Sida 3 av 7

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: tis dec 10, 2013 8:40 pm
av Erland Cox
Kadett4wd skrev:Är det inte lite lågt att klaga på stavfel?
Synnerhet då man förstod vad han menade fastän han stavade fel.
Jag klagade inte jag rättade, får se om det gör nån nytta.
Jag ber om ursäkt men jag blev trött på att läsa lamba hela tiden och sen försökte jag skoja om det.
Men det tålde inte forumpolisen.

Erland

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: tis dec 10, 2013 9:40 pm
av Kadett4wd
Nej, då jag sett du gnällt om det förr.
Det är bara att acceptera att alla inte är lika begåvade med språk.
Däremot kan de ha andra begåvningar som kanske aldrig visas pga det hackas på dem om trams som felstavningar.

Och, jag bryr mig inte längre vad folk anser om mig här på sävarturbo.
Därav kan jag lika gärna vara den dryga forumpolisen som är en vagel i ögat på en del.
Nåt som retar mig ordentligt är just då det ska gå till låga nivåer liknande mobbing i mellanstadiet.
Den där killen som inte var så duktig i skolan, men var en jävel på moppetrimning.
Lyft fram den killen istället, här i motorintresset borde det förbrödra oss.
Inte hacka och smäda tills den killen backar undan och aldrig törs skriva en mening till.

Det vore roligt att se den dag då massvis med folk som smäds dagligen helt plötsligt lämnar forum.
Vilka ska det diskuteras med då?
En hönsgård tomt på höns med en tupp som står och spänner kammen där ensam är lite löjeväckande.

Aja, jag har sagt mitt, återgå.

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: tis dec 10, 2013 11:50 pm
av kickmaier
Bra skrivet Patrik och ett stort tack till jens för alla tips och tester du ger oss i detta forum.
Topplocks Doktorn Henry Kicmaier

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 1:07 am
av Erland Cox
Jo för det var ju ett väldigt smädande och mobbande eller hur?
I ett annat inlägg var det ju helt OK för dig att håna mina mattekunskaper, hur förklarar du det?
Sen att det var du som inte kunde räkna är en annan sak.
Det var säkert inte mer illa ment än det jag skrev innan men du är väldigt snabb att klaga fast du inte är ett dugg bättre själv.
Folk får stava hur fel dom vill men hur svårt är det att lägga till ett d på ett ord man skriver dagligen?
Även det är att lära sig och hade du knipit igen så hade det inte blivit nån diskussion av det.
Jens är inte nån liten blyg mobbad 5:e klassare och kan nog svara för sig själv utan din hjälp.
Och man kan undra, var har alla tekniska djupgående diskussioner blivit av?
Var är såna som t.e.x. Tommy Luhr, Norrback och andra nuförtiden?
Jag saknar dom som var tekniskt hungriga och roliga att diskutera med.
Varför är dom inte här mer?
Det har kommit några nya men det hade varit kul om de andra varit kvar.

Erland

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 8:49 am
av Jarmo Y
boster skrev:mekanisk sprut ?
http://www.youtube.com/watch?v=TakF5y0X0qo
Fiat motor har ganska långa primärrör för 10 000 rpm. 250 hk kanske inte finns.

Precis likadan Schenck vattenbroms finns här i närheten, ägaren har byggt den till en hjulnavbänk, alltså som Rototest eller Dynapack system. En axel går under golvet till den annan hjulnav, kedjedrift till telescoopaxlarna som går till navet, de båda är kopplad via en kedja till en axel som går till bromsen. Han har använt den bänken ca. 25 år och det hela system funkar mycket bra fortfarande.
Finns en lika Schenck engine bromsbänk också, de båda har Dyno Datamite grejor.
Denhär area var jag bor inom 100km från mej, har kanske mest bromsbänkar i hela världen. Superflow fabrik kanske har mer.. men här görs de bästa motorerna.. :hihi:



Varför inte Kugelfischer sprut istället Hillborn? Kugelfischer är ett mästerpiece, bara skriva Hillborn text på pumpen, det finns inte många som ser att det är inte Hillborn. :lol:

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 10:00 am
av Jens Gustavsson
:lol: Det är lugnt jag känner mig inte mobbad av erland han har helt rätt i att jag stavar som en kratta det kan jag dock inte göra nått åt, jag skriver på som det låter i mitt huvud och skiter i om det ser för jäkligt ut :) förhoppnings vis så kan man nog förstå helheten iallafall. som tur är så har jag alltid haft mer lätt för siffror och det har jag mer nytta av i mitt liv än om jag inte är nån matte guru heller.

mvh jensa

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 1:35 pm
av J.Lundin
Det är Kugelfisher som gäller bland de mekaniska spruten, bättre gassvar än med ett korrekt inställt Kugelfisher finns inte. Tyvärr så kräver detta sprut sin man då det gäller att få till det perfekt och minsta ändring på motorn innebär att man mekaniskt får göra om bränslekurvan på detta sprut.

