NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av Filaren »

Om du ändå ska bygga om insuget, kan du väl bygga ett nytt direkt?
Kör på 3.5" avgassystem. 3" är för mopeder :wink:
Apple racing har bra ljuddämpare. Kör ej på Simons, dom låter mer o håller
sämre.

/Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Inlägg av Tiiiseen »

NTCRS1 skrev:Skimsade ca 1mm, och det blev inte nämnvärt svårare att dra ihop pumpen så det är nog inte flera kilo extra tryck vi pratar om.

Visst, oljepump är ju som sagt smidigast att ha "färdig" när man lyfter i motorn, men jag tror det räcker fint med en originalpump. Märker ju på oljetemp och oljetrycket om nåt inte står rätt till.
yes yes men tänkte bara du skulle slippa få ett sjuhelvetes oljetryck på låga varv med för vi vet ju alla att ju varmare oljan blir desto sämre smörjer den och den blir varm av för mycket tryck :) men som du säger 1 mm är ju ingen fara trodde du skulle schimsa mer :)
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Inlägg av TurboTeamSyd »

NTCRS1 skrev:Haha ja då förstår jag att du vet vad det är för klubb :) Skämmas, vad åker du för nåt? :)

Fyller på lite info om tråden också, glömde lite smått innan.

Mellan block o topp ligger det en coopering med lösa ringar från PPF, och skiten sitter fast med ett gäng schyssta arp-bultar.

Fick precis hem ett 3" spjäll från 16v insuget.. Första tanken är att kapa loss originalflänsen till mitt insug, porta upp lite och skruva fast i insuget.. 16v spjället får sitta i 16v-flänsen och sen svetsa en 90* böj där imellan, you know what Im saying? Är det någon som har nåt annat bra tips på hur man kan lösa det får HEMSKT gärna komma med förslag :)

Just nu håller jag på att sätta dit DW-pumpen i tanken, lackar lite grejer och måttar på oljeslangar m.m. för att så snart som möjligt kunna lyfta i motor o låda så man får lite mer plats i garaget. Ska bli jävligt kul att få se när den sitter på plats :)

Trevlig helg på er!
Jo det är lite så :P. Nej bara en gammal sleten 740 :roll: . Ja cooperring funderar jag på med när det är dags för den "riktiga" motorn :thumbright:
PBM Racing skrev:
Cirkulerar nästan aldrig snutar här, men om dem får pensionärstips om buskörning brukar dem va här på 10 min..[/quote] :thumbright:

Tur man inte nått pensionsålder än då ;)

Är man intresserad av SPORTEN drifting så finns det ett ställe som heter Bivaröd! Finns ganska många träningstillfällen där under säsongen.[/quote]

Yes eller Hultsfred :thumbright:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

Hultsfred har jag inte hört något om sen det där eventet 2011 som jag inte ens minns vad det hette. Dyrt var det i alla fall.

Vad händer där?

Ber om ursäkt för massa ot.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Inlägg av TurboTeamSyd »

Okej du menar LSR? Nej dom konkade så det blev inget detta året ;). Men annars är det drift träningar på Hultsfreds flygplats som Hultsfreds motorklubb arrangerar :thumbright: Riktigt rolig bana verkar det som, dock har jag inte kört där själv men tillåter ekonomin så blir det nästa år :thumbright:

Sorry för OT ännu en gång ;).

MVH
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck

Inlägg av ljungqvist »

Den här tråden kommer att följas! Är lite sugen på att skicka iväg min 531 topp till Tommy Luhr jag med och få lite mer flås i den.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

TurboTeamSyd skrev:Okej du menar LSR? Nej dom konkade så det blev inget detta året ;). Men annars är det drift träningar på Hultsfreds flygplats som Hultsfreds motorklubb arrangerar :thumbright: Riktigt rolig bana verkar det som, dock har jag inte kört där själv men tillåter ekonomin så blir det nästa år :thumbright:

Sorry för OT ännu en gång ;).

