Sida 3 av 6
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: tor aug 30, 2012 12:07 pm
av fugazi
Kurre86 skrev:Vågar man fråga vad en sådan där pjäs väger?
Har för mig att jag läst ~160kg nånstans, men kommer inte ihåg vart....
Händer det nåt mer eller är det tidsbrist?

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: tor aug 30, 2012 12:22 pm
av Jens Gustavsson
jonas har inte hunnit fräsa om dyno platen än men det är inte så bråttom heller det tar den tid det tar.
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: ons sep 05, 2012 4:06 pm
av Jens Gustavsson
vi startade jappsen i går och justerade in lamdan lite grovt mot 0.90 på 22 grader stum tändning, mer hann vi inte. toppeffekten ligger där på 160hk/7000rpm iallafall. jakten på fler hk fortgår

vi kommer att testa tändning i kväll hoppas det kommer några till, annars blir det tungt att nå 200hk med annat grenrör och insug som vi fantiserar om.
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: ons sep 05, 2012 5:41 pm
av Jens Gustavsson
nu med ca 27-28 grader och lamda 0.91 så ligger vi på 169.8 DIN hk/6800rpm men det håller i sig bra spå det är 167hk vid 8000rpm

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: ons sep 05, 2012 7:44 pm
av Kadett4wd
Vad har std motorn för korrigeringstabell?
Jag tänkte så ni korrigerar på samma sätt.
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: ons sep 05, 2012 8:53 pm
av Jens Gustavsson
vilken korrigering tänkte du på?
vi jobbade lite mer med tändningen och ökade en grad åt gången tills det inte ökade mer och då vart det 172hk pik vid 6800rpm (28 grader) sen ca 168hk i 1000 rpm till sen kom en pik till på över 170.5 (30grader) vid 8100rpm. vi sänkte även olje nivån en cm som va lite över max

vi kände oss väldigt nöjda med det och tog en kopp kaffe och kollade papperna lite mer noga då såg vi att insugnings tempen va ovanligt låg på 22 grader hela tiden då kom vui på att vi glömt motera insugs temp givaren i stress så den värkliga insugnings tempen skulle nog varit ca 28 grader vid tratt kanten. så det blir nog några hk mer då också.
vi fortsätter i morgon med de sista fin justerigarna vi ska prova att mappa lite mer med de långa insugnings runnersana för att se hur den påvärkar vridet där nere. max vridet va föresten 194nm/5600 om jag mins rätt nu.
den går bäst på lamda 0.91 ungefär.
12.1bar BMEP vid vrid pik.
mvh jens , conny, peter och mattias
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: ons sep 05, 2012 10:20 pm
av Kadett4wd
Din/Sae etc etc,, det man korrigerar för olika höjder och luftfuktigheter.
Jag tror för övrigt inte det ger nåt med att montera lufttempgivaren vid trattarna.
Ni har juh omedvetet mappat för den lufttemp ni hade vid inloppet, även fast sprutet inte visste det.
det är liksom ni själva som varit en homosapienkorrigeringstabell tills ni hittade där den gav mest effekt.
haha.. troligen första gången i världen det ordet myntades *S*
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: ons sep 05, 2012 10:23 pm
av Jens Gustavsson
ok trodde du menade nått i insprutningen.
vi vet inte hur de mättade vi har inte heller bilens orginal styrsystem eller avgasrör. vi räknar bara HK som vi brukar mäta här... sävar hk alltså

det är svårt att hitta några exakta hk från fabriken på svensk sålda men det värkar variera mellan 160-170hk? alla kör väll DIN nuförtiden också förutom de som trimmar V8 eller riktiga race motorer?
mvh jens
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L (172hk)
Postat: fre sep 07, 2012 3:50 pm
av Jens Gustavsson
hej jag och peter har bromsat en liten stund före middagen här och testat lite med de långa insugen och den flyttar vrid pik från 5600rpm till 4000 rpm det vart ca 1.5nm mer också (195). sen då vi varvade lite längre så somnade den ordentligt ca 127hk vid 6800 istället för 172

