Volvo 244 -83 #mangemekar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av NikkO »

Jag har smidda mahle till b23 till salu. Alla väger lika.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
3rik550n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:27 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av 3rik550n »

Går lite segt nu men har monterat dom nya mahle kolvarna, håller på att polera förbränningsrum och kanaler.Det jag nu funderar mest på är hur mycket jag vågar plana toppen, funderar på att ta 1,5mm för att vara på den säkra sidan. Värdet i Umeå verkar ju börja bli mildare så kommer snart börja slipa ner det jag ska lacka om.
Bild Bild
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av NikkO »

Monterade du nya kolvringar utan att hena ur blocket?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
3rik550n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:27 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av 3rik550n »

jo jag tycker att cylinderloppen såg så fräscha ut så tänkte hoppa över det! ¨
Bild
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av Kaxxen »

Om jag vore du så skulle jag plocka ur kolvarna & hona loppen innan du monterar toppen, bara dumt att montera nya ringar utan att hona..
Då du vill att dom nya ringarna ska slita in sig riktigt så är en honing att rekomendera, nu är ja ingen expert men jag har då lärt mig att man alltid bör hona loppen vid byte av kolvringar.
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
3rik550n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:27 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av 3rik550n »

okej hade inte tänkt så långt, bör jag börja med grova stenar typ 120 och arbeta mig uppåt eller räcker det med att jag kör 280s stenar direkt?
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av Husse1 »

Jag skulle ha kört med så fina som möjligt, man vill ju inte ta bort gods i onödan så cylindrarna blir förstora, utan bara få en en yta för ringarna att slita in sig på.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av NikkO »

Henar du med biltemas modell, den fjäderbelastade så kommer cylinder vara lika oval och konsik som när du började.Lämna till en firma med riktigt heningsmaskin så kommer du få en tät motor som lämnar mer effekt.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
3rik550n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:27 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av 3rik550n »

Kolvar,stakar och veven är ute ur blocket igen så ska höra runt lite om vad folk vill ha för att göra det. Jag tycker att Umeå motorrenovering är lite dyra men det blir nog där om dom har tid!
3rik550n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:27 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av 3rik550n »

Har nu sportlov för sista gången och har hittills blivit massa skruvande. Toppen är planad 2mm, Blocket honat, Ventiler och KLs 48kg fjädrar är i toppen. Planingen blev inte jätte bra men fick det gratis så orkar inte jävlas mer med en 530 topp, ytan är inte helt slät överallt men med packningen så bör dom små spåren tätas tycker jag. Ska montera veven och allt men eftersom att motorn kommer stå ett tag när jag har skruvat ihop den så undrar jag om man istället för att använda vanlig olja kan använda någon slags monterings fett på lagerbanorna så att oljan inte hinner rinna undan innan jag startar den och har fått upp oljetrycket? Jag såg att Royal Purple har någon olja men den kostar ju skjortan och pallar inte beställa nu!
Bild
Här är spåren jag snackar om!
Bild
Ska ju svetsa en egen tank så provade att svetsa ihop 0,9mm plåtar och till min förvåning så blev det jävligt bra för att vara med en billig mag svets!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild detta är fettet jag funderar att lägga på lagerbanorna! Vad tror ni är bäst?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av NikkO »

Motorolja.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av Kaxxen »

De där fettet hör inte hemma i en motor, he på en droppe motorolja på lagerna bara när du monterar ihop det iställe!
Ang tanken, jag skulle hellre köpa en färdig..
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av Husse1 »

Säger samma som Kaxxen, olja och inget molybdenfett. Sen ang. tank, om du promt ska göra en egen tank så måste du upp i plåttjocklek.
1,5mm hade jag valt minst samt tiggat eller gassvetsat den.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
3rik550n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:27 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av 3rik550n »

Monterade ihop bottendelen på motorn och momentdrog allt men när jag satt på kåporna för veven och aggregataxeln så märkte jag att den gick jävligt trögt. Tog bort oljetråget och såg att det mittersta lagret på aggregataxeln hade börjat glida bakåt så då tänkte jag banka ut axeln igen men då hade jag sönder remhjulet. gör inte så mycket eftersom att jag redan har ett nytt på g. För att få in lager helvetet utan att ta isär hela motorn så har jag tänkt svarva ett verktyg så att jag kan banka in den! Fick för många lager när jag beställde av Volvo så hade ett över. kollade även in fuelcells och såg att kl hade en på 40l för 1500 så blir en sån, måst ha varit blind lr något för kollade förut och trodde att en med armatur kostade 3500!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
fyllde år här om dagarna så fick en ny spruta, hoppas det blir mindre "apelsinskal" med den!
Bild
Bild
3rik550n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor aug 08, 2013 11:27 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 244 -83 #mangemekar

Inlägg av 3rik550n »

Var ett tag sen jag uppdaterade men lite har hänt. aggregataxeln jävlas så det händer inte så mycket på motorn men jag ska fixat lite nya delar så det är nog färdigt om någon vecka. Jag har iallafall lackerat motorrummet och med den nya färgsprutan så blev det riktigt bra!
gjorde ett don så att jag kunde knacka in det mittersta lagret till aggregataxeln!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar