Bygge av flödesbänk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Justeringspotentiometer är kanske ca. grov 500 kilo-ohm, med den kan seriekoppla en 50 kohm knapp som man använder till finjustering om man vill få precis tryck.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Bygge av flödesbänk
kul at fler bygger flowbenk!
PTS funkar kanon. om du registrer deg på tractorsport.com under flowbench forumet, så kan du hitta bilder av pts-benken, og om du bruker litt fantasi (som jag) kan du bygge en pts-benk uten ritningar...
kolla inn den her på e-bay for rpm-styring av motorene... jeg bruker disse...
http://www.ebay.com/itm/290777903071?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
ang cfm, så orkar vel de beste 1stegs motorene ca 100cfm. en gammel mellom 50-70.
en gammel bild på benken min

PTS funkar kanon. om du registrer deg på tractorsport.com under flowbench forumet, så kan du hitta bilder av pts-benken, og om du bruker litt fantasi (som jag) kan du bygge en pts-benk uten ritningar...
kolla inn den her på e-bay for rpm-styring av motorene... jeg bruker disse...
http://www.ebay.com/itm/290777903071?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
ang cfm, så orkar vel de beste 1stegs motorene ca 100cfm. en gammel mellom 50-70.
en gammel bild på benken min

Daniel Krüger
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Jo, jag har förstått att jag kunde byggt enklare med orifice-bänk men nu är det lite sent. Jag får nog fortsätta på den inslagna vägen.
Den här från flowperformance borde ju fungera som jag förstår det.
Finns det andra tips på elektroniska lösningar?
Tackar för tipset om regulatorn, Daniel! Blir beställning om ett tag.
Den klarade ju bra med effekt.
Jag låter väl min ventil hänga kvar. Jag kan ju trots allt sköta varje motor för sig och tillsammans med ventilen kanske vi kan lösa det hyggligt.
Roligt att ni gillar bygget i övrigt. Det är lite roligt att bygga och konstruera det här också.
Nu får det bli lite småpill om ett tag tills jag börjat på nya jobbet och pengarna börjar komma in i normal takt igen.
Kanske jag kan lura till mig att få låna en fräs på ett lokalt verkstadsföretag så kan jag göra hållaren för toppen.
Svarva cylindrar kan vi göra hemma men då är det utgångsmaterialet som jag kanske får köpa för att slippa svarva i flera hundra timmar. Även det ska kollas med lite kontakter får vi se.
Den här från flowperformance borde ju fungera som jag förstår det.
Finns det andra tips på elektroniska lösningar?
Tackar för tipset om regulatorn, Daniel! Blir beställning om ett tag.
Den klarade ju bra med effekt.
Jag låter väl min ventil hänga kvar. Jag kan ju trots allt sköta varje motor för sig och tillsammans med ventilen kanske vi kan lösa det hyggligt.
Roligt att ni gillar bygget i övrigt. Det är lite roligt att bygga och konstruera det här också.
Nu får det bli lite småpill om ett tag tills jag börjat på nya jobbet och pengarna börjar komma in i normal takt igen.
Kanske jag kan lura till mig att få låna en fräs på ett lokalt verkstadsföretag så kan jag göra hållaren för toppen.
Svarva cylindrar kan vi göra hemma men då är det utgångsmaterialet som jag kanske får köpa för att slippa svarva i flera hundra timmar. Även det ska kollas med lite kontakter får vi se.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Bygge av flödesbänk
kom ihåg at om endast en motor går, vil den dra tjuvluft igjennom dom andra, men du har kanskje en løsning så du kan blokkere av? ev. en backventil på varje motor fungerer bra.
som den her från tractorsport.com:
som den her från tractorsport.com:

Daniel Krüger
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Igår blev inget gjort men idag fick jag tid och det har varit både framgång och motgång.
Första åtgärden idag blev att kapa röret på tratten och testa att det passade.

Plockade sedan bort locket till motorlådan och vände på den så jag kom åt insidan. Tätade ramarna mot locket med silikon.

Putsade av tratten på utsidan och tätade den på insidan med silikon så att inga vassa kanter fanns kvar. Sprayade på lite färg på både tratt och spillventilen. Ser ju lite roligare ut då.

Tätade motorlådan invändigt med mer silikon. Jag var ganska generös men det kommer jag att få igen när något måste göras om.

Monterade fast spillventilen efter att jag geggat dit silikon även där.

Satte fast locket på motorlådan med någon enstaka skruv för att se att jag får allt att passa. Tratten passade och nu syns spillventilens förlängda manöver-rör. Här sitter tratten för att suga i röret för att testa insugskanaler.

