Sida 3 av 13

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: tor okt 17, 2013 1:12 pm
av Deztallica
Mer tryck och fler bilder! :thumbright:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: tor okt 17, 2013 1:33 pm
av vebotrimmarn
allt under 2 bar är väl ltt? :hihi:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: tor okt 17, 2013 1:39 pm
av j björk
Kan bara hålla med om att det är väldigt intressant med de här bromstrådarna :thumbright:

Men var det ingen som skulle ha driftingmotorn ?
Jag fick kanske bara för mig det.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: tor okt 17, 2013 1:43 pm
av Jens Gustavsson
nej om nån vill köpa drifting motorn så gör jag iårdning en till likadan som är lite seriösare. toppen från den är nog till salu om nån behöver? ska bara planas i ny skick annars.

ska jobba vidare med denna motor i helgen hinner inget mer just nu.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: lör okt 19, 2013 2:14 pm
av Jens Gustavsson
578hk nu och 645nm vid ett ladd på ca 2.18bar

inte fullt ut tunad än ca 23 grader tändning

82% duty

1.2bar avgastryck på alla varv

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 578hk/645nm/2.2b

Postat: lör okt 19, 2013 2:37 pm
av mikael olsson
ta upp den på 600.. det hade varit kul att läsa vad som krävs för 600hk rödfyra :thumbright:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 578hk/645nm/2.2b

Postat: lör okt 19, 2013 6:15 pm
av DanielW
Häftigt :thumbright: , roligt med dina tester.
vad kör du för toppackning?

Mvh Danne

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 578hk/645nm/2.2b

Postat: lör okt 19, 2013 9:28 pm
av Jens Gustavsson
standard elring packning och standard sträck bultar som är dragana 4-5 gånger.

skulle haft nya bultar helt klart och ett planat block. men vi ser hur länge det håller. toppen är planad iallafall. standard B230 sugmotor kolvar lever nog ett hårt liv på dessa cylinder tryck också.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 578hk/645nm/2.2b

Postat: sön okt 20, 2013 3:13 pm
av Jens Gustavsson
610hk/2.4bar nu

0.81 lamda

den här enkla motorn skulle nog göra en hög 8 eller låg nia sek repa i ett bra chassi. mycket "Bang for the buck"!

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Postat: sön okt 20, 2013 4:01 pm
av Jens Gustavsson
lite mer data gällande soppa sidan.....

2.44bar i dynon (2.28bar i vems loggen) vid 610hk/6800rpm, lamdda 0.81 i dynon och 0.78 i vems loggen
5.76bar bränsle tryck (3.32bar mer än laddtrycket)

3st bränsle pumpar (biltema K-jet pumpar typ 240-740). ( 2 st räcker till 560hk ungefär vid lite drygt 2 bar laddtryck)

98% duty på spridarna (1680cc)

21 grader förtändning.

23 grader insugnings temp vid effekt pik sen ca 27 grader vid 7800rpm

avgastrycket fortfarande nästan 0.90 bar under ladd på alla varvtal.

177hk räknat på 2.44bar och 610hk.

BR8ES stiften med 0.5mm gnist gap ser jämna och fina ut.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Postat: sön okt 20, 2013 4:02 pm
av Ferken
:thumbright:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Postat: sön okt 20, 2013 4:40 pm
av Urban Lindström
Klart imponerande! Jens vad kör du för tändsystem i bänken (kanske står nånstans som jag inte hittat)? Bosch motorsportspole eller msd6/7 med fördelare?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Postat: sön okt 20, 2013 5:07 pm
av fredde_vit_pv
Härligt jobbat!

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Postat: sön okt 20, 2013 5:16 pm
av Jens Gustavsson
MSD 6al + 740 fördelare volvo 240 tändspole.

nån som vet varför det ofta läcker in olja i fördelar locket? sitter det nån pack box på axeln ? lätt att byta?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Postat: sön okt 20, 2013 5:47 pm
av anglia-61
En packbox och några o-ringar, finns i kit. Tror jag köpte mitt på Scandix.
Går att byta med normala verktyg av en normal händig.