Bränsle vs tändning vs komp..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Kadett4wd »

jo precis, en motor med högt komp blir 'pikig', men piken blir högre.
Gäller att ha rättförs växellåda.

Australien har juh sina prostock motorer begränsade till 400cui
De kör runt 17-18:1 i kompression.
Oktantalet vet jag inte om riktigt, men en grundregel som är lite 'diffus' är att en mindre motor klarar högre kompression.
400cui är väl i krokarna kring 6.2liter, skulle vara en 3.1liters volvo 4a med 17-1 i komp för att jämnföra.
Snacka om 'snärtig motor' ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Jens Gustavsson »

eftersom det är ett "vilda västern land" så kör de säkert max blyade race bensin bränslen som inte är på samma karta som de fjolliga bränslen som finns här. sen så ska man som järnet bruka säga slå på prostock filtret då man läser sånt. det är väldigt speciella motorer som inte har mycket gemensant med en mer normal motor :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Kadett4wd »

tja.. läste det av nån skribent som kallade sig Darin Morgan.. vettefan vem det e ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Kadett4wd »

ja visst har de blyat, men inte så mycket oktan som man kan tro:
Läste dessutom att de ligger på upp mot 30 grader i tändning på fullt skaft, men det är i DEN kombon de kör.
ERC Auspro DX3M RACING GASOLINE
ERC Auspro DX3M is a highly oxygenated leaded race fuel that has been proven to out perform the VP Roo25+ fuels.
Approved by ANDRA for use at sanctioned events ERC Auspro DX3M is ideal for use in Australian Pro/Super Stock and comp eliminator applications.
The oxygenation will significantly expand the range of air/fuel ratio acceptability, so performance will be more consistent and won't vary as dramatically with altitude or density changes.
This fuel has proven to be more stable and consistent for ET's during higher track day temperatures in comparison to the VP Roo25+ fuel.

* Colour: Purple
* Oxygenated: Yes
* Motor Octane 100
* Research Octane: 106
* Specific Gravity: .738 at 60° F
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av p.hedman »

Ang Australien det är grabbar med hår på magen , bodde där i slutet av -80 talet och kom i kontakt med mycket motor folk då.
Ang komp så om jag kommer i håg rätt så ger (generellt) en höjnig på 1,0 från 12 till 13 typ en effekt tillskott på ca 5-10% om man kan ta reda på den till fullo.
Tänk då min escort med ca 30 hk gratis.. he he :) då skulle den bli helt hysterisk :) daaa...!
/Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Kadett4wd »

ja på sugmotorer måste man leta överallt efter effekt.
en turbomotor höjer man juh kompet med att vrida på laddtrycket ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Erland Cox »

Man kan inte ha hur mycket komp som helst i en sugmotor.
Hur mycket man kan ha beror på förhållandet mellan slag ock borr.
En längslagig motor kan max använda 17:a medan en kortslagig som tex en 600 sporthoj inte kan ha mer än 13:1 i komp.
Detta utan att tappa effekt då för det är ju effekthöjning som är meningen.
Anledningen är att gasrörelsen i förbränningsrummet hindras och man får köra mer och mer förtändning samt att
förbränningsrummet till slut blir en sån tunn skiva att man kyler bort mer effekt än kompet ger.
Kompressionsökningen är en exponentialfunktion, dvs. det ger mindre och mindre att öka kompet.

Kod: Markera allt

Original CR
New
CR	8:1	9:1	10:1	11:1	12:1	13:1	14:1	15:1
9:1	3.5							
10:1	6.5	2.9						
11:1	9.2	5.5	2.5					
12:1	11.5	7.7	4.7	2.1				
13:1	13.6	9.7	6.6	4.0	1.9			
14:1	15.4	11.5	8.3	5.7	3.5	1.6		
15:1	17.0	13.0	9.8	7.1	4.9	3.0	1.4	
16:1	18.6	14.5	11.3	8.6	6.4	4.4	2.8	1.4

Erland
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av David Herbertsson »

Intressant Erland! Är det något knas med sista delen av inlägget eller är jag för dum? :lol: Vad är siffrorna efter kompressionsförhållandet?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Erland Cox »

Översta raden är kompet du har sen går du ner och ser hur mycket en ökning ger.
Det är därför det bara är ett tal under 15:1, högsta är 16:1.

Jag tog det härifrån: http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Kadett4wd »

Måste ju finnas vägar att töja det på också, det med att man kyler bort för mycket värme.
coata kolv och förbränningsrum exempelvis skapar juh barriärer för värmen att bromsas vid.

Men som jag skrev, upp till 15-1 på E85 är helt okej.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av David Herbertsson »

Okej, blev lite begripligare med länken. Om jag går ifrån ämnet lite och inriktar mig mer på bränsleförbrukning istället för max effekt, finns det några tumregler för vid vilket kompressionsförhållande man utnyttjar bensin och E-85 bäst?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av p.hedman »

När man åker med hög komp så är det speciellt viktigt att ha ett bra utformat förbrännings rum.
377 an som vi hade förut (som Adam Flamholc köpte av oss) så hade vi problem i början av att kolv domen skymde flamman för mycket (15:1 i komp) men sedan vi gjorde om domen så blev det bättre.
Kam och grund komp följs ju åt så det är en balans gång att komma fram till rätt kombo , men som sagt mer är inte alltid bätte.
Har läst mycket Hotrod / Carcraft / Popular hotroding tech infon under åren, mycket läsvärt i dom tidningarna.
/ Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Kadett4wd »

Det har väl å göra med hur pass bra motorn fyller cylindrarna, om ramningar och pulser stämmer så överfyller man juh cylindern bättre än när allt är fel.
Då får man juh ett 'dynamiskt' kompförhållande också som då är lite högre än det statiska.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av nkro »

Varabelt komp. 8:1 - 14:1 känns ganska lagom.
Med ett laddtryck på runt 1,8 bar.

GM kanske plockar fram motorn och använder den.

Niklas
Niklas
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av p.hedman »

Motorn vi hade va en gammal comp motor med lustgas på, 20 graders toppar (org 23gr)vinkel planade och portade från EPD (Brodix ämnen) ,sheet metal insug från Skinne och dubbla dominatorer så dom gejerna var det inge fel på men därimot kompa vi motorn för mycket när vi byggde en ny underdel.
Motorn bromsade över 780HK innan vi byggde en ny under del (utan gas), den gamla fanns ej mer..
/Peter
Skriv svar