Sida 3 av 3

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: ons maj 08, 2013 2:56 pm
av robban
Nu har jag inte läst hela tråden, men vad man kör för kammar och vart dom har max fyllnadsgrad spelar stor roll.

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor maj 09, 2013 9:05 am
av Kadett4wd
jag vill påstå det spelar ingen roll alls.
Diskussionen var juh varför trådstartarens maskin inte gav nå mos vid låga laddtryck oberoende av när det spoolar.
däremot vart i registret turbon spoolar så har kamaxlarna stor betydelse.

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: ons maj 29, 2013 11:50 pm
av robban
Så du menar att fast angivet laddtryck och varvtal oavsett kamaxel ger samma effekt?

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor maj 30, 2013 8:13 am
av Kadett4wd
nej.
Men du har missförstått frågeställningen.

Varför motorn knappt gav nå vrid innan högre ladd uppnåtts.
Det vill jag påstå är helt oberoende av kamaxelval och var i registret motorn jobbar bäst, samt när turbon spoolar.
Det är unikt för varje konfiguration.
Den 'HÄR' motorn kan ge fullt ladd vid 4500 rpm med 'DENNA' setup.
en 'ANNAN' motor 5500rpm med en 'ANNAN' setup.
Det har ingen betydelse i frågan.
Det var om motorn laddades 2bar, varför gav den inge mos vid 0.5bar.