Tratten på plats på trycksidan för att testa avgaskanaler.

Svetsade fast hållarna för pitotrören på de sönderkapade avgasrörsbitarna.

Så blev det till slut dags att montera pitotrören i mätröret. Borrade för både själva pitotröret som ska mäta hastigheten, det som sitter på plats på bilden. För röret som ska mäta det statiska trycket borrade jag först ett mindre hål och sedan ett större hål som inte borrades igenom. På så sätt kommer inget att sticka in i mätröret. Jag tätade med lite blå-silikon runt rören innan jag skruvade fast allt. Om det blev bra kommer väl framtiden att utvisa.

Den här bilden är inte så bra men pitotröret syns i alla fall.

Det slutgiltiga resultatet när jag monterat tillbaka mätröret. Här den övre mätpunkten som kommer att vara för insug...

...och den nedre för avgas.

På detta sätt har jag fått til ca. 1700mm rakt rör innan mätpunkten åt respektive håll.

Testkörde med tratt och rörsystemet anslutet. "Jarmo Y" hade rätt. Jag måste fästa motorerna på något annat sätt för de lossnar.
Så det blir till att meka loss mellanväggen i motorlådan i morgon och försöka få fast motorerna på annat sätt.

Jag frågade farsan hur mycket man skulle komprimera o-ringar eftersom jag börjat skissa på hållaren för topplocket samt de cylindrar som vi ska svarva fram. Han hade så klart en hel pärm med bland annat standarder för o-ringar. Bara att läsa innantill och rita rätt.

Första åtgärden idag blev att kapa röret på tratten och testa att det passade.
Plockade sedan bort locket till motorlådan och vände på den så jag kom åt insidan. Tätade ramarna mot locket med silikon.
Putsade av tratten på utsidan och tätade den på insidan med silikon så att inga vassa kanter fanns kvar. Sprayade på lite färg på både tratt och spillventilen. Ser ju lite roligare ut då.
Tätade motorlådan invändigt med mer silikon. Jag var ganska generös men det kommer jag att få igen när något måste göras om.
Monterade fast spillventilen efter att jag geggat dit silikon även där.
Satte fast locket på motorlådan med någon enstaka skruv för att se att jag får allt att passa. Tratten passade och nu syns spillventilens förlängda manöver-rör. Här sitter tratten för att suga i röret för att testa insugskanaler.
Tratten på plats på trycksidan för att testa avgaskanaler.
Svetsade fast hållarna för pitotrören på de sönderkapade avgasrörsbitarna.
Så blev det till slut dags att montera pitotrören i mätröret. Borrade för både själva pitotröret som ska mäta hastigheten, det som sitter på plats på bilden. För röret som ska mäta det statiska trycket borrade jag först ett mindre hål och sedan ett större hål som inte borrades igenom. På så sätt kommer inget att sticka in i mätröret. Jag tätade med lite blå-silikon runt rören innan jag skruvade fast allt. Om det blev bra kommer väl framtiden att utvisa.
Den här bilden är inte så bra men pitotröret syns i alla fall.
Det slutgiltiga resultatet när jag monterat tillbaka mätröret. Här den övre mätpunkten som kommer att vara för insug...
...och den nedre för avgas.
På detta sätt har jag fått til ca. 1700mm rakt rör innan mätpunkten åt respektive håll.
Testkörde med tratt och rörsystemet anslutet. "Jarmo Y" hade rätt. Jag måste fästa motorerna på något annat sätt för de lossnar.

Så det blir till att meka loss mellanväggen i motorlådan i morgon och försöka få fast motorerna på annat sätt.
Jag frågade farsan hur mycket man skulle komprimera o-ringar eftersom jag börjat skissa på hållaren för topplocket samt de cylindrar som vi ska svarva fram. Han hade så klart en hel pärm med bland annat standarder för o-ringar. Bara att läsa innantill och rita rätt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Ni ska bara göra hålet större för motorerna, ta bort gummidelen och mäta hur stor är kompressionhus på utvändigt, det är ca. 150mm, du gör hålet så att motorn går genom till stopparen och lite lim och de samma plåthållare för säkerhets skull så det funkar.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
I morgon blir det garaget igen. Ska se om jag ritar upp plattan för toppen samt mina cylindrar idag. Så kan jag få någon att hjälpa mig med lite fräsning. Något speciellt att tänka på där?
Det blir o-ring mot toppen.
Jarmo// Tack för tips. Denna gången ska jag använda det också...
Jag har fått tag på en sjätte motor med så nu blir det fullt hus i fläktlådan och då kan jag stänga igen den sedan.
Har beställt de rpm-styrningarna som Daniel tipsade om. Jag tog tre stycken så kan jag köra motorerna två och två på dessa. Jag har ju spillventilen att finlira lite med om det behövs.
Jag kommer att göra en liten modifiering på röret upp från tratten. Så det blir helt tätt och lättare att dra loss röret.
Det blir o-ring mot toppen.
Jarmo// Tack för tips. Denna gången ska jag använda det också...

