Sida 3 av 17

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: lör jun 14, 2014 12:21 pm
av ventonz
fugazi skrev: 65° ?

Gillar bygget för övrigt! :thumbright:
Hehe japp, borde bli ganska lagom temp tror jag :)
Låter ju bra det :wink:

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: tor jun 26, 2014 7:02 pm
av ventonz
Bild

Hämtat blocket nu från JanneK, tackar så mycket :thumbright: , kanske åker på att toppdecka ska spana lite bättre, var mycket ytrost men inget desto farligare så att säga, cylinderloppen såg då fina ut när man torkade ur lär ju behöva honas.


Bild

Köpte även mig en bränslepump och trickflow filter så det ska räcka ett tag framöver!

Bild

Samt så fick några myggor sätta livet till spel, märkte också att bilen varvar kring 3800 i 170-180 och det är ju inte direkt nå högre varvtal på en bensinare :hihi:

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: fre jun 27, 2014 6:15 pm
av ventonz
Råkade klicka hem vev+ramlager och 60mm wastegate också :hihi: bara vänta på löning så man får beställa kolvringar och lite annat skoj.

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: lör jun 28, 2014 11:38 pm
av ventonz
Bild

Svetsat dit två ljuddämpare för att få ner ljudnivån, märkte också att hälften av alla trågbultar var i princip lösa så kanske kommit fram till en oljeläcka, känns ju dock konstigt att de bara lossnar helt plötsligt :shock: Bara sätta dit spolarvätskebehållare + hitta en pymp och köra igenom besiktning!

Re: Sv: Emils M535 turbo -86

Postat: fre aug 01, 2014 3:02 pm
av ventonz
Oljeläckaget var trågpackningen så motorn ska ur när tid finnes då jag satsar det jag kan på att jobba så man kanske får fast dänga någon gång! Införskaffade även nya fälgar! Bild

Börjar få samlat det mesta som behövs, enda som fattas nu är att WG:n ska komma, spridare, btr, sen tänkte jag klämma dit en MSD box också. Arp bultar och kolvringar behövs ju också nya, men iår kommer den iallafall inte komma igång. :)

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: tor aug 21, 2014 6:38 pm
av ventonz
Då kör vi en mini update med en fråga.
Frågan i sig är ju ifall någon vet om man måste göra ventilurtag i kolvarna på en m30b35 när man kör med Catcams 293 kamaxeln, Duration 293/293* Max lyft 0-spel :10.05/10.05 Lyft ÖD: 2.10/2.10?,

Ställt undan bilen nu för att börja med moroten då det mesta för moroten börjar vara samlat. Förutom det viktigaste som bultar och kolvringar( :doh: ). Enda som återstår är koppling, spridare och btr. Lite tryckrör och dump, samt tänkte jag skaffa mig MSD box också :thumbright: Så så långt bort är det inte. Tänkte lämna dit den i ladan i 20-30 år så blir det säkert ett fränt barnfind för någon lycklig finne. Kanske monterar turbon först så blir det ännu fränare barnfind :hihi:
Bild
Bild

Lite småfränt dock att bilen svalde 11" fälgar bak.
Bild

Detta är 245 bredd på däcken(För mycket stretch enligt mig så det ska vi ändra på!!!)
Bild

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: ons sep 10, 2014 7:23 pm
av ventonz
Nu har jag fått tag i MSD tändsystem
Bild

Även Flexhone
Bild

Dök även upp lager :thumbright:
Bild

Även fått WG och Dump men hade tyvärr ingen bild på dessa men de flesta vet säkerligen hur de ser ut ungefär.
Men börjar närma sig ändå, dock är det pengamässigt en bit bort (34k ungefär för sista delarna) och en vinterpulka måste införskaffas då gamla trotjänar venton fått ett elfel som gör att man inte kan lita på den och kombi är nära hjärtat då man har två stora hundar. :thumbdown:

Av någon anledning så kan jag inte ladda upp bilder på Forumbilder.se ibland så photobucket får duga för tillfället.

