Sida 3 av 3

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: fre sep 21, 2012 9:07 am
av Kadett4wd
faktum är att den kombo ni har är närapå worst case scenario.
5cyl motorer har inga möjligheter till att köra pulssplit varav bäst spool får man genom att köra singelentry på avgashuset.
Då i kombo med liten volym i grenröret och så raka pipor som möjligt.
Furan bygger finafina grenrör CP service likaså.
Att sedan montera en twinentryturbo på ett singelgrenrör blir en effektiv 'broms' för pulserna.
Vad ni kan göra är att porta bort mellanväggen i avgashuset så långt ni kan samt vässa 'kniven'.
närapå överljudsfart på en högre densitet än luft vill ha liten frontarea.
Jämnför med en åra när ni ror en båt.
vatten har hög densitet och åran går juh lättast genom vattnet då man vrider den så den har vassaste sidan i färdriktningen.
mergecollector är bra, det håller ned volymen i kollektorn, vilket bidrar till bibehållen gashastighet.

Med lite jobb kan man juh klyva avgashuset och slipa bort väggen genom hela huset, och seden svetsa ihop det igen.
Men det kan vara mindre jobba att svarva om nåt annat hus så det passar.
Sen ska man aldrig någonsin kompromissa med wastegaten, närapå att det ska styra lika mycket som turbon, hur man designar.
Finns juh massvis med BMW grenrör som har wastegaten typ 50cm bort från kollektorn med ett 60mm rör.
Det är typ 1.2liter extra volym i grenröret.

Nu vet jag inte hur erat ser ut i detalj, men ta mitt inlägg som tips till moddar om nåt är annorlunda från det jag skriver.

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: fre sep 21, 2012 3:22 pm
av Pacman
Är magnetventilen kopplad rätt?
Prova att rycka bort slangen till undersidan av wastegaten...dvs den som öppnar. Då ska du få skenladd och relativt rapp tryckuppbyggnad. Annars är nåt i systemet fel.

Kolla alla tryckrör och slangar så du inte har läckage. Ja du har kollat....kolla igen. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag själv, och även när jag bara stått sidanom eller konsultat över telefon, har tänkt att allt är kollat. Kolla igen och se...där hade visst slangen spruckit på baksidan ja....

Kamaxelinställning med. Kolla noga med tolk om du är osäker. Det finns inget enkelt att ta stöd mot då originaldreven är fullt ställbara och helt saknar markeringar, utan man får antingen nolla med tolk, eller klocka in med vevskiva och indikator.
Tänk på att ingen kolv ska vara i topp på en femma när den är nollad. Man får se på markeringarna på vevkamdrev och oljepump.

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: fre sep 21, 2012 3:44 pm
av Brandt
Som jag skrev på tpc körde jag med liknande setup:
850 turbo block med h-profil, resten org inkl kammar.
S60r grenrör med hx40 med 16 avgashus, bortfräst vägg i turbon och wg svetsad i huset.
95 oktan med bonnchip hade jag fullt ladd från 3600-3700 (1.6bar)

Tilläggas bör ju att både turbo och motor sett sina bästa dagar.

Du får fullt ladd ca 1400 varv senare så nått skumt är det ju. Kolla kammarna och wgn..

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: fre sep 21, 2012 7:28 pm
av uhamn-racing
Pacman skrev:Är magnetventilen kopplad rätt?
Prova att rycka bort slangen till undersidan av wastegaten...dvs den som öppnar. Då ska du få skenladd och relativt rapp tryckuppbyggnad. Annars är nåt i systemet fel.
läs i tråden, ja den är kopplad rätt. även testat med bara tryck på ovansidan vilket resulterade i skenladd vid 4500-5000 på högre växlar

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: fre sep 21, 2012 9:42 pm
av Plump
Kollade lite nu. Har gjort en restriktor på ca 1.7
Har kollat så oljan rinner fint genom turbo på start läge.
Men när vi kör den på starten så blir den betydligt mycket trögare under oljetyck.

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: lör sep 22, 2012 2:13 pm
av Brandt
Hade du bytt avgashus på turbon? Samma storlek på impellern? (eller det kanske bara finns en storlek på dom)

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: lör sep 22, 2012 2:18 pm
av Plump
Jo jag har bytt avgashus.
Det var samma mått på dem.


Kör inte Alex med en tb70?