Jag har fått tag på en sjätte motor med så nu blir det fullt hus i fläktlådan och då kan jag stänga igen den sedan.
Har beställt de rpm-styrningarna som Daniel tipsade om. Jag tog tre stycken så kan jag köra motorerna två och två på dessa. Jag har ju spillventilen att finlira lite med om det behövs.
Jag kommer att göra en liten modifiering på röret upp från tratten. Så det blir helt tätt och lättare att dra loss röret.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Bygge av flödesbänk
Ser bra ut:-)
Mine motorer sitter bare med tec7,uten gummit, å det funker hur bra som helst...
Mine motorer sitter bare med tec7,uten gummit, å det funker hur bra som helst...
Daniel Krüger
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Jag var kanske lite försiktig av mig och hade gummi på...
Nya tag i morgon. Har laddat upp med den sista dammsugaren som ska slaktas. Denna är märkt med 2000W så får vi se hur mycket ljug det är med effekten i denna.

Nya tag i morgon. Har laddat upp med den sista dammsugaren som ska slaktas. Denna är märkt med 2000W så får vi se hur mycket ljug det är med effekten i denna.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Började dagen med att skifta till vinterdäck på våra två bilar. Inte kul att ha blötsnö i luften. Jag vill ha 20 grader varmt.
Letade mig till farsans garage mitt på dagen ungefär och började med att plocka ut motorlådan då jag behövde fästa motorerna bättre. Rev loss stagningen jag gjort så det skulle gå att dra ut mellanväggen med motorerna och lossade eldragningen.

Fick skära i det härdade silikonet efter jag lossat allt som höll mellanväggen. Gick ganska smidigt trots allt.

Sedan var det dags att följa Jarmos råd och göra större hål för motorerna så att de sticker igenom mellanväggen lite grand. Jag tog till den första fasningen på motorhöljet. Sticksåg och morrande borrmaskin med gammalt portningsstift fick fungera. För att komma åt fick jag lossa nästan alla elklabar också så klart.

Jag passade på att göra om plåtvinklarna så de ligger an mot motorerna och så drog jag runt ett stort buntband runt motorer och plåtvinklar. Använde silikon för att "limma" fast allt och geggade på. Så jag kommer väl att få göra om det här snart...
På bilden syns även den sjätte och sista motorn jag fått tag på. Denna utlovade 2000W både på utsidan av dammsugaren och på motorn.

Tillbaka med mellanvägg med motorer och el.

Eldragningen gick enklare nu när jag gjort allt en gång tidigare. Det enda smolket i bägaren är väl att jag kommer att få göra om delar av det sedan när varvtalsstyrningen kommer. Men det tar vi då.

Jag kände mig modig efter att ha provkört motorerna och drog dit silikon på lådan och satte dit locket på riktigt.

Röret som går upp från tratten var jag inte riktigt nöjd med så jag gjorde om lite med en bit plaströr som sitter fast på tratten. Kapade och anpassade resterande delar så nu ska det gå lättare att dra av och sätta tillbaka plaströret.

