jag tror inte man kan säga rakt av att en torrsumt tex ger 10% eller liknande om man gärmför olika motorer heller utan de måste vara ganska olika ändå beroende på vilken motor man har och vilken kapacitet den oljepumpen har original
lika väl som de har inverkan vilken torrsumpspump man monterar
låt säga att tex en cheva 350 kanske öppnar överströmingsventilen på pumpen redan vid 2500 varv då är ju sen resten av oljan den pumpar från 2500- 8000 varv igentligen helt onödig så länge överströmingsventilen bara står öppen så den pumpen stjäl nog en del effekt
den motorn kanske är byggt original för ett hyfsat oljetryck från 600 varv till 3000 som är normalt arbetsområde och sen ändrar man konceptet och varvar den 8000 tex
de är ju bra att försöka hitta alla möjliga saker som stjäl effekt och speciellt på en tävlingsmotor som Per motor men jag tror ändå att motorns vikigtaste detalj som oljetryck kan bli en dyr å besvärlig väg att gå om man exprimenterar för mycket
så länge man har bra oljetryck så kanske man inte ska röra allt för mycket utan en bra torrsumpsanlägning som är beprövad är nog enklaste å bästa vägen att gå
Med vänlig hälsning