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: mån okt 06, 2014 3:09 pm
av ventonz
Bild

Då fick man Accufab spjället som ska sitta på alu insuget jag införskaffat.. :)
Ska skicka iväg sista beställningen på allt som är kvar nästa vecka ifall planerna går som de ska så då kanske det tar fart.. :thumbright:

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: ons okt 15, 2014 2:38 pm
av ventonz
Var det någon som sa julafton? :santa:
Om någon undrar så är det 2200cc spridare i den vita bubbelplast bollen mitt i högen! :hihi:
Köpte även 8.5mm MSD tändkablar som man får klippa och klistra själv så det blir nog fina fisken.
På ingång även ny kedja och lite andra prylar, är dock lite fundersam om man inte skulle kanske skaffa en ny ölpümp då jag sällan har tur känns det som.(Med det menar jag att den gamla lär väl haverera för mig direkt)

Bild

Bild

Bild

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: ons okt 29, 2014 8:58 pm
av ventonz
Köpte mig lite packningskliiiister och olja till diffen.
Bild

Här har vi en hög med delar :thumbright: Syns även min metal mulisha samt min SKITARG tröja i bakgrunden.
Bild

Kapade till några stift utav 12.9 bultar till veven, ska nog slipa ner några 6mm borrar en bit så blir det pressfattning i hubben.
Bild

Köpte även några(3 närmare bestämt) beggade nav via schmiedmann till bakaxeln då en går åt eftersom jag har gängtorsk i han.
De andra två var väl mest för att ha i reserv då de börjar kännas lönlösa att få tag i utan att behöva köpa en hel bil. :doh:
Bild


Annars så lyckades jag trilla från en traktor, stuka foten och landa på telefonen(som var för övrigt 10 dagar gammal) i fredags, så då fick jag inhandla en ny igen då jag insåg att jag inte klarar mig utan mobilfonen i tre veckor. Medans jag ändå slösar pengar i en fläskig takt så beställde jag beggade M5 bromsok fram och bak, samt nya skivor och belägg så bromsarna lär nog bli bättre till sommaren.

Tanken var väl att jag skulle ta och göra ett ryck ihelg på maskineriet och få det värsta med veven undanstökat.

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: ons nov 19, 2014 2:59 pm
av ventonz
Toppen inlämnad på planing, sen ska jag börja plocka ihop toppen. :thumbright:

Dock har jag lyckats klanta mig på ovetande sätt och fått ett jack i blocket. :doh:
Bild
Tror att cooperringen hade klarat sig egentligen men blir så nojjig över sådant så bestämde mig för att börja lyfta ur motorn som är i M535an, den har ju inte känts ut att vara i så bra skick men det är sällan M30 blocken är trasiga.

Bild
Hubmuttran lös från gamla blocket, satt ju fast utom bibliska proportioner.
Väldigt ofta man är rädd att dra sönder ett 3/4 tums dragskaft. :roll:

Bild

M5 e34 315mm respektive 300mm skivor införskaffade, Framok har jag också fått tag i men på jakt efter M5 bromsok med hållare för 300x20mm skivor, 540 Ok går även bra så om ni vet någon som ska plocka ner någon 540 eller m5 så hojta till.(M5 bytte till ventilerade skivor från och med 10/89)

Bild

Ny 750 e32 huvudbromscylinder införskaffad ifrån Carparts4less, ska vara bolt on på e28 enligt alla internettroll. :thumbright:

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: sön nov 23, 2014 11:35 am
av ventonz
Toppen hämtad från planing, 4 tiondelar skev var den, men inga sprickor eller liknande kunde påträffas iallafall. Så nu är det bara slänga ihop den. :)
Lyfte motorpaketet från M535an igår och planen var väl att börja skruva isär det idag. Hinner jag få isär allt så tar jag med det till Gällivare och lämnar in på toppdeck så blir det också gjort. Blocket som redan är isärskruvat får nog vänta på borrning till i framtiden.. :hihi:
Bild
Bild
Får ursäkta för den kassa bildkvaliten.

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: sön nov 23, 2014 11:41 am
av fugazi
Ser ut som en bra, men dyr, motorlyft!

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: sön nov 23, 2014 12:01 pm
av ventonz
Hehe ja, den är väl rätt dyr, och sällan man ser en Lamborghini i samma bild som en M30 motor.. :hihi: Tanken var att skaffa en garagemotorlyft senare när motorn ska i igen så slipper man rackla och knuffa bilen in och ut! :thumbright: :)

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: mån nov 24, 2014 9:49 pm
av ventonz
Bytt ventiltätningar och monterat insugsventilerna med ppf fjäders idag, gick förvånansvärt enkelt då man hört mardrömshistorier av dessa fjädrar.
Hittade iallafall en Facom båge i garaget och gick hur lätt som helst.. :hihi: