Sida 3 av 3

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: sön feb 23, 2014 11:35 am
av wuffee
kul.. men en bra anledning att bygga insuget 1342? jag ser då ingen? å jag har aldrig sett någon bygga så? så vad är de alla har missat? är de en bra anledning så bygger jag ju gärna om...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: sön feb 23, 2014 12:47 pm
av The
Det man normalt sett vill åt när man t.ex bygger grenrör är ju att pulserna ska hjälpas åt / störa varandra minst / jämnast flöde. Om man parar ihop "fel" så kommer de att komma nära varandra och sen vara "tomgång" under en längre tid.

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: sön feb 23, 2014 2:06 pm
av dsimila
Om du parar ihop 1,2 och 3,4:
Först suger 3:ans cylinder, sedan suger 4:an direkt efter men då är det lite lägre tryck i insuget då 3:an just sugit.
Samma sak då 1:an suger direkt efter 2:an.
Jag skulle byggt så att alla insugsrör får ett gemensamt plenum. Ingen vägg mellan.

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: sön feb 23, 2014 9:17 pm
av Jarle Sandsdalen
Hei! Her er noen bilde av et plenum innsug eg har laga for 1 45 dcoe weber på B20 til folkrace.

Bild

Bild

Bild

Film av første oppstart, har laga gass stag og fått prøvekjørt. Forgasseren var dyset for et Misab innsug til 1dobbel 1+4 og 2+3.
Virka som den trengte mye større hoveddyse og acc pump/bånnventil. 180H nå

https://www.facebook.com/photo.php?v=67 ... 8855642891

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: sön feb 23, 2014 9:28 pm
av wuffee
ok.. låter ju som en hyffsad tanke ändå ;).. men jag prövar nog såhär nu.. inte alls samma men jag har prövat med mikuni 48er och ingen skiljevägg på plenumet men de blev pannkaka av allt.. men nu va de ju vakumfuggar som sagt. inte samma pryl..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: mån feb 24, 2014 10:06 pm
av skalle
The skrev:Ska ha en lite märklig kamaxel ifall två cylindrar på en 4cyl motor ska suga samtidigt.
http://www.youtube.com/watch?v=7BSKTooB4TY 8)

kanske en ny marknad för Jens?? :thumbright:
jag skulle iaf köpa till rätt kurs

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: mån feb 24, 2014 10:14 pm
av The
Och vad skulle vinsten vara?

Re: Sv: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tis mar 11, 2014 6:23 pm
av wuffee
Bild

då är ja ytterligare en bit påväg.. glöm finnishen, de är som man säger bara tillyxat ännu.. kanske att jag orkar sparka igång tiden till flänsen mot toppen men inte säkert inte ;)..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tor mar 13, 2014 12:41 am
av Erland Cox
Du behöver radier mellan plenumet och rören.
Du förlorar väldigt mycket med så skarpa kanter.

Erland

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tor mar 13, 2014 12:08 pm
av dsimila
Hur mycket ungefär förlorar man?

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tor mar 13, 2014 1:40 pm
av wuffee
svårt å få till typ "trattar" när de finns risk att bränslet samlas där me?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tor mar 13, 2014 9:58 pm
av Erland Cox
Inga trattar, det räcker att du lägger mer svets på utsidan och slipar en radie från plenumet ner i kanalen.
Att snygga till ett original B23A insug och toppen ökade mätarfarten från 160 till 200 på en 245 jag hade.
Kanske 20-25 verkliga km men det blev stor skillnad.

Erland

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tor mar 20, 2014 4:26 pm
av hauge
Håller med....

Trattar är det bästa...Försökte hitta dokumentet där de analyserade radiens påverkan av strömningsmotståndet..det sket sig, men:
Den exakta storleken på radien är inte så viktig, utan det är marginella skillnader. Den stora skillnaden är mellan ingen radie och radie.

Nu talar jag löst efter ett luddigt minne:
Har man skarpa hörn dvs insugningsrören sticker jag in får man en strömningförlustkoefficient på runt 0.5 (innebär inte 50% mindre flöde)
med en radie, om än "liten" hamnade man runt 0,9 och ju större radien blev, ju mer närmade man sig 1,0

Bilden på denna sidan ger en visuell känsla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_stack

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tor mar 20, 2014 6:25 pm
av p.hedman
Kolla in detta Prostock insug så förstår du kanske , det va lite så jag hade tänkt att man kan göra / Peter


Bild

Re: Att få små förgasare att bli stora ........

Postat: tor mar 20, 2014 10:47 pm
av p.hedman
Ska förklara , lika fast till en 4:a dubbla två portare typ weber 40:or stående
!! / Peter