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 5:23 pm
av p.hedman
Jag tror att jag håller mig till K-jet sprutet :) .
Grejen med Hilborn va att gå över på E85 för att klara sig mot spikningar.
/ Peter

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 5:47 pm
av Erland Cox
Du kan ju jaga fatt på ett gnistat turbohuvud eller få ett gnistat om du vill köra E85.

Erland

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 6:32 pm
av Kadett4wd
Varför en del lämnat forumet?

Det kan vi analysera en och två ggr.
Ställ er i tredjeperson och fundera en stund.
Jag får ofta mail av folk som finns på forumet, men lurkar runt och läser.
De vill inte skriva offentligt för det 'blir sånt jäkla liv' på forumet.

Det var meningen jag inte skulle skriva nåt mer här, sorry.
Men, med ödmjukhet kommer man långt, även om min egna varit dålig förr, jag jobbar hårt för att försöka uttrycka mig mera ödmjukt numera, tror moderatorerna håller med.
Det är inte roligt för en del som kanske presterat nåt roligt, kommer in här och delger det för oss, och för att sedan bli sågad vid fotknölarna pga all analys som ska ske huruvida bromsbänkar är korrekt kalibrerade och rätt väderkompensering ditten och datten.

Man kanske kan tycka män ska klara av detta, men det är psykologi.
Att alltid bli sågad sänker folk till den nivån att de gör precis som jag skrev tidigare, de lämnar forumen och besserwissern får stå där ensam och spänna på sig.

Jag har insett detta, och försöker då istället hjälpa den lille mannen, inte stjälpa.
Ni som tidigare varit antagonister har svårt att inse att en man kan ändra sig, och där är jag den samme för er som jag var för 2 år sedan.

Mvh
Patrick

Edit: rolig bild
Bild

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 6:45 pm
av Kadett4wd
kickmaier skrev:Bra skrivet Patrik och ett stort tack till jens för alla tips och tester du ger oss i detta forum.
Topplocks Doktorn Henry Kicmaier
Jag fick telefonsamtal från Uffe Berglund häromdagen, det var kul.
Han berättade han hade ett motorprojekt ihop med några riktiga rövare(gammelgubbar i trimbranschen).
De ville matcha din 2.4 CIH maskin som du bromsat mest hittils ur.
Jag ska åka förbi honom nån dag få se, han nämnde lite roliga siffror som matchar ganska bra.
hört talas om den?

Mvh
Patrick

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 6:56 pm
av boster
Bra skrivet P.W :D

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 7:16 pm
av p.hedman
Erland Cox skrev:Du kan ju jaga fatt på ett gnistat turbohuvud eller få ett gnistat om du vill köra E85.

Erland
Har du koll på vad det skulle kosta om vart man kan lämna på gnistning ?
Eller har du ett :)
/Mvh Peter

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 7:21 pm
av Karl V
Jag tar inte någons sida på något sätt men jag har märkt att om man uttrycker sig förjäkla smart och omedvetet lite vasst så är det lätt hänt att man dödar diskussionen, för de andra vill inte vara med längre eller orkar inte engagera sig tillräckligt för att svara på något halvt oförskämt.

Jag tycker det är väldigt viktigt att försöka vårda och nära en god stämning på forumet, tillsammans lär vi oss mer och har roligare. Det är trots allt viktigast för de flesta som har detta som hobby. Men självklart måste man kunna påpeka när nån tänkt tokigt eller får orimliga resultat.

Det är inte så lätt alltid men om man stannar upp 3 min innan man postar något och läser igenom det igen brukar det hjälpa, kan man feltolka det som skrivits till något mer negativt så kommer det feltolkas negativt då bör man omformulera sig. Speciellt om man äger skrivandets gåva.

Sen får jag hålla med om att jag får sura uppstötningar ibland när jag läser west gate istället för wastegate...

Med stora kramar

/Karl

Re: Hillborn fuel injection system

Postat: ons dec 11, 2013 7:57 pm
av Mattias wikberg
Jag fick ett k-jet gnistat för några år sen. Gick på 3500kr, de var trendab som gjorde jobbet