BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
-
- För mycket laddtryck
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Tyvärr ligger Volvo axeln på gränsen av vad den klarar. Innan Sellholm tog fram dom grövre avlastade axlarna så gick det nån sån per år samt att vi bytte till nya till varje säsong, utväxlingarna går det åt ca två per säsong. I Andreas S40 har det redan gått en utväxling och han körde bara två tävlingar i sommar.
/ Niklas Sandström
Ursäkta en som inget begriper,,,standardåtgärd nr1; 9tummare från NovaJörgen
MW,Strange,Moser,Currie,eller någon annan, rimligt prissatt och håller för allt vad en rc-bil kan åstadkomma, varför använder man inte sådana? Måste bli mycket billigare i längden plus att man inte behöver stå och se på när dom andra kör
Med aluklump och ett eftermarknadshus borde den bli hyfsat lätt (eller otung som man säger i den här delen av världen
), också.

-
- För mycket laddtryck
Dom funderingarna har funnits på dom andra bilarna i garaget men har fallit på att vi inte har hittat någon lämplig diff till dom.
/ Niklas Sandström
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jag kan väldigt lite om vad som behövs i Rallycross och isracing, men jag funderade i samma banor som Kjelle. det finns många kraftiga (stela)bakaxlar att välja på för att slippa dom problem ni har med rasade utväxlingar och drivaxlar.Niklas Sandström skrev:Dom funderingarna har funnits på dom andra bilarna i garaget men har fallit på att vi inte har hittat någon lämplig diff till dom.
Vad behöver diffbromsarna klara för att det ska funka för er?
Hur viktigt är det med ofjädrad vikt, då en del axelhus givetvis är något tyngre än en Volvo 1031?
Förutom FORD 9" axeln så dök DANA 44 axeln upp i mitt huvud som ett kraftigare alternativ till Volvo axeln.
En annan modell på axel som kan vara ett alternativ är Toyotas stela axlar, jag är inte så bra påläst om vad det finns för grejor till dom, men vet att dom används till diverse offroad och dirt track racing i USA.
Vill ni åka delad bakvagn så kanske det skulle fungera att bygga något av DANA 44HD klumparna som sitter på Dodge Viper och Corvetterna...vet inte hur det funkar för er med den typen av drivaxlar...jag bara funderar lite fritt nu...brain storming kallas det visst. Det finns även riktigt kraftiga styrspindlar/nav med stickaxlar och drivaxlar för framaxlarna till offroadbilarna som eventuellt borde gå att modifiera så det går att använda på en RC bil med delad bakvagn, kanske något att titta på.
Vi har använt så'na grejor på en kraftigt ombyggd FORD9" som ska bli framaxel på en FWD Dragracingbil ( HOT-WOK Björnes nya bygge, Nissan Juke )
Allt går att lösa