MVH
Precis. Jag hade stora förväntningar på det eventet men blev ganska besviken. Högt pris, kass marknadsföring och rörigt event med en projektledare som inte visste vad det handlade om. Det var iof många som körde driftingträning från morgon till kväll så de var antagligen väldigt nöjda. Jag tyckte även de inblandade klubbarna skötte sig utmärkt, när väl tidtagningen kom igång ;)
Ska hålla lite mer koll på vad som händer där nästa säsong :thumbright:

Ännu mer OT, men det är ju ändå en sladd-tråd ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Filaren skrev:Om du ändå ska bygga om insuget, kan du väl bygga ett nytt direkt?
Kör på 3.5" avgassystem. 3" är för mopeder :wink:
Apple racing har bra ljuddämpare. Kör ej på Simons, dom låter mer o håller
sämre.

/Andreas
Förstår lite hur du tänker med insuget, har också bollat det fram och tillbaka, men bestämt för att åka på original-insuget först, men 3" spjäll ville jag iaf ha. En kille här som åker röd 940 turbo bänkade väl närmre 400 hjulhästar med mycket originalgrejer under huven så tror nog jag kan lyckas få 450-500 i motorn trots originalinsug.

Har aldrig sett 3.5" avgas på en 940, har satt dit 3" på ett par och det tråkiga är ju att det bygger så mycket neråt (skrapar i och syns hela tiden typ), fast visst det är ju inte många millimeter det ökar från 3" så varför inte? :) Dp'n blir iaf 3.5" sen får man se hur mkt man fortsätter :)

Tack för tipset om ljuddämpare :)
ljungqvist skrev:Den här tråden kommer att följas! Är lite sugen på att skicka iväg min 531 topp till Tommy Luhr jag med och få lite mer flås i den.
Kul att du kommer följa :) Har varit lite lugnt i garaget i nån vecka nu, har för många grejer på gång så det blir ba för mycket i huvudet, men ska försöka göra klart lite grejer nu så man SNART kan lyfta i paketet.

Det tycker jag låter som en bra idé, tror inte du kommer ångra dig. Det lilla jag vet och har förstått av att få ut mycket effekt är ju just topp och turbo, självklart andra grejer också men du förstår hur jag menar :)

MVH
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Smygläser lite här ;)
Ljungqvist: hör av dig får vi titta på ditt koncept :)

Skall bli kul att följa denna bilen, kul att se hur det utvecklar sig.
Du har en riktigt grym topp till denna bilen och den kommer inte göra dig besviken vill jag lova.
Bland dom bättre 530 topparna jag gjort
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Smygläs så mycket du vill :)

Ja det ska bli roligt att se hur det artar sig :)

Som sagt blir det ett bra bygge som verkar hålla och fungera så blir det nog att göra något mer med den istället för att åka och sladda obesiktigat på byn och prova på ett par riktiga övningar i stället, men som sagt, det är ju en stund kvar innan man behöver fundera på det :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Miniupdate!

Sågade ut en mall till en platta som ska bli början på vevhusvent. Blir en 5-10mm tjock aluplatta och igängade nipplar i de större hålen, sen slangar till en catchtank
Bild
Behöver jag ha det högra stora hålet större tror ni?

Satte även ihop tankarmaturen med den nya DW-pumpen. Ska nog löda ihop kablarna istället tror jag..
Bild
NiclasA
Forumsberoende

Inlägg av NiclasA »

jag hade gjort hållet så stor som det är i blocket iaf, så den kan ventilera ordentligt:)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

NiclasA
jag hade gjort hållet så stor som det är i blocket iaf, så den kan ventilera ordentligt:)
First thing tomorrow, sen leta upp en bit och börja såga :P
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Den där blå handduken känns bekant på något sätt :wink:
Sätt retur till tråget ifrån catchtanken.
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Filaren
Den där blå handduken känns bekant på något sätt :wink:
Sätt retur till tråget ifrån catchtanken.
Nä nu förstår jag inte alls vad du menar med handduken ;)
Har också sätt folk som gjort så, men för en annan som inte är torr bakom örona än då det gäller motorbyggen, finns det inte bensin i den oljan som ventilerats? alltså bara gör det tunnare om den åker in igen?
Skriv svar