Sida 3 av 4

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: fre dec 21, 2012 12:52 am
av Erland Cox
Tommy Luhr skrev:pacman, var det möjligtvis som så att det var en ventil från kl du hade i vanlig gjutjärn?
Det har hänt mig med på bensin. Mycket tråkig erfarenhet.
Angående e85 så har jag fått 5hk mer genom att tanka e85 i en 2,5liters b230 med weber 45.
Den motorn var strypt i toppen och gav 190hk på bensin. Bestyckade om till e85 och utan att ha rört tändningen hade vi 5hk mer.
Var uppe på 7hk mer vid extremt snåla blandningar. Den motorn svarade inte på mer tändökning.
Kan ha varit motorns konstruktion kan ha varit bränslets egenskaper. Har för mig att alkoholer har en syremolekyl med sig som jag antar att bensin inte har med sig.
Isåfall har vi en liten vinst där.

Intressant, vad hade den motorn för kompression?
Kommer du ihåg bestyckningen före och efter, fick du byta emulsionsrör?
Jag tror att den största vinsten ligger i att mer bränsle när det förångas kyler och krymper luften i cylindern mer.
Effektvinsten består i att man får plats med mer luft, VE blir bättre.
Jag trodde inte att det gjorde så mycket som 5 hästar på en 200 hästars motor.
Det bör ge mer med förgasare än med insprutning eftersom bränslet har längre väg på sig att kyla ingaserna.
Det gäller bara så länge bränslet inte förångas i insuget.
Jag ska helt klart prova själv och se vad jag får för resultat..

Erland

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: fre dec 21, 2012 9:28 am
av Pacman
Tommy Luhr skrev:pacman, var det möjligtvis som så att det var en ventil från kl du hade i vanlig gjutjärn?
Nej det var faktiskt en Volvo original saltkyld turbo-avgasventil.
Raset gav mig däremot en anledning till att byta alla ventilerna och styrningarna i toppen så det kom i KLs rostfria ventiler efter det. De höll flera säsonger innan jag lyckades köra med extremt hög avgastemp i samband med laborationer med kamaxelinställningar då jag körde slut på styrningarna så ventilerna skramlade runt i för stora hål. Fick t.o.m en ventilfjäder att tappa spänsten och krypa ihop av värmen....Bugpack-fjädrar från Dalhems då men det spelar nog ingen roll med den misshandeln.

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: fre dec 21, 2012 1:00 pm
av Tommy Luhr
Erland: Den motorn har en liten historia. Det var rätt längesedan nu.
Jag hade portat en 531 (visste betydligt mindre vad jag höll på med då än idag) det gick hål i avgas på 531 toppen. Fixade en 405 som jag bara putsade ur och slängde på o-planad.
Så det var inte mycket med toppen. Satt en 7 kam i den. Dock var underdelen på 2,5 liter. Vet inte vad kompet hamnade på riktigt.
Det var en ismotor så ingen enorm vikt lades på nått av delarna. Jag hade plockat i fjädrar från nån av farsans v8 motorer. Det resulterade i att kammen gick ner sig efter en is-säsong.
Detta var exakt när e85 började komma och man fick höra att man skulle kunna köra med det i vanlig bensinbil.
bromsade med 98 oktan och e85 på hösten/vintern (kan ha varit e75 om det fanns då).
Skall se om jag kan finna pappren från bromsningen.. Nej fann dom inte.. Måste ha skickat med dom med motorn.
Men jag har skarp för mig att resultatet blev 5hk plus utan justering.
Dock skall vi ta i beaktande att bänken inte har luftkompensering (har fått hört i efterhand) så det kan ju vara som så att när vi bytte bränsle och bestyckade om så har kvalitén i bromsrummets luft blivit bättre. Dock var effekt repeterbar i många pull efter. Vi var uppe på 197hk som bäst. den orkade inte en häst över 190 med bensin.
Hade vart kul att göra detta test idag fast med mer seriösa metoder.
Får bli när jag får min egen bänk iordning.
Pacman: intressant att du fick ventilen att skära då. Då har du misshandlat ordentligt. Så ordentligt så att garanterat inte bara ventilen var det enda bekymret ;)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: fre dec 21, 2012 1:41 pm
av Jens Gustavsson
konstigt tommy jag har kört KL ventiler på många lite snikigare motorer och aldrig haft nått problem. vanliga gjutjärns styrningar.

