142an slutlekt.. Gamla minnen klipp sid 10

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Skit.. Lagrena i turbon verkar ha gått i graven.. Kan det verkligen bli så, så snabbt vid oljetrycksfall, lixom på 2 sec? Går det att byta lagrena?


Hm kan ingen hjälpa mig att hitta en turbo som skulle passa bra till mitt projekt? Står lixom still nu... :roll:
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Förgasarna borta, dags att prova på MS här med :)

Tipps är alltid välkommna :wink:
Bild
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

ser fint ut.
3 frågor
1. är motor rak eller sneställd? jag kanske har sämre syn än vad jag tror...
2. vilka motorfästen använder du?
3. växellådan kommer en alltså från en 164?a eller är det en bmw låda? vad heter lådan isåfall och vilka modeller satt den i?
MGC GT -69. Jacta alea est
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

MGB-GT 400 skrev:ser fint ut.
3 frågor
1. är motor rak eller sneställd? jag kanske har sämre syn än vad jag tror...
2. vilka motorfästen använder du?
3. växellådan kommer en alltså från en 164?a eller är det en bmw låda? vad heter lådan isåfall och vilka modeller satt den i?
Motorn är nånstans mellan rak och sneställd.. mest sne (original).
Fästena är 23ans original. dock lite motorkudds mod. men motorn hamna då är den skulle ganska enkelt. original kardan passa precis :)

Lådan satt i min 164a men kommer väl från bmw eller någon volvo. Har inte fullt koll på de. Getrag låda, M51, 262 eller liknanade.

Fick min adapter i dag så imån blir det till att mecka :)
Ska sätta i original tråget för jag tappar ju oljetrycket i vänstersvängar trots skvalpplåt.. Så får väl kapa och svetsa i motorbalken förstår jag 8)
Bild
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

OK, tack för svaren. Om du hade haft motorn helt rakställd så måste det väl gå med B20 tråg? Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra....
MGC GT -69. Jacta alea est
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

MGB-GT 400 skrev:OK, tack för svaren. Om du hade haft motorn helt rakställd så måste det väl gå med B20 tråg? Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra....
Ja, då kanske det går med b20 tråget.. men sneställt verkar inte gå nå bra..

Ska du rakställa?
Bild
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

tror det, blir ju mer plats för grenrör och turbo, tyvärr så har ju någon dum konstruktör satt bromsservon mitt ivägen för insuget. Eventuellt så passar det grenröret jag byggde till min 340TIC bra om jag snedställer.
Helst vill jag iof rakställa av flera orsaker men får jag några bra motiveringar till att snedställa så kan jag ändra mig.
MGC GT -69. Jacta alea est
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Uppdaterat 1a advent SIDA 1 ! Kommentera gärna! Tipps önskas också!
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Ingen som tycker något?? :P
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Babs skrev:ser ju bra ut...soppatrycket skall vara 0,18,nu åker vi med lite störe grejer typ 400+hk(11,69/196km på 402m) men det e en finger visning

huvud 192
luft 150
acc 50
nålventil 350
halsring 35.5
e-rör 14
lågfart 65

vad kan din ge??hur stor e turbon? kan den ge 300hk??skulle tippa på:

huvud 165-175
luft 180-200
acc 40-50
nålventil 350(bra att ha)annars räcker väll 200-225
halsring 34-36
e-rör 14
lågfart 55-65

beror ju på laddtryck,cam,topp m,m vi kör med 2,2bar med en gt 37,vass cam från libamotor,msd 6al tändning,stumt på 24grader,m.m,m.m
Om man har mkt Ketsup effekt när de gäller dellorto 40 å stor turbo på b20.. Vad kan de då bero på..? Du värkar ha lite koll.. :) /Roger
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

En fördel är att lägga nya bilder sist är att man ser exakt vilka som är nya och vilka som man sett.. hehe.. Har en hx 35a dock utan avgashus.. Den ska vara hel..
jimmy persson skrev:Ingen som tycker något?? :P
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

jimmy persson skrev:Ingen som tycker något?? :P
Jag tycker som B20TicPower att din tråd är liiite jobbig pga det senaste du skriver kommer först, eller egentligen sist i ditt första inlägg och andras kommentar är sist i din tråd, vet inte riktigt hur jag ska klicka å läsa å kolla osv :wink: men det är en spännande bygge :shock:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

NXJ skrev:
jimmy persson skrev:Ingen som tycker något?? :P
Jag tycker som B20TicPower att din tråd är liiite jobbig pga det senaste du skriver kommer först, eller egentligen sist i ditt första inlägg och andras kommentar är sist i din tråd, vet inte riktigt hur jag ska klicka å läsa å kolla osv :wink: men det är en spännande bygge :shock:

:arrow: /NXJ
Hm ja de blev lite galet från första början har jag också kommit fram till.. :lol:

Ska ändra strategi tills nästa uppdat!

Har beställt MS nu samt 8 röda saab turbo spridare!

/jimmy
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Har inte läst igenom hela tråden men de ser trevligt ut.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Har investerat ett 740 stödlager som passade alldeles utmärkt med ett eget feste som jag smidit ihop ikväll.

Bild
Bild

Här är mitt senaste specialverktyg.. Rejält med eld (utan att döda packboxen :roll: ) så kanske jag kan få loss den på nå vis.. Tipps???
Bild

/Jimmy
Bild
Skriv svar