GOD JUL

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Okej ja men stel axel borde ändå gå göra betydligt stadigare än en delad variant tycker jag och settuppen på en sådan måste du ju kunna justera in i sömnen så mycke du skruvar i Fredriks bil , den bilen var ju överlägsen tidigare men i år har ju tex Linus Westman kommit ikapp ganska mycket men den bilen sätter sig väldigt likt Fredriks bil i kurvor å sånt med ganska långt infjädrat ytterhjul och oftast ett framhjul i luften precis som Fredriks bil alltid gör och hittills är de ju ingen som varit i närheten av Fredriks bil med delad bakvagn så ser man på resultatet och hållbarheten samt att den är enklare att justera in så tror jag en stel axel är vinnande i alla situationer , många vill ju ha så liten ofjädrad vikt som möjligt men de verkar ju inte spela så stor roll om de inte snarare är negativt då resultaten uteblir , sen kan jag väl köpa att just vid ett gupp där båda hjulen fjädrar in på en stel axel blir lite tyngre men kör man på ett underlag där de endast är gropigt på ena hjulet så undrar jag om de är så stor skillnad då dn stel axel behöver som bara lyfta halva vikten typ och räknar man ihop bärarmar hjulbav drivaxel å 1 knut plus mera brytande inföstningspunkter så tror jag detta går gämt ut mot en stel axel , nakdelen är snarare att man oftast får ändrade hjulvinklar på delad bakvagn och att de förstör mer än vikten mot en stel axeln , sen är ju starterna grymt viktiga i rallycross och där är nog stel axel till att föredra då man får mer vikt som slår fast hjulen mot backenNiklas Sandström skrev:Tyvärr ligger Volvo axeln på gränsen av vad den klarar. Innan Sellholm tog fram dom grövre avlastade axlarna så gick det nån sån per år samt att vi bytte till nya till varje säsong, utväxlingarna går det åt ca två per säsong. I Andreas S40 har det redan gått en utväxling och han körde bara två tävlingar i sommar.
Mvh
-
- För mycket laddtryck
Angående diff till rallycross får det gärna vara en ramplamelldiff, ingreppet skall vara mjukt men ändå bromsa mycket. Vid minskat moment genom diffen skall den gärna släppa omedelbart. I Volvo axlarna kör vi nu med en rull lagrad ramplamell med justerbar förspänning från utsidan.
Med en enklare diffbroms får man oftast understyrning i början av kurvan och när man lägger moment på hjulen bryter den ut i överstyrning.
Har inte kört sönder nått i min delade bakvagn sedan jag skaffade sviktstålaxlar och diff med 210mm kronhjul (man måste ju skaffa grövre sviktstålsaxlar till 1031 för att det ska hålla, dom som kör med standardaxlar kör ju sönder mycket mer än vad jag gjorde) Så att säga att en 1031 är starkare än en delad bakvagn stämmer ju inte för åker man med originalaxlar i en 1031 på en supernationell bil får man byta axlar efter 2-3 heat.
I starten vill man inte att hjulvinklarna ska ändras men bakänden ska ju helst inte sätta sig så mycket i starten och då ändras ju inte vinklarna så mycket. På banan i kurvor så vill man att hjulvinklarna ska ändras för att få bra däckslitage, på en stel axel när bilen kränger lite så får man positiv camber och däcket viker sig in under fälgen och man åker på däcksidan.
När jag körde Norrlandsveckan sist så låg jag i bakluckan på Fredrik och gjorde några starter snabbare än Wall, så helt kass på att starta är den inte. Har dock gjort en del uppgraderiingar på stötdämparsidan så nu ska man förhoppningsvis sluta studsa omkring när banorna är ojämna.
Ska man göra som alla andra så lär man sig ju inget. Det hade ju varit som att Fredrik tagit en "Volvo" motor från Motordesign och försvunnit i mängden.
Med en enklare diffbroms får man oftast understyrning i början av kurvan och när man lägger moment på hjulen bryter den ut i överstyrning.
Har inte kört sönder nått i min delade bakvagn sedan jag skaffade sviktstålaxlar och diff med 210mm kronhjul (man måste ju skaffa grövre sviktstålsaxlar till 1031 för att det ska hålla, dom som kör med standardaxlar kör ju sönder mycket mer än vad jag gjorde) Så att säga att en 1031 är starkare än en delad bakvagn stämmer ju inte för åker man med originalaxlar i en 1031 på en supernationell bil får man byta axlar efter 2-3 heat.
I starten vill man inte att hjulvinklarna ska ändras men bakänden ska ju helst inte sätta sig så mycket i starten och då ändras ju inte vinklarna så mycket. På banan i kurvor så vill man att hjulvinklarna ska ändras för att få bra däckslitage, på en stel axel när bilen kränger lite så får man positiv camber och däcket viker sig in under fälgen och man åker på däcksidan.
När jag körde Norrlandsveckan sist så låg jag i bakluckan på Fredrik och gjorde några starter snabbare än Wall, så helt kass på att starta är den inte. Har dock gjort en del uppgraderiingar på stötdämparsidan så nu ska man förhoppningsvis sluta studsa omkring när banorna är ojämna.
Ska man göra som alla andra så lär man sig ju inget. Det hade ju varit som att Fredrik tagit en "Volvo" motor från Motordesign och försvunnit i mängden.
/ Niklas Sandström
-
- För mycket laddtryck
Körde bara lite 2011 men fick inte ut förväntad effekt ur snurran. Körde den på rulle på hösten efter lite modifieringar och då gick remmen till torrsumpspumpen av mitt i en repa så den skar rätt hårt på ett vevlager. Veven var skrot och det hade slagit den kolven i toppen så den var också trasig.
Köpte en ny vev och en uppsättning kolvar men allt blev liggande över vintern. Våren 2012 körde Fredrik sönder sin motor på en träning inför rallycross SM och då satte vi ihop min motor och han använde den hela säsongen 2012. På is SM 2013 small den också och har blivit liggande i delar sen dess.
Detta inspektionshål är inte original

Blev lite körsugen under 2013 och började modifiera karossen för att rymma V8:an
Första provet

Efter lite knep och knåp är jag nöjd med denna placering.

