Sida 3 av 7
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: sön jun 16, 2013 2:14 pm
av Sten
Blir spännande när turbon kommer på!
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: mån jun 17, 2013 7:27 am
av Jens Gustavsson
jo det blir intressant men vi ska prova lite mer grejor sugmotor innan vi laddar på med tryck. om inte sugmotorn jobbar som den ska blir det inte bra med laddtryck heller

skulle vilja få lite mer sug effekt ärliga 150hk iallafall utan att tappa allt för mycket av vridet vid 2500rpm.
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tis jun 18, 2013 7:05 pm
av Jens Gustavsson
leekdown test med sävar special mätarn (extra känslig)
cyl1 5.0/6bar
cyl2 5.0/6bar
cyl3 5.1/6bar
cyl4 4.9/6bar
bland de tätaste motorn jag testat

många special trix med kolvringar och lopp där

Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 2:02 pm
av Jens Gustavsson
tändning på 100kpa.... 10-22-31 på 1000-2000-3500-rpm
ska prova mer tändning på låga varv då vridet kommer vid 2500rpm nu och den låga tändningen på 1000rpm mer är för att hålla tomgången lite lugn.
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 2:05 pm
av Jens Gustavsson
provade att ändra tändningen uppåt på lägre varv men ingen större skilnad.
testade sen att vrida kamaxeln två gånger åt retard hållet och effekten ökade från adv 3grader och 142 hk /5500rpm till 146hk och 5700 till 247.8hk 5900rpm och jag förstörde inget vid 2500 och pik vriden vid 4500 tenderar mot att öka med.
ska kolla med indekatorn senare exakt posetion av kam läget framöver men man ser av detta att den vill ha mer kam även fast det är en lågvarvs motor.
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 2:58 pm
av Pacman
Nu har du ju chansen igen att testa komptest-provet. Ger motorn mest effekt vid det kamläget som ger högst komptryck?
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 3:04 pm
av Jens Gustavsson
det vet jag redan att den inte gör

det är ingen bra grund regel som inte baseras på nått vetenskapligt
jag fick ut 149.9hk nu iallafall

Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 4:14 pm
av Jens Gustavsson
insug stog på 114 grader sista pullet.
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 8:13 pm
av BruM_SwE
kommer följa detta med stort nöje! kommer bygga en liknande motor till min bil för nästa sommar iaf!
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 8:33 pm
av Jens Gustavsson
nu är det monterat en ny kam en STS 237 med 114 nock. inte nån optimal sug kam med den nock vinkeln men blir kul att se hur den tidigare avgas öppningen blir. det kan ge sämre botten nu?? den står instalerad på 114 grader in nu (1.1mm+0.27mm v-spel)
får testa ett par pull i morgon!
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: tor jun 20, 2013 10:47 pm
av Erland Cox
Pipemax 3.9 har en funktion där man kan kolla intake close RPM mot exhaust open RPM.
Jag tycker det verkar stämma rätt bra mot den justering jag gjort på de kammar jag provat.
Erland
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: fre jun 21, 2013 10:08 pm
av Erland Cox
Med 114 graders loobseparation monterad 114 grader ILC.
Recommended Intake Valve Lift to prevent Choke = .503 Lift @ 5700 RPM
Recommended Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .480 Lift @ 5700 RPM
Recommended Minimum Normal Maximum Time-Area-Duration Lifts
Intake Valve Lift = 0.4462 0.5026 0.5528 0.5938 0.6259 0.6580
Exhaust Valve Lift = 0.4414 0.4798 0.5278 0.5669 0.6024 0.6379
IntOpen= 4.50 IntClose= 52.50 ExhOpen= 52.50 ExhClose= 4.50
Intake Duration @ .050 = 237.00 Exhaust Duration @ .050 = 237.00
Intake CenterLine = 114.00 Exhaust CenterLine = 114.00
Compression Duration= 127.50 Power Duration = 127.50
OverLap Duration = 9.00 Lobe Separation Angle (LSA)= 114.00
Camshaft Straight Up = 0.00 degrees Cylinder Ignition Interval= 180 deg.
-- Operating RPM Ranges of various Components --
Best estimate RPM operating range from all Components = 3505 to 5505
Intake Flow CFM @28inches RPM Range from Flow CFM only = 3523 to 5523
Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 3192 to 5192
Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 2324 to 4324
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 3590 to 5590
Intake Valve Curtain Time-Area at 0.440 Lift RPM Range = 2990 to 4990
Exhaust Valve Curtain Time-Area at 0.440 Lift RPM Range = 3227 to 5227
Intake Valve Close RPM = 5702 Exhaust Valve Open RPM = 5251
Intake System RPM = 5216 Exhaust System RPM = 5168
Intake Time-Area RPM = 4224 Exhaust Time-Area RPM = 4424
Intake Mach Z-Factor = 0.554416 Exhaust Mach Z-Factor = 0.696038
Intake Z-Factor Lift = 0.508215 Exhaust Z-Factor Lift = 0.464025
Erland
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: fre jun 21, 2013 10:51 pm
av Jens Gustavsson
intressant vi får kolla lite på de siffrorna. vart ingen dyno i dag va och sjösatte B18 båten i kväll och gasade lite. låter som en amazon på högvarv den båten säger flera som hört den

Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: sön jul 14, 2013 12:24 pm
av Sten
Nä nu kan jag inte hålla mig längre.... Vad händer?!
Re: Drift King B230:n i sävar
Postat: sön jul 14, 2013 4:03 pm
av Jens Gustavsson
semester

motorn står dock här i ett hörn av värkstan och väntar på turbo kitt så snart körs det nog lite mer igen. ska dit med ett vems också så det tar lite tid då andra jobb går före också.
ska dyna mattias motor också snart den blir rätt lik också på flera sätt så vi lär oss nog endel där med.