Sida 3 av 5

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: fre jun 06, 2014 2:36 pm
av EKR
You will need fatter tires on the rear now!! :lol:

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: lör jun 07, 2014 5:27 pm
av Modlendingen
Gromt prosjekt!!! Trur du henter ut meir enn 250hk i den der :)

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: lör jun 07, 2014 6:30 pm
av W108
Javisst, fetare bakdäck och löjligt mycket effekt ur en såpass liten bil..

...Vet inte om jag sett en banbil behöva wheeliebars förut, men nog vore det manligt om något :hihi: :thumbright:

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: mån jun 09, 2014 7:46 am
av AsLoT
Bilen gick bra i bänken och inget strula :) :) Jäkla tur med tanke på att jag skruvat ihop allt i panik ;)
Bild
Bild

Effekten blev dock betydligt lägre än jag räknat med... Förstår inte varför.
Vad jag läst så ska denna motor ha 160hp orginal men den gav endast 105whp NA(öppen wg) i bänken.
Vid 0.45bar så blev det 163whp.
Hur kan det vara möjligt? Börjar på riktigt fundera på om jag blivit lurad och motorn jag har bara är en 600... :/ Eller så visar bänken lågt.
Provkörde bilen efter mappning och den går som ett as iaf. :) :) Går loss på 3an nu.
Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: mån jun 09, 2014 10:17 am
av knotan
kan det vara så att grenrör och insug är så pass ombyggt att dem inte stämmer av lika bra som orginal?? sen räkna en del mer effektförlust mot hjulen med bakaxel å sen lite andra försluter på en sliten motor..

men det känns mycket det håller jag med om. men vad händer där efter 8000?? en så motor ska välll inte dippa så utan gå som en spikrak linje?? eller nått med laddtryckstyrning som bråkar??

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: mån jun 09, 2014 10:40 am
av AsLoT
knotan skrev:kan det vara så att grenrör och insug är så pass ombyggt att dem inte stämmer av lika bra som orginal?? sen räkna en del mer effektförlust mot hjulen med bakaxel å sen lite andra försluter på en sliten motor..

men det känns mycket det håller jag med om. men vad händer där efter 8000?? en så motor ska välll inte dippa så utan gå som en spikrak linje?? eller nått med laddtryckstyrning som bråkar??
Så kan det säkert vara. Grenrör nu är ju inte alls speciellt optimalt för hög sugeffekt... Orginal hade långa rör osv. nu är det limpmodell.
Kör bara direkt på wg fjäder utan laddtrycksstyrning, gul linje är tryck och det ser ut att ligga skapligt stabilt. Vet ej varför effekt dippar... Kanske har med insug att göra, har riktigt långa runners nu pga. att jag var tvungen att montera böjar innan själva plenum.

Bilen går jäkligt bra och bra med effekt att åka på från 7-12krpm, turbolagg finns knappt. Det känns inte ens som att det är en turbo när man kör.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: mån jun 09, 2014 2:07 pm
av knotan
jag tvivlar inte en sekund på att den går fint och blir jävligt snabb,
men när man väl fått en kurva på papper så finns den alltid i bakhuvudet att nått är galet hehe :P
min kawa 900 hade en liknande dipp i runt 9000 momentkurvan när jag köpte den, bytte massa saker men fick det aldrig riktig bra, förens jag hittade en eftermonterad ljudämpningsinsats , tog bort den och vips så vart momentkruvan som den skulle, blir jäkligt känsligt på småsaker på så pass högvarviga och relativt extrema motorer (dvs extrema i liter/hästar) effekten.

kan ju vara så enkelt att insugets utformning och limpgrenröret spelar ut varandra och loosar så pass effekt, och speciellt med turbulens vid ett vist varvtal

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: mån jun 09, 2014 9:55 pm
av EKR
Hey friend, i hate to say it but i think its a gsxr 600 engine, that bolt on outside engine under the two camshaft rubbers is a distinct 600cc, and my friend has a gsxr1000 and doesnt have it. Is there any vin number or code antal on block :? That must be why 600cc injektors fitted

Looks very similar to you engine; http://www.gdlcycles.com/asp1/modetails ... =314-19478

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: mån jun 09, 2014 10:56 pm
av AsLoT
K1 and K2 1000 engins looks to have that bolt also... I checked some pics on ebay.
I will check the code on the block tomorrow...

I think(and hope) the engine is an 1000 with bad manifolds.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: tis jun 10, 2014 4:24 am
av E34 RRT
MKT lessamt om du blivit blåst...
men fiint projekt :)

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: tis jun 10, 2014 12:24 pm
av AsLoT
Motorn måste vara en 1000!

T708-10828 heter den och vad jag googlat fram så är det bara 1000 som börjar på T.
600 nummer börjar alla på N...