men vi hann inte mappa in den riktigt där den gick på 0.82 men det blir nog inte så mycket över 132 hk iallafall (40 hk skilnad/6800rpm).
men insuget är inte bara kortare det är mindre i aria också.
jag lägger upp lite diagram senare i kväll.
mvh jens
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L (172hk)
Postat: fre sep 07, 2012 8:11 pm
av fugazi
Jaa, insuget är nog inte tänkt för maximalt effektuttag... men funkar säkert ypperligt i en vardagsbil...
Ett kortare, fast (inte dubbelt med spjäll) och rakt, vore ju väldigt intressant... men det kanske blir överkurs, med tanke på budget?
Finns det nån sån förresten, budget alltså?
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L (172hk)
Postat: lör sep 08, 2012 5:08 pm
av Anders_Karlsson
Hur funkar det variabla insuget? Om det bara är ett spjäll som styrs av en vacuumsolenoid så är det ju busenkelt att styra med en på/av utgång från sprutet.
Så är det på min hyvelbänk, Opel 3,0 24V. Sitter en vacuumbehållare kopplad till plenumet och sen går det bara en slang till en solenoidventil. När man når ca 3500-3700 rpm så jordar sprutet solenoiden och så kommer det en "hästaspark" utan dess like
Den måste öppna lite före 4000 rpm eftersom det är lite tröghet i vacuumsystemet.
Finns ett liknande system på de nyare Opel V6orna, men där är det fler steg. Ett spjäll som öppnar vid 2500 typ och ett vid 4000. Fortfarande simpla grejer med solenoid och vacuumbehållare.
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L (172hk)
Postat: sön sep 09, 2012 9:42 am
av Jens Gustavsson
spjällen styrs med en el signal med end läges brytare tror jag en ganska avanserad sak men vi duttar bara med ett batteri då vi ändrar från långa till korta.
det blir ett helt nytt insug framöver som är kompromiss löst gjort för 8000+rpm. budjeten vet jag inget om men det är nog mest arbete det handlar om. det blir ett kompromiss löst grenrör också med justerbar längd för att fin tuna effekt kurvan i dynon. conny snackade om nått vist VVS rör som va lätt att bocka med lämplig dim runt 32mm??
frågan är bara hur mycket kan de modifierigarna ge i slutändan med standard orörd motor i övrigt??
jag ska lägga upp lite pipe max beräkningar sen.
grejen är att vi måste få upp VE:n på högre varv speciellt. vi har ju bara 97nm/ liter nu i pik nu eller 12.1bar.
effekten och vridet med de olika insugen. man ser att lamdan är långt ifrån mappad på denna bild med långa röret på höga varv men vi justerade lite mer sen utan att det vart nån stor skilnad. på 4000rpm så ville den ha 0.92 med långa röret men med de korta så va den okänsligare och gav stort sätt samma vid 0.86-0.92.
nu kommer nog denna motor lyftas av dynon och ställas på rull vagnen i nått hörn av garaget tills vi har nå nya saker att prova (det får sitta kvar allt annat på väggen då tar det bara nån timme att sätta upp den igen senare i höst. en ny motor är på väg upp i dynon nu en små kubiks stövarn/jens snik turbo special

kommer mer om den om nån vecka eller så.
mvh jens

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L (172hk och bild)
Postat: fre sep 14, 2012 7:43 pm
av youask
intressat
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L (172hk och bild)
Postat: lör nov 03, 2012 7:03 pm
av E34 RRT
har ni gjort komp test eller blowby??
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L (172hk och bild)
Postat: lör dec 08, 2012 11:26 am
av Jens Gustavsson
nu har conny byggt ett ny överbyggnad på insuget på jappsarn som vi provar senare i dag. 90mm spjäll borde ju räcka till en 2L orginal motor eller?

tror han har lånat det från det nya MB300CE insuget?
