Re: segspolad hx40 på vit 5a.
Postat: fre sep 21, 2012 9:07 am
faktum är att den kombo ni har är närapå worst case scenario.
5cyl motorer har inga möjligheter till att köra pulssplit varav bäst spool får man genom att köra singelentry på avgashuset.
Då i kombo med liten volym i grenröret och så raka pipor som möjligt.
Furan bygger finafina grenrör CP service likaså.
Att sedan montera en twinentryturbo på ett singelgrenrör blir en effektiv 'broms' för pulserna.
Vad ni kan göra är att porta bort mellanväggen i avgashuset så långt ni kan samt vässa 'kniven'.
närapå överljudsfart på en högre densitet än luft vill ha liten frontarea.
Jämnför med en åra när ni ror en båt.
vatten har hög densitet och åran går juh lättast genom vattnet då man vrider den så den har vassaste sidan i färdriktningen.
mergecollector är bra, det håller ned volymen i kollektorn, vilket bidrar till bibehållen gashastighet.
Med lite jobb kan man juh klyva avgashuset och slipa bort väggen genom hela huset, och seden svetsa ihop det igen.
Men det kan vara mindre jobba att svarva om nåt annat hus så det passar.
Sen ska man aldrig någonsin kompromissa med wastegaten, närapå att det ska styra lika mycket som turbon, hur man designar.
Finns juh massvis med BMW grenrör som har wastegaten typ 50cm bort från kollektorn med ett 60mm rör.
Det är typ 1.2liter extra volym i grenröret.
Nu vet jag inte hur erat ser ut i detalj, men ta mitt inlägg som tips till moddar om nåt är annorlunda från det jag skriver.
5cyl motorer har inga möjligheter till att köra pulssplit varav bäst spool får man genom att köra singelentry på avgashuset.
Då i kombo med liten volym i grenröret och så raka pipor som möjligt.
Furan bygger finafina grenrör CP service likaså.
Att sedan montera en twinentryturbo på ett singelgrenrör blir en effektiv 'broms' för pulserna.
Vad ni kan göra är att porta bort mellanväggen i avgashuset så långt ni kan samt vässa 'kniven'.
närapå överljudsfart på en högre densitet än luft vill ha liten frontarea.
Jämnför med en åra när ni ror en båt.
vatten har hög densitet och åran går juh lättast genom vattnet då man vrider den så den har vassaste sidan i färdriktningen.
mergecollector är bra, det håller ned volymen i kollektorn, vilket bidrar till bibehållen gashastighet.
Med lite jobb kan man juh klyva avgashuset och slipa bort väggen genom hela huset, och seden svetsa ihop det igen.
Men det kan vara mindre jobba att svarva om nåt annat hus så det passar.
Sen ska man aldrig någonsin kompromissa med wastegaten, närapå att det ska styra lika mycket som turbon, hur man designar.
Finns juh massvis med BMW grenrör som har wastegaten typ 50cm bort från kollektorn med ett 60mm rör.
Det är typ 1.2liter extra volym i grenröret.
Nu vet jag inte hur erat ser ut i detalj, men ta mitt inlägg som tips till moddar om nåt är annorlunda från det jag skriver.