kolvringar
Mjuka cyl/foder= hårda kolvringar
/Rolf
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: sön apr 08, 2012 10:51 pm
av tobmag
Finns det ingen i Sverige som tillverkar foder, visst en del motorfirmor men hade hellre anlitat en bra mekanisk verkstad...
Ska man ha 12 likadana så är kanske en gammal handvevad svarv inte så himla bra?
Finns förståss dom som kan även idag men vill ha rätt från början
//Tobmag
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: mån apr 09, 2012 12:08 pm
av stecka
Jag tror att mcxpress gör sina foder själv när dom fodrar om mc och skotermotorer.
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: mån apr 09, 2012 3:41 pm
av Mattias J
Behövs det egentligen?
Kan man inte göra som Kadett4wd gjort med sitt?

Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: tis apr 10, 2012 6:39 pm
av MGP
Fyller betong over frost pluggarna nu, och då blir d betong over där d gikk håll, så då skulle d vare en ekstra sikring mot vatten lekasj.
Bilder kommer i kveld....
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: tis apr 10, 2012 9:13 pm
av MGP
final bore

deckar foderna jamnt med blocket

knacker kanten så man får i kolv ringarna lite lättare

klar for honing

Stress plattan på, 1år gammal CNC diamant hon maskin från Rottler, den gillar jag

Klar tils missbruk

ingen skiland på cylinder loppen med och utan stress plattan, samma mått (110nm 12.9 bult)
Sen kommer updates efter bromsing.
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: ons apr 11, 2012 8:12 am
av caterpillar
ser knallbra ut....!! gromt å ha tilgang til slike maskiner......!
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: ons apr 11, 2012 11:53 am
av DreRacing@
snyggt tosk

Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: ons apr 11, 2012 1:39 pm
av fugazi
Ser ju otäckt bra ut...
Vad har ni för diameter på "fly-cuttern", hur många skär (radie på skäret?), varvtal/matning?
Vad blir det för ytjämnhet?
Re: Foder i B230, massa bilder!
Postat: ons apr 11, 2012 6:32 pm
av Kristoffer Helle
Kadetts lösning? skruvar så det inte forderet ska sprikka under höga cylindertrykk?
(hvis så, hur mycket torst man skruva til? så inte blocket sprikker? er ju inte tjokt gods i en motor..)
på jobbet så gjör dom mycket cylinder foder. men dom blir härdade.
Hur fungerar det i en gatmotor? bruka mjuka ringar och gasa på?