Då allt springer iväg kostnadsmässigt så blir det en modifierad våtsump till och börja med men ska få fräst fram detta torrsumpstråg så småningom.

Då tänkte jag göra ett mindre svänghjul och montera en bakmonterad startmotor så kan jag nog sänka motorn 5cm.
Köpte en ny vev och en uppsättning kolvar men allt blev liggande över vintern. Våren 2012 körde Fredrik sönder sin motor på en träning inför rallycross SM och då satte vi ihop min motor och han använde den hela säsongen 2012. På is SM 2013 small den också och har blivit liggande i delar sen dess.
Detta inspektionshål är inte original

Blev lite körsugen under 2013 och började modifiera karossen för att rymma V8:an
Första provet

Efter lite knep och knåp är jag nöjd med denna placering.

Då allt springer iväg kostnadsmässigt så blir det en modifierad våtsump till och börja med men ska få fräst fram detta torrsumpstråg så småningom.

Då tänkte jag göra ett mindre svänghjul och montera en bakmonterad startmotor så kan jag nog sänka motorn 5cm.
/ Niklas Sandström
gillar tänket att inte göra som alla andra.. man blir ju inte mästare av att köpa färdigt från hyllan å köra som alla andra.. så kämpa på med din delade bakvagn så blir de nog bra tillslut
.. tufft ed v8 me..
hörde att bergström ska åka typ orörd m3 v8.. måste ju finnas bättre vägar å gå än en volvo rova.. eller, motordesigns motorer är ju inte längre volvo motorer..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

hörde att bergström ska åka typ orörd m3 v8.. måste ju finnas bättre vägar å gå än en volvo rova.. eller, motordesigns motorer är ju inte längre volvo motorer..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- För mycket laddtryck
Urban körde med standard V8:a förra säsongen, Rallykalle hade också en V8:a i sin Clio men den gick varm för honom hela tiden. Sen har Thomas Öhman kört med en Köhler byggd 4,4l V8, alla med S65.
/ Niklas Sandström
fan vilken koll jag hade då.. hängde de med hyffsat elller helt avhängda?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Henrik Braun
- Forumsberoende
Hur funkar det med reglerna i Rallycross, får man ha vad för motor man vill eller? Är det nån volym / viktgräns? Kommer du modifiera motorn något? Kan ju tänka att en sån hade tålt lite mer kam tex.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
-
- För mycket laddtryck
Man går efter en vikt tabell. Det skiljer 50kg på volymskillnaden mellan sexan och åttan (1250kg resp. 1300kg)
Motorerna är ganska fritt.
Tvåventil = fritt
Flerventil = fritt förutom att topplocket skall komma från en serieproducerad bil eller vara homologerat
Överladdat = max 2050cc samt 38mm restriktor samt att topplocket skall komma från en serieproducerad bil eller vara homologerat
Vankel = max tvåskivig
Motorn som jag har passat in nu är original men den som jag köpte 2011 ligger hos Unitek & ST och får foder, stålstakar, högkompskolvar, portade toppar och nya kammar mm. S65:an har dock original redan 105hk/l.
Motorerna är ganska fritt.
Tvåventil = fritt
Flerventil = fritt förutom att topplocket skall komma från en serieproducerad bil eller vara homologerat
Överladdat = max 2050cc samt 38mm restriktor samt att topplocket skall komma från en serieproducerad bil eller vara homologerat
Vankel = max tvåskivig
Motorn som jag har passat in nu är original men den som jag köpte 2011 ligger hos Unitek & ST och får foder, stålstakar, högkompskolvar, portade toppar och nya kammar mm. S65:an har dock original redan 105hk/l.
/ Niklas Sandström
- Henrik Braun
- Forumsberoende
Aha ok! Hur stora är de värsta volvomotorerna och vad får de väga?
Okej, det är en sån dräpare! Trodde det var M5 åttan!
Okej, det är en sån dräpare! Trodde det var M5 åttan!
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
-
- För mycket laddtryck
Dom volvo motorer som räcker till toppbilarna har MDS nya block och ligger strax under 3250cc med 8v EVO eller 16v EVO topp och hamnar på 1200kg.
/ Niklas Sandström
16v evo är väl inte serieproducerad? hur lyckas man klassa in rena specialgrejjer... de stör mig lite.. snacka om å förstöra en sport.. lätt å hänga med å tävla om man måste hitta massa 100 tusen för en motor..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601