Sida 3 av 4

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: lör mar 01, 2014 1:28 pm
av Patrik H
Tänkte att ja ska plocka bort ac,
Hur bör ja dra remmen , hur brukar de flesta göra
Första bilden , kommer generatorn slira ?
Andra bilden bättre ingrepp på hjulen men ja får svarva mig ett mindre löphjul så det går fritt , hur brukar man göra ?

Bild

Bild

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: lör mar 01, 2014 2:21 pm
av kopsen__
Körde som första bilden på min 740t5 o de funka fint :)

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: lör mar 01, 2014 4:45 pm
av Patrik H
Tack det får bli så då :thumbright:

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: sön mar 02, 2014 1:14 pm
av S_Osterdahl
kopsen__ skrev:Körde som första bilden på min 740t5 o de funka fint :)
Korrekt montage.

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: sön mar 02, 2014 2:24 pm
av Patrik H
Fundera på en grej
Jag har fixat ett enkelmasse svänggjul istället för det tunga originalet , tjänar väl 2-3 kg på det ,
Men nu när tråget är av så funderade ja på om det skulle vara värt att byta till den nyare 4kg lättare veven .
Med tanke på att bilen är lätt så kanske det skulle vara trevligt med en motor som varvar upp lätt å kvickt , annars har ja i första motorverisionen inte tänkt röra motorn ngt särSkilt , bAra ladda Max ett bar med en k24 och ett 3 tums avgassytem har jag tänkt , den e ju lättspolad så det kanske skulle lira bra ihop med lite gasrespons o lätt bil för vardags körning .
Borde ja byta vev ?

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: lör mar 15, 2014 5:55 pm
av Patrik H
Bild

Ja då åker den lilla 1.6L ur

Bild

Och här är det ganska gott om plats faktist , kommer nog bli lite trångt med downpipen eftersom turbon kommer så långt bak med orginal 5a grenrör , kanske får försöka regga med egenbyggt pga platsbrist . Kanske måste jag även kapa 960 tråget lite smalare för att få plats.
Nu ska ja bara ha tag i en lamell o lite packningar så kan ja börja passa in 5an

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: mån mar 31, 2014 5:32 pm
av Patrik H
Bild

Bromsar från E36 M3 som skall monteras framöver ,borde räcka till en miata :thumbright:

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: ons okt 29, 2014 8:53 am
av Patrik H
Då var jag igång lite igen , det är ju som ja skrivet ett låååångtidsprojekt men nu ska ja bestämma hur ja ska placera motorn . Det blir väldigt trångt för tråget , ja måste kapa i tråget och smalna av det en del , så det blir nog en liter mindre typ , men snart ska det bli motorfäste å växelådsfästen



Bild

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: ons okt 29, 2014 4:32 pm
av Lillen
Fränt projekt!

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: ons nov 19, 2014 8:16 pm
av Patrik H
Det blir lite svårt när motorn står på framvagnsbalken så verkar det som jag kommer behöva ett scoop , samtidigt som baljan på tråget går ca 5cm under framvagnsbalken och det är lite för trångt för att kunna luta motorn , jag har fått kapa bredden på tråget för att kunna få ner motorn , men kanske går att öka tråget en liter framåt .
Jag får klura vidare en annan kväll
Bild

Jag ska titta på en org mx5 hur långt tråget går ner , fast jag kommer ju köra 17 istället för 14 tum där tjänar jag lite .

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: ons nov 19, 2014 10:48 pm
av Johan_P
Kommer nog bli fränt det där. Du får la köra med torrsump ;) Vilken års model hittar man den lätta veven alla pratar om. Är det på dom nyare maskinerna? Ska ju själv köra vit 5:a. http://swedenexhaust.se/ har ju billiga kit att köpa. Du borde få bygga ett eget grenrör.

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: tor nov 20, 2014 6:27 am
av Patrik H
Kommer inte ihåg nu när lätta veven kom , men var det inte runt 99 när 2.4t kom ?
Jo ja får helt klart bygga eget eller hitta ett färdigbyggt där turbon kommer ungefär vid 2ans cylinder

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: tor nov 20, 2014 8:26 pm
av coupe76
Skaffa jätteoljekyl för att kompensera oljevolymen.

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: tor nov 20, 2014 10:46 pm
av Patrik H
Johan_P skrev:Kommer nog bli fränt det där. Du får la köra med torrsump ;) Vilken års model hittar man den lätta veven alla pratar om. Är det på dom nyare maskinerna? Ska ju själv köra vit 5:a. http://swedenexhaust.se/ har ju billiga kit att köpa. Du borde få bygga ett eget grenrör.
Det var ju riktigt dyrt för så pass enkelt grenrör tycker jag 4500kr på rea , då bygger jag nog ett eget jag byggde ju ett till asconan som funkade riktigt bra .

Re: MAZDA MX-5 T5

Postat: tor nov 20, 2014 10:48 pm
av Patrik H
coupe76 skrev:Skaffa jätteoljekyl för att kompensera oljevolymen.
Ja det kan ju göra lite i alla fall , sen är ju sexa tråget lite större än orginalet till femman