Fredrik Olofsson skrev:Återigen snyggt jobbat!

Börjar bli riktigt nära uppstart?

Brukar förhöra Peter om hur det går för dig, men nu under semestern får man hålla koll här eller på stan

Tack

Just nu är det riktigt nära uppstart, förhoppningsvis innan helgen är slut.
audipinnen skrev:Härligt att se att det snart är provstart... Snyggt byggt och genomtänkt som det ser ut

Det blir riktigt roligt att få höra bilen, men man vet ju att det kommer vara en hel del man måste gå igenom innan man kan känna sig "klar".
Har väl grubblat lite i garaget innan man satt igång och bygga hur det skulle se ut, men eftersom motorn är så långt fram så är man ganska begränsad över hur man kan göra.
Blir roligt när man väl fått igång bilen så man kan börja få någon finish under huven, för just nu är provkörning viktigare än puts!
Har ett gäng bilder att dela med mig av vad som hänt sen senast, tyvär dog mobilen idag så blev bara en bild, kommer mer senare i helgen!

Började med en burk för vevhusventilationen förra veckan.

Svetsat.
Sett ett gäng såna här lösningar förut och det känns som om att det kan fungera rätt bra.
Röret på baksidan ska gå från ventilkåpan och är satt på sidan av burken, tanken bakom det hela är att det ska bli en sorts svirvel-effekt, att gaserna / oljan ska snurra runt i burken och på så sätt ska oljan fastna mot väggarna på burken.
Sen röret på toppen är för filtret, det går ner en bit nedanför röret från ventilkåpan för att förhindra att man blåser trycket rakt ut i filtret.
Längst ner på burken sitter en anslutning ner mot vevhusventilationen, ganska stor diameter så att oljan från burken ska kunna rinna ner samtidigt som vevhuset kan ventilera.
Körde liknande burk på 80in som Leif hade gjort, dock var den burken någon mindre samt saknade skvalpplåtar av något slag - så ibland kunde den skjuta rätt mycket olja rakt ut genom filtret. Hoppas den här lösningen fungerar lite bättre.

Den tilltänkta placeringen.

Så blev fästet.
Valde att sätta fästet i motorn så man inte behöver ta bort burken vid eventuellt motorlyft.
Tyvärr fick jag soppatorsk i telefonen här så inga fler bilder från ikväll.

En liten helhetsbild från förra veckan.
Det mesta under huven är klart efter dagens meck, största delen av eldragningen till VEMSet är klart också så en uppstart är inte långt bort.
Fyllde glykol tidigare idag och när jag skulle fara från garaget såg jag att det fuktade lite vid nedre kylarslangen, så böt ut slangklamret men när jag tittade vidare så är det kylaren som läker.
Trist när man köpt en kylare begagnat som skulle vara i bra skick, det läker inte så mycket med samtidigt är det inget tryck i systemet.
Eventuellt kommer jag prova trycka ner lite "bars leaks" som jag sett rätt många prata bra om, för köpa en ny beggat kylare vill jag helst inte göra då jag till vintern tänkte bygga egen kylare i aluminium.
Riktigt roligt nu i garaget när det är så pass nära att få starta bilen!
Mvh Jocke