Då återstår bara att jag byggt dåligt på nå vis så att motorn tappat effekt eller att bänken visar lite lågt vid dom här "låga" effekterna...
Spelar ju egentligen ingen roll, bilen går bra och bara hoppas att den håller ihop en stund.




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: tis jun 10, 2014 3:25 pm
av EKR
Well thats good its a 1000. I didnt know if these cars ran just 1000cc or maybe even bigger.

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: tis jun 10, 2014 8:43 pm
av Xyron
Effektkurvan ser väldigt skum ut, min drar jämnt upp till 11.200 och först där börjar det avta.
Med ett så kort grenrör borde du få samma problem som jag har att laddtrycket skenar på högre varvtal även om man hänger av wgn och lämnar den helt öppen.
Vid maxvarv får jag ett grundladd på ca 0,6~0,65 även om jag lämnat wgn hemma på arbetsbänken..

Vad kör du med för tändningskomponenter samt förtändning?
Får spridarna nog med sås genom original tighta fuelrailen, jag körde själv med tillägsspridare tidigare men nu blir det med en ny fuelrail.
Du har sjuuukt långa runners jämfört med när prylarna sitter i en mc, finns ett par byggen på http://www.sporthoj.com däribland även mitt eget 1000r turbo bygge.

Hade varit kul att veta hur mycket kardanen stjäl i effekt och angående mc motor i bilar så brukar rätt många byta utgående axel iaf på hayabusorna då de brukar ge sig.
Har själv uppgraderat min koppling med billet inner och ytter korg för efter ett par inspirerade dragracing starter har man ordentliga jack i korgarna..

Intressant att du kör link, håller själv på koppla in ett xtreme g4+ i min nu

Edit: Du borde även plugga de öppna hålen i ventilkåpan. Finns blockoffs att köpa för några kronor på ebay eller så sätter du dit ett igensvetsat rör med slangar på vardera sida.

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: tis jun 10, 2014 10:26 pm
av AsLoT
Xyron skrev:Effektkurvan ser väldigt skum ut, min drar jämnt upp till 11.200 och först där börjar det avta.
Med ett så kort grenrör borde du få samma problem som jag har att laddtrycket skenar på högre varvtal även om man hänger av wgn och lämnar den helt öppen.
Vid maxvarv får jag ett grundladd på ca 0,6~0,65 även om jag lämnat wgn hemma på arbetsbänken..

Vad kör du med för tändningskomponenter samt förtändning?
Får spridarna nog med sås genom original tighta fuelrailen, jag körde själv med tillägsspridare tidigare men nu blir det med en ny fuelrail.
Du har sjuuukt långa runners jämfört med när prylarna sitter i en mc, finns ett par byggen på http://www.sporthoj.com däribland även mitt eget 1000r turbo bygge.

Hade varit kul att veta hur mycket kardanen stjäl i effekt och angående mc motor i bilar så brukar rätt många byta utgående axel iaf på hayabusorna då de brukar ge sig.
Har själv uppgraderat min koppling med billet inner och ytter korg för efter ett par inspirerade dragracing starter har man ordentliga jack i korgarna..

Intressant att du kör link, håller själv på koppla in ett xtreme g4+ i min nu

Edit: Du borde även plugga de öppna hålen i ventilkåpan. Finns blockoffs att köpa för några kronor på ebay eller så sätter du dit ett igensvetsat rör med slangar på vardera sida.
Tack för bra info!

Att ladd skenar kan bero på många saker... Jag har väldigt liten turbo(14t) vilket brukar göra så det är lättare att hålla ner laddet, avgaserna vill ju gärna gå genom wg då det är lätt jämfört med en tajt turbo. Större turbo så brukar det kunna skena mer. Även utformning på wg och rör till denna spelar stor roll, min turbo har intern wg.

Tändning är 115r spolar och knackade NGK stift. Tändkurvan kommer jag inte ihåg i detalj men det är mappat i bänk som vanligt, höja tändning tills det inte ger mer o sedan backa. Runt 30-35grader har jag för mig att det hamna.

Fuelrail orginal är ju inte den snyggaste men till denna effekten så räcker den bra. Lambda ligger fint så ingen strypning där...

Mina långa runners är nog kanske inte den bästa lösningen ;) men det var den enklaste. Får se om man ska orka sig på att bygga ny bottenplatta till spjällhusen och vinkla ner hela raden, på så vis så skulle jag kunna få plats med plenum direkt på och spara några meter runners ;) Kanske är där effekten försvinner...





Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO

Postat: ons jun 11, 2014 4:50 pm
av EKR
Long time no see Xyron, hows the gsxr been treating Gustav from m5board and the cars? :hihi:

Aslot, could the length of the manifold be causing parasitic loss of power?