Norrlands reglementet 2013

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
L D
För mycket laddtryck

Re: Norrlands reglementet 2013

Inlägg av L D »

Finns ju nya vätskekylda cylindrar till crossarna att köpa å modda dit....Bara å blada nytt
:twisted:
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

inga vattenkylda i 90cc klassen :P
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Lösningen är enkel borra ur den fartvinkylda, och svarva av den nya cylindern utvändigt så du har kvar transuppgångarna, sen svarvar/fräser du ned den i din gamla fartvindkylda cylinder....Tada bara att åka i 90 cc
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

passar inte reglementet så får man väl anpassa sig till det då man bygger :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

jo vet, kadetts 88cc mt motor passar ju i 90cc klassen bara den har vanligt -85 moped chassi :thumbright:
sätt en batteridriven elfläkt mot cylindern, voila... 88cc fläktkyld cross cylinder :hihi:
Användarvisningsbild
Marino Carlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Marino Carlsson »

Mitt förslag:

Gör en Cup som inte bara innefattar dragracing. Samla alla tänkbara arrangörer och gör ett gemensamt reglemente som håller på alla tävlingar. Kör en istävling, en banracingtävling, en dragracetävling och kanske en Backtävling. Ovalbana på travet är ju ruggigt roligt också men nu börjar mopparna gå lite för hårt. Kanske går göra en 50cc gräns där så får man ha en till motor liggandes och stoppa på den när det är dags för det. Mekningen många håller på med får ju ett motorbyte inför en tävling att liknas med en gäspning. Tror ni skulle få en hel del fler deltagare att intressera sig i mopedracing.

Trottlarna kör ju redan bana, pysarna brukar åka is, hell drivers kör dragracing och en backtävlingsarrangör kanske går ragga tag i. Med lagomt snabba moppar så är det nog inte omöjligt att få oss att arrangera ovaltävling på travet igen.

Eftersom det inte verkar som det sitter i slanten kan ni ju ha poängen på gubben istället för på mopeden så kan man ha olika moppar för olika ändamål om än jag inte riktigt är för kapitalist-segrar ;)

Holländaren har ju programmerat ihop ett riktigt fint anmälningssystem samt resultaträkningssystem så det går få det att fungera rent adminstrativt. Att åka runt på olika orter som en cirkus får också upp anmälningsantalet då fler å fler får nys om moppekörning. Sen är det helt plötsligt inte bara den med mest motor som kan vinna om än de har en stor faktor.

Sen kanske det är dags att fundera över att köra tävlingarna med försäkring innan de går av någon framgaffel eller dyligt i 100 blås.

Burkarcupen är inte så långt ifrån racing med gamla mopeder så det finns nog mycket att kopiera därifrån. Det är bevisligen ett bra koncept med 100-talet startande på samtliga tävlingar.

Bara en tanke från mig.

Ps. Lägg till i reglementet: Reglerna skall tolkas enligt följande: Det som inte står uppräknat är förbjudet, Arrangören besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer. Ds.

Sen oavsett om den dumme begriper eller inte går det lika fort å stava rätt som fel och ett snyggt å propert reglemente ser seriösare ut än ett som kan uppfattas tvärgjort. Jag stavar också fel etc etc men är inte sämre än att man kan ändra om någon upptäcker det. Lite bitter får man ibland bli men man måste också vara lite lyhörd mot sina deltagare. Dem är dock arrangörens viktigaste kunder. Utan dem ingen publik och så stod man där själv med skägget i brevlådan.

Moppe är bra, moppe är grymt. Se till att göra något bra av det för det är såväl ni som mopparna värd!

Här är en länk till Burkarcupens reglemente som jobbats fram genom åren. Säkerligen inte skottsäkert eller bäst på något sätt å vis men det börjar närma sig iaf. Tänkte inte på klassindelningen nu utan mer på tilläggsregler som kan vara bra att ha. Såg nå stavfel jag får rätta till men det ordnar sig nog ;)

http://www.lyckseleevent.se/burkarcupen ... te-9386779" onclick="window.open(this.href);return false;
Behöver du speaker? Hör av dig..
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck

Inlägg av turbo uffe »

Jag skulle vilja se alla nationella arrangörer enas om ett reglemente, men de stora här i regionen börjar nu dra något så när lika.

Här i Västerås kör vi i år en cup om 4 dragrace deltävlingar men vi hade kunnat köra 6st. om det inte krockat med 2 andra stora dragracing events.

