Sida 3 av 3
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tor sep 05, 2013 9:07 am
av Jens Gustavsson
jo de är lite tjockare har jag mätt.
jag har ett vagt minne av att B200 inte va speciellt inponerande i tjocklek?? men det kan ju skilja imellan årsmodeller. tveksam att den jag mätta hadde siames gjutet upptill?? B21 är grövst vad jag minns men som erland säger en B230 nyare modell är inte så mycket klenare och med mer volym kanske man inte behöver ladda lika mycket för att nå effekt mål, eller det blir nog lika mycket tryck i slutändan
måste börja skriva upp mätningarna jag gjort man glömmer ju så fort.
men man ska nog tänka på att en liten cylinder med säg 5mm är starkare än en stor cylinder med 5mm.
mvh jens
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tor sep 05, 2013 9:11 am
av MGP
De skiljer väldigt mycket på hur blocken är stöpt, det fins inte lika massa gods hela vegen rundt fodern, det ser jag mycket bra när jag fodrar 230 block, nån går hål på enasidan, nån på båda sidorna, osv, inga är lika, men förra veckan fodra jag up et -95 FK block och det gikk inte håll als på 102mm borr, klart d va ju tunt som papir men det gick inte håll
Et B21 block från -78 jag kappade en gång
/MGP
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: fre sep 06, 2013 1:10 am
av Bjorn C
MGP kan du inte berätta mera om din omfodring till 102 i borr
har ni kört med någon sådan motor eller är de en testmotor ?
jag vet flera som testat detta istället för att köpa r blocken av kent k men hållbarheten har varit väldigt dålig då cylindrarna har börjat luta åt alla väderstärck i princip efter bara några bänkköringar så de skulle vara kul at höra om ni fått detta att fungera och ett recept på motorn och max varvtal ni kör med
Med vänlig hälsning
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: fre sep 06, 2013 9:07 am
av Kadett4wd
han menar väl att det inte var hål i std fodret med 102mm borr?
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: fre sep 06, 2013 5:59 pm
av MGP
Precis jag fodrar inte om tils 102mm borr, jag fodrar om tils 96-98mm, bara at foderen är mycket stärkare än orginal matrialet, är precis som Patrick säger, det går håll i blocket på ca 102mm borr
IN progress
färdigt
to olika block detta då, men bara en "show how" bild
/MGP
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: fre sep 06, 2013 6:04 pm
av Bjorn C
jo de stämmer ju i för sig kadetten jag läste nog lite väl fort å trodde de var borrmåttet i färdigt utförande men han verkar ju pressa i foder i 102 borret och är dom ca 4mm tjock så blir de ju bara 94 i borr
jag tor exprimentblockena jag menade låg på 100 eller 101 i borr men då får man flytta isär cylindrarna mm annars kommer dom in i varandra och de har varit problem med dessa att dom inte vill sitta fast
mvh
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: fre sep 06, 2013 6:05 pm
av Bjorn C
ser nu att vi postade samtidigt haha
okej ja men då förstår jag hur du menar
hade varit kulom man kunde fodra upp till 100 och få en bra hållbarhet på de istället för att alla ska måste köpa r blocken
Med vänlig hälsning
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: lör sep 07, 2013 11:09 pm
av Fredde Holmgren
Krister Adeen provade ju det där med att fodra blocket, då sprack hela blocket längs efter istället.
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: mån sep 09, 2013 9:45 pm
av Arn87
Blir ett b230fd block från en 940 95a. Med marinveven och en bra topp ska jag inte behöva ladda så jävla mycket för 500rwhp
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: sön sep 22, 2013 11:06 pm
av Erik Sandström
Någon som mätat godstjocklek b200 block av äldre och nyare modell, är det någon skillnad? (alltså 85-88 resp 89-98)