E34 535t "Colombia släden"Uppdate Bilder 8/10. o-ringning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang top?

Inlägg av Fredrik Y »

Ja, du lär göra ventilutag.
Har för mig att jens har nå prisvärda ventilfjädrar och sånt.
Mvh/
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang top?

Inlägg av Jannek »

M7 kammen verkar ju vara rätt fin den med :thumbright:

Som Fredrik säger så lär du få göra de.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang top?

Inlägg av 7aan »

Detta bil ska va min sommar bil som man kan åka på strippen med och kunna åka och äta en glass osv.
Tror denna maskinen kommer bli ganska lik ekes maskin han hade i e28an.

En till rookie m30 fråga är hur hårt och tidigt vågar man klippa på laddet med std bottendel?
Vissa rampar väl laddet för att skona bottendelen?
Eller kan man köra typ 1,8bars ladd från 4k till varvstopp 7k och endå få någorlunda hållbarhet?

En annan rolig grej är att min polare som hjälper mig att mappa har köpt en egen rullandelandsväg. Den har nu uppdaterats för att klara 1000whp och 1500wnm.
Skulle maskin hoppa ut karossen och man bil mappa så har han även en motorbroms som man kan leka med.

Så vi ska se vad som bottnar på Colombiasläden först ;)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av Daniel-635 »

Med 1 bars ladd vid 4500 rpm. hade jag 622 Nm på hjulen, dvs. kring 700Nm i motorn, detta dessutom på snäll Blyfri 95.

Du lär behöva bra breda bakhjul för nyttja 1,8 bar vid 4000 Rpm. :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av Jannek »

Original botten är rätt stadig i m30.. En polare körde i sin m535 turbo med original botten och 1.8 i ladd 2 säsonger .

Jag hade 304 whp och 550 Nm vid 4000rpm och 1 kilo ladd med brännvin i tanken :)
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av 7aan »

Jo men frågan är om det håller att klippa på så eller om man ska rampa laddet lite. Får se bilen kanske inte blir körbar :p

Hade ju vart Kul och kunna bara osta slut ett par 265or på motorvägen med enbart gaspåslag :D

Hum detta skulle ju inte spåra ur..
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av 7aan »

Jag har ett par 1260cc spridare ligger är dom försmå tro?
Tanken är på soppa sidan att ha std pump i tanken som matar genom soppa filter upp till en catchtank på 5liter. Där efter tanken matas spriten vidare med dubbla 044or som flödar för sina fulla liv rakavägen fram till fuleralen där dom stackars 1260cc spridarna sitter.

Va tror man dom kommer sätta stop?
2bar drygt? De måste ju räcka helt enkelt hehe :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Sv: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs

Inlägg av turbostefan »

Ska du köra med 98 oktan? Isåfall räcker spridarna ganska långt.
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av 7aan »

Jag tror han kommer få gå på E85 :D det är ju en sommar bil dom ska gå på sprit :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
janthor
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis feb 11, 2014 2:55 pm

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av janthor »

Micke, snygg bil. Har en likadan, fast vit. Skall byta topplockspackning jag med, och köpte en Haynesbok, men blir bara irriterad på den. Ett evigt hoppande mellan olika kapitel o avsnitt. Den behandlar alldeles för många modeller samtidigt. Jag kan inte hitta hur man lossar kabelhärvan till injektorerna, så som du har gjort. Vill inte bara hala o dra. Det sitter ju nåt lås på kontakterna, men jag kan inte se hur man låser upp dem. Kan du hjälpa mig :doh:

Mvh
Janne Thoren
Janne Thoren
Alldeles för många bilar!
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av Lövet98 »

7aan skrev:Jag tror han kommer få gå på E85 :D det är ju en sommar bil dom ska gå på sprit :D
Min bil har Precisions 1260cc spridare och kör på E85. Har 715whp på 95% duty vid full makaron så du klarar dig nog :roll:
roadrage
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 01, 2013 5:22 pm
Ort: falun

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av roadrage »

janthor skrev:Micke, snygg bil. Har en likadan, fast vit. Skall byta topplockspackning jag med, och köpte en Haynesbok, men blir bara irriterad på den. Ett evigt hoppande mellan olika kapitel o avsnitt. Den behandlar alldeles för många modeller samtidigt. Jag kan inte hitta hur man lossar kabelhärvan till injektorerna, så som du har gjort. Vill inte bara hala o dra. Det sitter ju nåt lås på kontakterna, men jag kan inte se hur man låser upp dem. Kan du hjälpa mig :doh:

Mvh
Janne Thoren
"låsen" trycker du bara in mot kontakten och rycker lite samtidigt så hoppar dem lös.
073 043862sex
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av 7aan »

Nä det här är nån gamman modell av spridarkontakter.
Jag pillade loss metallbygeln med en liten industrimejsel sen är det bara att dra upp kontakterna!

Normala spridarkontakter kan man jag trycka in metallbygeln men denhär får man pilla loss lite försiktigt. Vet inte om det är rätt men det va så jag gjorde i alla fall! Lycka till!
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av 7aan »

Lövet98 skrev:
7aan skrev:Jag tror han kommer få gå på E85 :D det är ju en sommar bil dom ska gå på sprit :D
Min bil har Precisions 1260cc spridare och kör på E85. Har 715whp på 95% duty vid full makaron så du klarar dig nog :roll:
Äre du som har en m535a med turbo som kör drifting ut mot Astra?
Skulle va kul och se den irl och få lite idéer?
Kör du m30 i den eller?
http://www.youtube.com/watch?v=HRydti_y7Gk
Låter som m30 ;)?
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
janthor
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis feb 11, 2014 2:55 pm

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av janthor »

OK, då vet jag. Undrar hur BMW gör? Verkar inte helt genomtänkt, men får försöka som du sa.
Tack i alla fall.
Janne Thoren
Alldeles för många bilar!
Skriv svar