Sida 3 av 3

Re: BMW E30 318is (M42B18)

Postat: mån mar 18, 2013 11:28 pm
av Jonas Orellana
Jahapp, bygget står inte still, sakta men säkert går det framåt! Har inte haft mycket tid alls i garaget sedan årsskiftet. Har fått en underbar dotter, men nu är bygget åter igång! Ska försöka med att lägga upp bilder så mycket som jag kan! Är inte den bästa på att fota när jag väl är i garaget, men ska försöka bli bättre!
Nåja, rostlagningen går framåt! Har lagat allt på bak väggen, nu är de bara att svetsa resterande rost! :doh:

Re: BMW E30 318is (M42B18)

Postat: fre apr 12, 2013 5:36 pm
av Jonas Orellana
Nu kom det lite bilder på det som har hänt i garaget! Ska dit ikväll igen, så får ta och fota lite mer, för det har hänt lite annat, är strax färdig för besiktning!Bild
Bild
Bild
Bild

Det som är kvar på bilen före besiktning är, Avgassystem, fylla på oljor. montera på fram kjolen, samt bak kjolen. Baksäten.
Också en annan fråga, märkte att det sitter en e36 kylare på bilen, den är större än e30ins kylare. Gör det något med prestandan eller är det bara att köra på ändå?..

Re: BMW E30 318is (M42B18)

Postat: tor nov 14, 2013 1:32 am
av Jonas Orellana
Det var ett tag sedan man gjorde någon uppdatering här på forumet, men mycket har hänt, bilen vart klar i våras, fick den besiktad, och körbar. Nu under hösten har jag hängt ner en liten mindre turbo än vad jag hade tänkt mig från början, men det är bara ett "prova på" upplägg! Så det som sitter på bilen nu är, en t3/t4 turbo(kina) med pluggad WG, Saab 9000 2.3T spridare, Tial WG(kopia), och en Tial dump(kopia) och en biltema intercooler(stora). Samt att jag har monterat lite 3st mätare i kupén. Här kommer lite bilder på vad som har hänt!

Kommer en liten bild bomb på vad som har hänt. Är så dålig på att fota när jag håller på! :roll: Men jag försöker kompensera det hela!


Bild

Bild

Bild
Har inte så mycket till spelrum mellan turbo och hjulhus, men det tar inte i, med tanke på att jag har orginal motorkuddar ännu.
Bild
Tryckrörena är dragna igen den plåt som finns framför/bakom lyktorna.
Bild
En liten bild till framifrån, där ser man min lilla plus central från batteriet, som nu sitter i skuffen, kommer en bild på det senare. Man ser även att jag försökte komma på en plats att sätta original tändspolar på. Men dom fick hamna där batteriet har suttit! Kommer bild på det också.
Bild
En bättre bild på vars plus centralen är i bilen!
Bild
Också det snygga grenröret fick komma med också på bild!
Bild
En liten WG som syns!
Bild
En lite bättre bild, väldigt ont om plats, men den ryms! :wink:
Bild
En bild framifrån.
Bild
Urkapat för att få plats med IC'n.
Bild
Här fick tändspolarna hamna, gott om plats kvar från batteriet!
Bild
Ett mindre ormbo kan man nästan kalla det!
Bild
Påbörjat tryckrörs bygge!
Bild
Och intercooler'n, den sitter med två st gängade stavar uppifrån, samt två st armar underifrån, som går från kaross till IC.
Bild
En till bild, så man får lite helhet i det hela.
Bild
Lite dela för tryckrör samt flexrör för avgassystem!
Bild
Kapat och mätt, nu är de bara att svetsa.
Bild
Tada, en bit klar! bara resten kvar nu då. Inte dom vackraste svetsfogar, men dom gör sitt jobb!
Bild
Är rätt så nöjd för att har bara hobby svetsat :)
Bild
mäta mäta, svetsa svetsa. Detta blir insugs sidan.
Bild
En bild underifrån.
Bild
Och en bild uppifrån. Notera att jag kör med helt original LMM, inte öppnad eller något. Det funkar kalas bra!
Bild

Då var mina bilder slut för denna gång, får fota och lägga ut mer bilder senare till helgen! Men bilen går nu iallafall, kör med cirka 0.7bar i ladd. Bilen sticker iväg som bara den när laddtrycket kommer. Skulle vara kul å se vad effekten ligger på just nu, sitter ett chip i också, så 149HK med chippet, + turbo, kanske ligger runt 200-250HK?

Re: BMW E30 318is (M42B18)

Postat: lör mar 15, 2014 12:08 am
av JohanHalmstad
Jonas Orellana skrev:Ja, här kommer några bilder då!


Här är Bonje i full gång med att "prova" passa in en hx40 i ett väldigt trångt utrymme!
Bild
Insugs adaptern, från "ägg formad" till rund, superb om jag får säga det själv!
Bild
här är lite bilder på grenrörets födelse, det är inte helt klart som sagt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Wastegatens placering.
Bild
en början på WG röret. Såhär kommer WG röret att bli.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Och slutligen, turbons position! Det kommer inte alls bli trångt! Kommer måsta massera hjulhuset, och kapa lite i rambalken. :wink:
Bild
Bild
tjena! denna ställningen du använder för att bygga grenröret? Man skulle inte kunna få låna det? mot en depositionsavgift?:) håller på att bygga på en exakt likadan motor men verkar bli lättare att bygga grenrör med denna ställningen. använder dock inte likadan turbo men det blir ett senare problem:P

mvh johan

Re: BMW E30 318is (M42B18)

Postat: tis mar 18, 2014 12:56 pm
av Jonas Orellana
Hallå! Inte jag som byggt grenröret, och de är ju bara att göra en egen jigg! ^^