50cc
70cc
90cc
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle det inte va ett altenativ att köra 201m på riktiga dragrace tävligar då? det hade nog publiken gillat skulle jag tro man får ju riktiga tidtagningar och lite mer runt omkring då också?

bara en tanke som kom men det kanske blir krångligt med en massa säkerhets regler och så??

tävlings arrangörerna borde ju gilla det då det sviktar i antalet startande nuförtiden på alla mindre bil/MC tävligar.
mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Tycker det är synd att strypa vid 90cc
Det börjar juh komma både 94cc och 110cc cylindrar till moderna mopeder, de blir juh lämnade utanför.

Nej reglementet är bra som det är(norrlands), passar det inte så bygger man så det passar.
Är juh så i all övrig motorsport.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

min åsikt är att om man tävla för att vara snabbast i min klass så får man helt enkelt bygga optimalt utifrån reglementet.
jag tror tex att jag kanske ska köra 63cc i promod nästa år, 4 vxl... vet ju redan nu att de aldrig kommer gå men jag bryr mig mer om vad jag får för tid/fart så jag har något att slå till nästa tävling.
mao bygger man en moped som inte är optimal för den klass man ska köra i och hoppas på att vinna får man skylla sig själv :wink:
tycker även jag att det inte riktigt finns något som ska ändras i norrlands reglementet :thumbright:
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer Söderman »

turbo uffe skrev:Jag skulle vilja se alla nationella arrangörer enas om ett reglemente, men de stora här i regionen börjar nu dra något så när lika.

Här i Västerås kör vi i år en cup om 4 dragrace deltävlingar men vi hade kunnat köra 6st. om det inte krockat med 2 andra stora dragracing events.

50cc
70cc
90cc
Jo man hade hoppas på att det skulle kunna enas om ett å samma , det myntades förra året om en drömvision att kunna köra en cup norr-söder men den kan man nog se sig i stjärnorna efter... väldigt synd ty då ja... Det man kunde begära åtminst är att det hålls en dialog om när tävl läggs så dom inte krockar så att vi dårar som vill köra kan göra de både uppe å nere...
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jens Gustavsson skrev:skulle det inte va ett altenativ att köra 201m på riktiga dragrace tävligar då? det hade nog publiken gillat skulle jag tro man får ju riktiga tidtagningar och lite mer runt omkring då också?

bara en tanke som kom men det kanske blir krångligt med en massa säkerhets regler och så??

tävlings arrangörerna borde ju gilla det då det sviktar i antalet startande nuförtiden på alla mindre bil/MC tävligar.
mvh jens
Det där hade varit nåt! Kanske inte bara där för jag tycker upplägget som det är i Åmsele är helt okej. Men inte hade jag tackat nej till att få köra moppe på Pite dragway :)
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck

Inlägg av turbo uffe »

Jens Gustavsson skrev:skulle det inte va ett altenativ att köra 201m på riktiga dragrace tävligar då? det hade nog publiken gillat skulle jag tro man får ju riktiga tidtagningar och lite mer runt omkring då också?

mvh jens
Det är så pojkarna kör här i Västerås, det är en streetrace cup.

http://www.arosstreet.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Har även tagit licens för 2-hjuling så man har försäkringen själv där, engångslicens är jäklit dyrt att köpa.
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zeta »

Tycker reglementet är helt ok ! bortsett ett par saker

0,5 mm överborr låter ok men är det inte lite ogenomtänkt ? 0,5 överborr på 30mm slag ger inte spec mycket mer volym, men på en motor som har 45mm slag ger det betydligt mer. Rättvist ?

Det verkar helt ok att köra med en Crosscylinder så länge den är luftkyld, men inte en cylinder från en modernare moppe som är vätskekyld. Det ÄR faktiskt en moppecylinder till motsats till en YZ, då blir man förpassad till Promod !? Även "mopedblock" från utlandet som är motorcykelmotorer. I mina öron låter det lika logiskt som att det är ok att tävla om moppen är blå .... Om jag inte har någon kylning på moppen då ? keramikbeklädd cylle, blir det promod då också ? :lol:

Kan det vara så att vissa som kör 5 petade zundapp har redan skrapat ihop de sista 4V1 cyllarna och vill inte få smisk ? :hihi:
Tobbe O
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobbe O »

Intressant, kan du nämmna en moppe med 30 millimeters slag
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
Skriv svar