Det var allt som blev gjort på bygget idag.
I morgon börjar jag nytt jobb så vi får se hur aktiv jag orkar vara på kvällarna framöver. Men nu börjar det närma sig så jag börjar bli sugen på att testa härligheten!
Letade mig till farsans garage mitt på dagen ungefär och började med att plocka ut motorlådan då jag behövde fästa motorerna bättre. Rev loss stagningen jag gjort så det skulle gå att dra ut mellanväggen med motorerna och lossade eldragningen.
Fick skära i det härdade silikonet efter jag lossat allt som höll mellanväggen. Gick ganska smidigt trots allt.
Sedan var det dags att följa Jarmos råd och göra större hål för motorerna så att de sticker igenom mellanväggen lite grand. Jag tog till den första fasningen på motorhöljet. Sticksåg och morrande borrmaskin med gammalt portningsstift fick fungera. För att komma åt fick jag lossa nästan alla elklabar också så klart.
Jag passade på att göra om plåtvinklarna så de ligger an mot motorerna och så drog jag runt ett stort buntband runt motorer och plåtvinklar. Använde silikon för att "limma" fast allt och geggade på. Så jag kommer väl att få göra om det här snart...
På bilden syns även den sjätte och sista motorn jag fått tag på. Denna utlovade 2000W både på utsidan av dammsugaren och på motorn.
Tillbaka med mellanvägg med motorer och el.
Eldragningen gick enklare nu när jag gjort allt en gång tidigare. Det enda smolket i bägaren är väl att jag kommer att få göra om delar av det sedan när varvtalsstyrningen kommer. Men det tar vi då.
Jag kände mig modig efter att ha provkört motorerna och drog dit silikon på lådan och satte dit locket på riktigt.
Röret som går upp från tratten var jag inte riktigt nöjd med så jag gjorde om lite med en bit plaströr som sitter fast på tratten. Kapade och anpassade resterande delar så nu ska det gå lättare att dra av och sätta tillbaka plaströret.
Det var allt som blev gjort på bygget idag.
I morgon börjar jag nytt jobb så vi får se hur aktiv jag orkar vara på kvällarna framöver. Men nu börjar det närma sig så jag börjar bli sugen på att testa härligheten!
Re: Bygge av flödesbänk
Riktigt intressant projekt!!
Har säkert nån topp du gärna får testa på lite sen
hehe
Har säkert nån topp du gärna får testa på lite sen

Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
När du ska vända flödet mellan insug och avgas, flyttar du då plaströret från den ena anslutningen till den andra?
Nästan längst ner på min flödesbänksida finns denna ventil som Ulf Enkvist byggt till sin bänk för att byta flödesriktning:

På min bänk fasvänder jag bara motorerna så dom går baklänges men det går kanske inte med 2 fas dammsugarmotorer?
Erland
Nästan längst ner på min flödesbänksida finns denna ventil som Ulf Enkvist byggt till sin bänk för att byta flödesriktning:

På min bänk fasvänder jag bara motorerna så dom går baklänges men det går kanske inte med 2 fas dammsugarmotorer?
Erland
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Ja, jag kommer att flytta tratten och vrida över röret när jag ska ändra flödesriktning.
Jag funderade på en sådan ventil men insåg att jag då behöver använda slang. Jag är lite skeptisk till slang för då har jag något som är elastiskt och som rent teoretiskt kan hitta någon resonansfrekvens och skapa konstiga fenomen. Naturligtvis kan man få till det även i mindre elastiska material än slangar men risken är mindre inbillar jag mig. Det här är så klart mina egna teorier
Och de har ju visat sig felaktiga förut.
Vad det lider, Robin kommer jag att kunna hjälpa till att flöda toppar även från Offerdal
Jag funderade på en sådan ventil men insåg att jag då behöver använda slang. Jag är lite skeptisk till slang för då har jag något som är elastiskt och som rent teoretiskt kan hitta någon resonansfrekvens och skapa konstiga fenomen. Naturligtvis kan man få till det även i mindre elastiska material än slangar men risken är mindre inbillar jag mig. Det här är så klart mina egna teorier

Vad det lider, Robin kommer jag att kunna hjälpa till att flöda toppar även från Offerdal

- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Ikväll blev det äntligen garaget igen. Började nytt jobb i måndags och då blev det liksom inte av under veckan att jag drog till farsan och garaget. Det är ju några mil och då gäller det ju att få till några timmars arbete på varje resa.
Började med att montera tätningslist som jag köpt på tratten till motorlådan. Passade gott så med en sådan hålstans gick det bra att göra snygga hål för skruvarna. Däremot tar de inköpta vingmuttrarna i tratten lite så jag ska göra en annan lösning där. Kanske blir det några rörhylsor.

Sedan drog jag kabel till lysrörsarmaturen och det extra uttaget ovanför bänken. Jag väntar med att koppla in den tills jag fått spänningsregulatorerna till motorerna. Då gör jag om kopplingen av elen vid intaget.
Jag fäste sedan motorlådan i själva skåpet med lite byggvinklar och några trästumpar. Inte så avancerat.

Passade på att stag upp själva arbetsbänken med några stag då jag kände att den sviktade en aning. Jag hade dragit ihop skåpet med ganska få skruvar på några ställen tidigare för jag var rädd att jag skulle tvingas göra om något. Men nu skruvade jag ihop det riktigt.

Ritade sedan upp lite på själva bänken var öppningen ner i plenumet kommer att hamna. Ville få en känsla för lite mått på den platta som själva topparna ska stå på sedan.

