Ockelbo Ht19 / B20
Re: Ockelbo Ht19 / B20
skulle rekomendera att du använder bilplaceringen av tempgivaren, det är fyrans cyl som går varmast, därför som det rekomenderas att borra ett extra hål i "kylspridaröret" innanför bakre frostpluggen, spelar väl mindre roll med sötvattenkylning, men saltvattenkylda b18/20 rostar alltid mer vid fyrans cylinder pga att det blir för varmt och saltet kristalliseras med rost som följd vilket skall lindras med nämda hål, med sötvatten så känns det väl lite bättre att veta att man har lite jämnare temp mellan cylindrarna...
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Tack för info!
Planen eller receptet nu är:
Toppen lämnas för översyn,planing för ökat komp,mirafräsning och något tillsnyggade avgasportar.
Fördelare gås igenom
Förgasare (solex44 pai) kontrolleras & ev byta eller borra upp huvudmunstycket.
Kam köps eller slipas om,bestäms av han som fixar till toppen.
Provar detta konceptet i sommar om den går bra stannar jag där annars köper jag en weber 36/36.
//thomas
Planen eller receptet nu är:
Toppen lämnas för översyn,planing för ökat komp,mirafräsning och något tillsnyggade avgasportar.
Fördelare gås igenom
Förgasare (solex44 pai) kontrolleras & ev byta eller borra upp huvudmunstycket.
Kam köps eller slipas om,bestäms av han som fixar till toppen.
Provar detta konceptet i sommar om den går bra stannar jag där annars köper jag en weber 36/36.
//thomas
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
- Ort: Linköping
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Roligt bygge!
Jag hade nog skrotat bort Solex och bytt dem till Weber med bra insug.
Att det bygger lite mer åt sidan är ju lätt ordnat.
Sedan om du ska ha ut mer effekt. Så får du ju skrota avgaslimpan och bygga extraktor med kylning.
Här kan du se mitt projekt som jag håller på med. Här kommer Erland Cox att göra motorn.
Det kommer nog bli bra snurr på prylarna.
Men DYYYYYYYRT
www.ockelboc20.n.nu
Jag hade nog skrotat bort Solex och bytt dem till Weber med bra insug.
Att det bygger lite mer åt sidan är ju lätt ordnat.
Sedan om du ska ha ut mer effekt. Så får du ju skrota avgaslimpan och bygga extraktor med kylning.
Här kan du se mitt projekt som jag håller på med. Här kommer Erland Cox att göra motorn.
Det kommer nog bli bra snurr på prylarna.
Men DYYYYYYYRT

www.ockelboc20.n.nu
Fredrik wärn
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Hej
Som sagt testar jag först med solex,blir det inte tillräckligt byter jag till weber,är ju enkelt att göra i båten,plats finns.
Kommer att försöka hålla lite lågbudget men roligare än orginal på denna båten,är ändå fel båt&drev för att kunna få bra toppfart.
Ditt projekt verkar klart roligare..
Som sagt testar jag först med solex,blir det inte tillräckligt byter jag till weber,är ju enkelt att göra i båten,plats finns.
Kommer att försöka hålla lite lågbudget men roligare än orginal på denna båten,är ändå fel båt&drev för att kunna få bra toppfart.
Ditt projekt verkar klart roligare..
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
- Ort: Linköping
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Ja det ska nog bli riktigt bra snurr på prylarna. Jag har ju ett 280 drev och det ska ju tåla både bra med hk och varv.
Prövade Webrarna och insugen idag. Det blir kanon detta!
Prövade Webrarna och insugen idag. Det blir kanon detta!
Fredrik wärn
Re: Ockelbo Ht19 / B20

Putsade bort lite gjutojämnheter på insuget.
Ger säkert minst 0,2hk, men "känns" bra

Senast redigerad av tfr den ons mar 20, 2013 5:55 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: Ockelbo Ht19 / B20

Samma på limpan
Re: Ockelbo Ht19 / B20

Anliggningsytan för packningen (avgas 2&3 på limpan) nästan helt bort rostad,
Vad ska man gegga på där för att få tätt?
Detta brukar vara bra för kåpor o sånt men specat till 200grader c,det funkar inte väl?

Re: Ockelbo Ht19 / B20
Kanske en kopparpakning kan funka? Annars är de nog bara svetsa som gäller .om de går?
tel 0707149931
Re: Ockelbo Ht19 / B20
kanske någon avgaspasta? enda jag kommer på nu är kallad gungum.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Holts firegum! Bullabulla 

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Jag skulle nog svetsa på en liten sträng och slipa av det sen. Viserligen 'är det gjutjärn och man ska inte svetsa direkt på det utan att värma och krångla med det. du kommer väl bara spänna in det mot toppen så det ska nog gå bra.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Här är lite bilder på toppen som nu är stort sätt klar.
nya ventiler och ett sätes jobb och en steg 1 portning sen en anpassning så den passar i en marin motor (se specialaren vid termostathuset) sen är det nya "gulmärkta" ventilfjädrar som är skimsade till 41.5mm och det blir lagomt till min trim kammaxel med 8.0mm lyft och 240 grader vid 1.27mm.
toppen är sen planad till 85mm och det blir en tunare sortens packning också ca 10.5:1 i kompa.


håller på att titta till fördelaren och förgasaren i dag

nya ventiler och ett sätes jobb och en steg 1 portning sen en anpassning så den passar i en marin motor (se specialaren vid termostathuset) sen är det nya "gulmärkta" ventilfjädrar som är skimsade till 41.5mm och det blir lagomt till min trim kammaxel med 8.0mm lyft och 240 grader vid 1.27mm.
toppen är sen planad till 85mm och det blir en tunare sortens packning också ca 10.5:1 i kompa.


håller på att titta till fördelaren och förgasaren i dag

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ockelbo Ht19 / B20
här är en bild på vart jag har placerat en liten rör anslutning som jag kan koppla ett rör till som går till BB lamdan då jag bestyckar min 36/36 monterat på en adapter platta i trä på mitt hansen racing 4ports insug.


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ockelbo Ht19 / B20
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/