Ockelbo Ht19 / B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av smidy »

skulle rekomendera att du använder bilplaceringen av tempgivaren, det är fyrans cyl som går varmast, därför som det rekomenderas att borra ett extra hål i "kylspridaröret" innanför bakre frostpluggen, spelar väl mindre roll med sötvattenkylning, men saltvattenkylda b18/20 rostar alltid mer vid fyrans cylinder pga att det blir för varmt och saltet kristalliseras med rost som följd vilket skall lindras med nämda hål, med sötvatten så känns det väl lite bättre att veta att man har lite jämnare temp mellan cylindrarna...
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Tack för info!

Planen eller receptet nu är:
Toppen lämnas för översyn,planing för ökat komp,mirafräsning och något tillsnyggade avgasportar.
Fördelare gås igenom
Förgasare (solex44 pai) kontrolleras & ev byta eller borra upp huvudmunstycket.
Kam köps eller slipas om,bestäms av han som fixar till toppen.

Provar detta konceptet i sommar om den går bra stannar jag där annars köper jag en weber 36/36.

//thomas
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Ockelbo C20 »

Roligt bygge!

Jag hade nog skrotat bort Solex och bytt dem till Weber med bra insug.
Att det bygger lite mer åt sidan är ju lätt ordnat.

Sedan om du ska ha ut mer effekt. Så får du ju skrota avgaslimpan och bygga extraktor med kylning.

Här kan du se mitt projekt som jag håller på med. Här kommer Erland Cox att göra motorn.
Det kommer nog bli bra snurr på prylarna.
Men DYYYYYYYRT :hihi:

www.ockelboc20.n.nu
Fredrik wärn
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Hej
Som sagt testar jag först med solex,blir det inte tillräckligt byter jag till weber,är ju enkelt att göra i båten,plats finns.
Kommer att försöka hålla lite lågbudget men roligare än orginal på denna båten,är ändå fel båt&drev för att kunna få bra toppfart.

Ditt projekt verkar klart roligare..
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Ockelbo C20 »

Ja det ska nog bli riktigt bra snurr på prylarna. Jag har ju ett 280 drev och det ska ju tåla både bra med hk och varv.
Prövade Webrarna och insugen idag. Det blir kanon detta!
Fredrik wärn
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Bild

Putsade bort lite gjutojämnheter på insuget.
Ger säkert minst 0,2hk, men "känns" bra :) !
Senast redigerad av tfr den ons mar 20, 2013 5:55 pm, redigerad totalt 2 gång.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Bild

Samma på limpan
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Bild

Anliggningsytan för packningen (avgas 2&3 på limpan) nästan helt bort rostad,
Vad ska man gegga på där för att få tätt?
Detta brukar vara bra för kåpor o sånt men specat till 200grader c,det funkar inte väl?

Bild
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av nicke.t »

Kanske en kopparpakning kan funka? Annars är de nog bara svetsa som gäller .om de går?
tel 0707149931
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av smidy »

kanske någon avgaspasta? enda jag kommer på nu är kallad gungum.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Robert Markström »

Holts firegum! Bullabulla :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Johan_P »

Jag skulle nog svetsa på en liten sträng och slipa av det sen. Viserligen 'är det gjutjärn och man ska inte svetsa direkt på det utan att värma och krångla med det. du kommer väl bara spänna in det mot toppen så det ska nog gå bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här är lite bilder på toppen som nu är stort sätt klar.

nya ventiler och ett sätes jobb och en steg 1 portning sen en anpassning så den passar i en marin motor (se specialaren vid termostathuset) sen är det nya "gulmärkta" ventilfjädrar som är skimsade till 41.5mm och det blir lagomt till min trim kammaxel med 8.0mm lyft och 240 grader vid 1.27mm.
toppen är sen planad till 85mm och det blir en tunare sortens packning också ca 10.5:1 i kompa.

Bild

Bild

håller på att titta till fördelaren och förgasaren i dag
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är en bild på vart jag har placerat en liten rör anslutning som jag kan koppla ett rör till som går till BB lamdan då jag bestyckar min 36/36 monterat på en adapter platta i trä på mitt hansen racing 4ports insug.


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skriver upp bestyckningen här så vi inte glömmer den.

huvud160

lågfart 55

Erör 45-E5

Bild
Skriv svar