Kunde sedan inte hålla mig utan jag hängde på en genomskinlig gammal gummislang på mättuttaget för flödesmätningen som jag fyllde med spolarvätska. Man får ta vad man har i garaget...
Drog sedan igång alla motorerna med öppet rör där plenumet ska sitta sedan. Alltså med hela rörsystemet utan plenum och på denna ohyggligt oprecisa mätning fick jag ungefär 290mm vattenpelare. Lite roligt var det bara för att se om det verkar fungera vilket det initialt verkar göra.
Hoppas att jag får svar på det kommande inköpet snart. Är ju som lite sugen på att testa lite mer.
Men nu kommer jag att vara tvungen att göra ritningar på plattan som topparna ska ligga på. Så klart mina cylindrar ska jag rita upp. Tror jag kommer att göra följande diametrar på cylindrarna: 86, 90, 92 och 97 i första omgången. Så som jag tänkt kan jag svarva till en cylinderdiameter på ca. 103mm som störst.
Men vi får se, det kan komma att ändras.
Började med att montera tätningslist som jag köpt på tratten till motorlådan. Passade gott så med en sådan hålstans gick det bra att göra snygga hål för skruvarna. Däremot tar de inköpta vingmuttrarna i tratten lite så jag ska göra en annan lösning där. Kanske blir det några rörhylsor.
Sedan drog jag kabel till lysrörsarmaturen och det extra uttaget ovanför bänken. Jag väntar med att koppla in den tills jag fått spänningsregulatorerna till motorerna. Då gör jag om kopplingen av elen vid intaget.
Jag fäste sedan motorlådan i själva skåpet med lite byggvinklar och några trästumpar. Inte så avancerat.
Passade på att stag upp själva arbetsbänken med några stag då jag kände att den sviktade en aning. Jag hade dragit ihop skåpet med ganska få skruvar på några ställen tidigare för jag var rädd att jag skulle tvingas göra om något. Men nu skruvade jag ihop det riktigt.
Ritade sedan upp lite på själva bänken var öppningen ner i plenumet kommer att hamna. Ville få en känsla för lite mått på den platta som själva topparna ska stå på sedan.
Kunde sedan inte hålla mig utan jag hängde på en genomskinlig gammal gummislang på mättuttaget för flödesmätningen som jag fyllde med spolarvätska. Man får ta vad man har i garaget...
Drog sedan igång alla motorerna med öppet rör där plenumet ska sitta sedan. Alltså med hela rörsystemet utan plenum och på denna ohyggligt oprecisa mätning fick jag ungefär 290mm vattenpelare. Lite roligt var det bara för att se om det verkar fungera vilket det initialt verkar göra.
Hoppas att jag får svar på det kommande inköpet snart. Är ju som lite sugen på att testa lite mer.
Men nu kommer jag att vara tvungen att göra ritningar på plattan som topparna ska ligga på. Så klart mina cylindrar ska jag rita upp. Tror jag kommer att göra följande diametrar på cylindrarna: 86, 90, 92 och 97 i första omgången. Så som jag tänkt kan jag svarva till en cylinderdiameter på ca. 103mm som störst.
Men vi får se, det kan komma att ändras.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Själva bygget har stått still några dagar nu eftersom jag har en bit till garaget.
Däremot har det inte stått helt still i införskaffandet av material.
3st spänningsregulatorer är införskaffade och ligger här bredvid tangentbordet. Ska monteras som varvtalsstyrning på dammsugarmotorerna. Jag ska fixa en kapsling också för att de har öppna anslutningar och jag vill inte stoppa fingrarna där av misstag.
Material till plattan som topparna ska ligga på är fixat. Utgångsmaterialet är en 20mm plåt som ska kapas upp och sedan planas.
Troligtvis har det även löst sig med ämnesrör till cylindrarna under dagen idag.
För att hitta ytterligare lite kunskap i ämnet topplock, portning och flöden har jag köpt två nya böcker som ska läsas inom snar framtid. Det var inga stora investeringar så jag hoppas att det finns lite läsvärde i bägge böckerna.

Däremot har det inte stått helt still i införskaffandet av material.
3st spänningsregulatorer är införskaffade och ligger här bredvid tangentbordet. Ska monteras som varvtalsstyrning på dammsugarmotorerna. Jag ska fixa en kapsling också för att de har öppna anslutningar och jag vill inte stoppa fingrarna där av misstag.
Material till plattan som topparna ska ligga på är fixat. Utgångsmaterialet är en 20mm plåt som ska kapas upp och sedan planas.
Troligtvis har det även löst sig med ämnesrör till cylindrarna under dagen idag.
För att hitta ytterligare lite kunskap i ämnet topplock, portning och flöden har jag köpt två nya böcker som ska läsas inom snar framtid. Det var inga stora investeringar så jag hoppas att det finns lite läsvärde i bägge böckerna.