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: fre dec 21, 2012 2:03 pm
av Tommy Luhr
Nja det var inte så konstigt i mitt fall. Har inte monterat några mer heller så vet inte hur dom är nu.
Hade heller inga problem med milda kammar.
Nu har jag aldrig problem med nått :)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: ons dec 26, 2012 9:07 pm
av Erland Cox
Jag läste Jens B20 test från första till sista sidan.
Kom fram till att E85 gav 1,6% mer toppeffekt och mer nere runt maxvrid.
Men det intressanta är att motorn tog E85 utan byte av emulsionsrör vilket tydligt visar att dom var för feta.
Kör jag 45:or så är bilen okörbar på låga varv med F2 rör och okörbar långt upp med F7.
Så jag tycker inte att det är konstigt att vridet ökade med E85.
Jag ska göra ett eget test för att övertyga mig själv och kolla om det är värt att köra på E85.
Vad krävs när det gäller bränsleslangar flottörer osv? Fungerar mässingsflottörer?
Fungerar vanlig gummislang? Fler tips för E 85 konvertering?

Erland

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tor dec 27, 2012 4:34 pm
av T Landholm
Swedolsslang för E85 skall man tydligen akta sig för iallafall har jag hört, tror inte vanlig bensinslang är någon höjdare heller..!

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tor dec 27, 2012 6:04 pm
av Erland Cox
Jag är rätt besviken på de bensinslangar jag köpt på sistone.
Tycker inte att det tar lång tid så är det fullt med småsprickor utanpå.
Känns som allt är Kinaskit oavsett var man handlar.
Jag betalar gärna för grejer som håller.

Erland

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: lör dec 29, 2012 12:59 am
av Amders
Classic motor testade att lägga oringar av olika gummi i bensin och ettanol och ju högre andel sprit i bränslet ju mindre påverkan på gummit hade bränslet.

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: lör dec 29, 2012 3:47 pm
av Magnus_142
Erland Cox skrev:Jag är rätt besviken på de bensinslangar jag köpt på sistone.
Tycker inte att det tar lång tid så är det fullt med småsprickor utanpå.
Känns som allt är Kinaskit oavsett var man handlar.
Jag betalar gärna för grejer som håller.

Erland

Här finns lite olika typer av slang, kanske går att hitta nåt där?
http://www.hydab.se/html/gummislangar.html#23" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: lör dec 29, 2012 4:48 pm
av nkro
Håller med Erland. Köpte dyr slang med pressade anslutningar.

Den höll ett år, gick sönder på en tävling. Roligt med bensin bensin sprutande i motor rummet på en turbo bil.

Slangen lagades med en begagnad orginal slang, som håller fortfarande.

Sen har jag använt vacum slang på rulle. Håller kanske 1 - 2 år. Bytt mot 30 år gamla orginal slangar som fortfarande håller.

Så vad dom gör med slangarna idag kan man undra.

Niklas

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tor jan 03, 2013 12:58 am
av KimGw
Mycket intressant här över!
Dock mer avancerat än min kunskap.. men väldigt roligt att läsa era funderingar! :thumbright:

Nu till en liten egen fundering..
Köpte på mig ett b230 block från 91 ska det vara, med bara veven i, funkar det med både stakarna och kolvarna från b234 motorn? råkade ju köpa en hel sådan motor :hihi:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tor jan 03, 2013 7:55 pm
av Dennis Öhman
KimGw skrev: Köpte på mig ett b230 block från 91 ska det vara, med bara veven i, funkar det med både stakarna och kolvarna från b234 motorn? råkade ju köpa en hel sådan motor :hihi:

Ja är samma, b234 kovarna har ventilurtag dock men funkar även i 8v om du ska bruksköra..

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tor jan 03, 2013 9:16 pm
av KimGw
Dennis Öhman skrev:
KimGw skrev: Köpte på mig ett b230 block från 91 ska det vara, med bara veven i, funkar det med både stakarna och kolvarna från b234 motorn? råkade ju köpa en hel sådan motor :hihi:

Ja är samma, b234 kovarna har ventilurtag dock men funkar även i 8v om du ska bruksköra..
Gött att höra, då får jag ju lite mer nytta av den motorn..
Ska ju åka med 16v toppen så då behövs ju ventilurtagen :)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tor jan 03, 2013 11:41 pm
av Kenny Ringheim
hej på dig kim.hoppas toppen hammnar här uppe så det blir ordentligt puttsat i den .kan fixa sånna kamar som wall hade i combin ngk 2012 om du är intreserad. men då behöver du nya kolvar så det går att göra plats för ventilerna och ha lite matrial kvar som säkerhets marginal . Henry är sugen på att göra en 16 v volvo topp vet ja . :)