spikningar och knacksensorer!
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tratt i Rostfritt
Just tratten i Bromsrummet såg jag hos DR Ernie.... Kan vara för att upptäcka knackningar, Stetoskop är helt underbart att ha , använder alltid det på jobbet ... eller när jag jobbade Motorskador på BMW
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kan du berätta mer hur en sån fungerar?Kristoffer skrev:Ingen här som provat att köra med saabs jonströmsmätning? Om man har styrboxen till det så ska det gå att få ut en vettig signal, KTH lyckades få in det i NIRA på deras formula student bil. Men hittar ingen info om hur dem gjorde.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Man mäter avgaserna via tändstiften och får veta hur senaste förbränningen gick, typJens Gustavsson skrev:kan du berätta mer hur en sån fungerar?Kristoffer skrev:Ingen här som provat att köra med saabs jonströmsmätning? Om man har styrboxen till det så ska det gå att få ut en vettig signal, KTH lyckades få in det i NIRA på deras formula student bil. Men hittar ingen info om hur dem gjorde.
http://www.google.se/search?q=ion%20sensing&hl=sv&meta=
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Det lilla jag vet är att efter själva gnistan har uppkommmit i tändstiftet så lägger man en spänning över gnistgapet och mäter strömmen. Genom att mäta denna ström, som beror på bla tryck och temp i cylindern så kan man se om det knackar.Jens Gustavsson skrev:kan du berätta mer hur en sån fungerar?Kristoffer skrev:Ingen här som provat att köra med saabs jonströmsmätning? Om man har styrboxen till det så ska det gå att få ut en vettig signal, KTH lyckades få in det i NIRA på deras formula student bil. Men hittar ingen info om hur dem gjorde.
Fanns tydligen färdigt i NIRA
http://www.niramotorsport.com/index.php ... 3-ignition
På äldre GM bilar med knacksensor så sitter det ett separat filter/förstärkare (ESC) mellan knacksensorn och databoxen.
Här boxen på min Corvette.
Jag satte dit ett motstånd och en lysdiod.


Här är en filmsnutt där jag knackar på grenröret med en ringnyckel.

Utsignalen jordas olika lång tid beroende på hur kraftig knacksignalen är. Databoxen mäter tiden och kan reagera olika beroende på om det är en enstaka lätt knack, upprepade knack eller en kraftig knack.
Jag gjorde även ett kort med en PIC-enchipsdator som tände olika lysdioder (stapel med 20 st) beroende på hur lång signalen var. Flera dioder kunde vara tända samtidigt och dom lyste en kort stund om dom hade blivit aktiverade. I princip verkade det funka men jag har inte testat så mycket. Projektet rann ut i sanden så att säga. Jag har dock allt kvar fortfarande så det går att skrämma liv i det igen.
Här boxen på min Corvette.
Jag satte dit ett motstånd och en lysdiod.

Här är en filmsnutt där jag knackar på grenröret med en ringnyckel.
Utsignalen jordas olika lång tid beroende på hur kraftig knacksignalen är. Databoxen mäter tiden och kan reagera olika beroende på om det är en enstaka lätt knack, upprepade knack eller en kraftig knack.
Jag gjorde även ett kort med en PIC-enchipsdator som tände olika lysdioder (stapel med 20 st) beroende på hur lång signalen var. Flera dioder kunde vara tända samtidigt och dom lyste en kort stund om dom hade blivit aktiverade. I princip verkade det funka men jag har inte testat så mycket. Projektet rann ut i sanden så att säga. Jag har dock allt kvar fortfarande så det går att skrämma liv i det igen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
jonströmsmätning
http://www.fs.isy.liu.se/~larer/Projects/main.html
http://www.hut.fi/~vvartiov/ion/ion.html
lite hemmasnickeri ...
knack
The equation for determining the frequency of detonation in KHz is approximately 573/cylinder bore in mm
http://www.fs.isy.liu.se/~larer/Projects/main.html
http://www.hut.fi/~vvartiov/ion/ion.html
lite hemmasnickeri ...
knack
The equation for determining the frequency of detonation in KHz is approximately 573/cylinder bore in mm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jonström
Joo jag tror att Nya BMW M5 v10 kör med sådant system , helt sonika en knack givar per cylinder
Men jag vet inte hur det Fungerar ingående ska leta info från BMW *s* Öva på tyskan
MVH Calle

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
hei! megasquirt har jo litt info på området... f.eks. denne linken: http://www.viatrack.ca/
han selger "oversetteren" for $70 ink. frakt "overseas"
er lagd for ms, men da bør det jo funke for vems og haltec?
leser også at en "hørefrekvens" for knocksensoren på 5200 hz klarer å "se" spikninger i området 4800-5600rpm.
han selger "oversetteren" for $70 ink. frakt "overseas"
er lagd for ms, men da bør det jo funke for vems og haltec?
leser også at en "hørefrekvens" for knocksensoren på 5200 hz klarer å "se" spikninger i området 4800-5600rpm.