Sida 3 av 9

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang top?

Postat: mån jan 27, 2014 11:50 pm
av Fredrik Y
Ja, du lär göra ventilutag.
Har för mig att jens har nå prisvärda ventilfjädrar och sånt.
Mvh/

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang top?

Postat: mån jan 27, 2014 11:59 pm
av Jannek
M7 kammen verkar ju vara rätt fin den med :thumbright:

Som Fredrik säger så lär du få göra de.

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang top?

Postat: tis jan 28, 2014 6:50 pm
av 7aan
Detta bil ska va min sommar bil som man kan åka på strippen med och kunna åka och äta en glass osv.
Tror denna maskinen kommer bli ganska lik ekes maskin han hade i e28an.

En till rookie m30 fråga är hur hårt och tidigt vågar man klippa på laddet med std bottendel?
Vissa rampar väl laddet för att skona bottendelen?
Eller kan man köra typ 1,8bars ladd från 4k till varvstopp 7k och endå få någorlunda hållbarhet?

En annan rolig grej är att min polare som hjälper mig att mappa har köpt en egen rullandelandsväg. Den har nu uppdaterats för att klara 1000whp och 1500wnm.
Skulle maskin hoppa ut karossen och man bil mappa så har han även en motorbroms som man kan leka med.

Så vi ska se vad som bottnar på Colombiasläden först ;)

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: tis jan 28, 2014 8:17 pm
av Daniel-635
Med 1 bars ladd vid 4500 rpm. hade jag 622 Nm på hjulen, dvs. kring 700Nm i motorn, detta dessutom på snäll Blyfri 95.

Du lär behöva bra breda bakhjul för nyttja 1,8 bar vid 4000 Rpm. :wink:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: tis jan 28, 2014 8:35 pm
av Jannek
Original botten är rätt stadig i m30.. En polare körde i sin m535 turbo med original botten och 1.8 i ladd 2 säsonger .

Jag hade 304 whp och 550 Nm vid 4000rpm och 1 kilo ladd med brännvin i tanken :)

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: tis jan 28, 2014 10:24 pm
av 7aan
Jo men frågan är om det håller att klippa på så eller om man ska rampa laddet lite. Får se bilen kanske inte blir körbar :p

Hade ju vart Kul och kunna bara osta slut ett par 265or på motorvägen med enbart gaspåslag :D

Hum detta skulle ju inte spåra ur..

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: tor jan 30, 2014 9:35 pm
av 7aan
Jag har ett par 1260cc spridare ligger är dom försmå tro?
Tanken är på soppa sidan att ha std pump i tanken som matar genom soppa filter upp till en catchtank på 5liter. Där efter tanken matas spriten vidare med dubbla 044or som flödar för sina fulla liv rakavägen fram till fuleralen där dom stackars 1260cc spridarna sitter.

Va tror man dom kommer sätta stop?
2bar drygt? De måste ju räcka helt enkelt hehe :D

Re: Sv: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs

Postat: fre jan 31, 2014 5:49 am
av turbostefan
Ska du köra med 98 oktan? Isåfall räcker spridarna ganska långt.

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: fre jan 31, 2014 7:47 am
av 7aan
Jag tror han kommer få gå på E85 :D det är ju en sommar bil dom ska gå på sprit :D

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: tis feb 11, 2014 3:12 pm
av janthor
Micke, snygg bil. Har en likadan, fast vit. Skall byta topplockspackning jag med, och köpte en Haynesbok, men blir bara irriterad på den. Ett evigt hoppande mellan olika kapitel o avsnitt. Den behandlar alldeles för många modeller samtidigt. Jag kan inte hitta hur man lossar kabelhärvan till injektorerna, så som du har gjort. Vill inte bara hala o dra. Det sitter ju nåt lås på kontakterna, men jag kan inte se hur man låser upp dem. Kan du hjälpa mig :doh:

Mvh
Janne Thoren

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: tis feb 11, 2014 3:56 pm
av Lövet98
7aan skrev:Jag tror han kommer få gå på E85 :D det är ju en sommar bil dom ska gå på sprit :D
Min bil har Precisions 1260cc spridare och kör på E85. Har 715whp på 95% duty vid full makaron så du klarar dig nog :roll:

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: tis feb 11, 2014 7:39 pm
av roadrage
janthor skrev:Micke, snygg bil. Har en likadan, fast vit. Skall byta topplockspackning jag med, och köpte en Haynesbok, men blir bara irriterad på den. Ett evigt hoppande mellan olika kapitel o avsnitt. Den behandlar alldeles för många modeller samtidigt. Jag kan inte hitta hur man lossar kabelhärvan till injektorerna, så som du har gjort. Vill inte bara hala o dra. Det sitter ju nåt lås på kontakterna, men jag kan inte se hur man låser upp dem. Kan du hjälpa mig :doh:

Mvh
Janne Thoren
"låsen" trycker du bara in mot kontakten och rycker lite samtidigt så hoppar dem lös.

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: ons feb 12, 2014 9:23 am
av 7aan
Nä det här är nån gamman modell av spridarkontakter.
Jag pillade loss metallbygeln med en liten industrimejsel sen är det bara att dra upp kontakterna!

Normala spridarkontakter kan man jag trycka in metallbygeln men denhär får man pilla loss lite försiktigt. Vet inte om det är rätt men det va så jag gjorde i alla fall! Lycka till!

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: ons feb 12, 2014 9:30 am
av 7aan
Lövet98 skrev:
7aan skrev:Jag tror han kommer få gå på E85 :D det är ju en sommar bil dom ska gå på sprit :D
Min bil har Precisions 1260cc spridare och kör på E85. Har 715whp på 95% duty vid full makaron så du klarar dig nog :roll:
Äre du som har en m535a med turbo som kör drifting ut mot Astra?
Skulle va kul och se den irl och få lite idéer?
Kör du m30 i den eller?
http://www.youtube.com/watch?v=HRydti_y7Gk
Låter som m30 ;)?

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: ons feb 12, 2014 12:43 pm
av janthor
OK, då vet jag. Undrar hur BMW gör? Verkar inte helt genomtänkt, men får försöka som du sa.
Tack i alla fall.