Torrsump frågor

Diskussioner för erfaret folk
JLundin
För mycket laddtryck

Re: Torrsump frågor

Inlägg av JLundin »

Det är bra flås i dammsugarmotorer, dom är ju konstruerade för att skapa bra vakuum. Frågan är väl snarare om man vågar ansluta en till vevhuset, risken är nog överhängande att man får en bra eldkastare om man inte passar sig... :lol:
En eller ett par ballast tankar med enkla fällor mellan vevhus och dammsugarmotorn fixar säkert detta
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Pro stock motorer kör med 0 olja som är tunn som vatten.
Man kör motorn och oljan ganska kall, max 60 grader Celsius i mål.
Hade varit ett intressant test med dammsugare att se vad det ger.
Undertrycket minskar förlusterna för alla roterande och oscillerande delar genom att luftmotståndet blir mindre i vevhuset.
Det hjälper inte till att suga ner kolvar för det blir lika stor förlust åt andra hållet.
Den största effektvinst av vevhusportning som jag hört talas om är 10 hästar på en ca 200 hästars Porsche 911S.
Det är Porsches egna siffror från nån bok.
Sen gör ökat undertryck att man kan köra tunnare oljering och mindre spänst i ringarna så det märks inte på en standardmotor.
En stor oljepump drivs ju inte runt helt gratis så det går att förlora massor med effekt också.

Erland
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Erland!
Jag köper alla dina argument hittills. Håller med dig till fullo om att tunnare luft har lägrvid kusten eller i bergen?e densitet. Frågan kvarstår ju ändå om man märker någon skillnad om man håller ut handen genom fönstret vid kusten eller i bergen?
Där du har seglat, där har jag rott!
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

En torrsump med vakuumpump sänker trycket till ca 0,5 bar så densiteten minskar till hälften.
Man kan inte sänka hur mycket som helst eftersom det är tryckskillnaden som flyttar oljan från tråget in i pumpen.
Så med för lågt undertryck skär lagren i motorn.
Redan vid 0,5 bar blir det problem med smörjningen av kolvbultarna.

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Har testa dyno köra motor med race 10W60 syntet olja sen byttes det mot en 0W30 de gav +8hp direkt på en motor runt 250hp det gjorde den 2-3 pulls sen tappa vi 3-4hp så de var +3-4hp i slut ändan och det kommer nog från att cylinder loppet börja "svika" lite genom den tunna oljan är min analys för tryck kommet var lite lägre samt att avgasvärdena steg vid mätningen . När jag byggde en 598ci v8 nyss och Dyno körde den och prata med Reheer Morison om resultatet så fråga han om den hade Vaccum pump och torsum. Det hade jag inte och då sa han så här Montera vaccum pump till ventil kåpan + 20-30hp montera Torsump +70-80hp vid dom varven och appen jag har. Sen påtala han om oljan att kör en tunn = mer effekt men vevelager tar garanterat mer stryk men ger ca 20+hp mer. "Your choice" avsluta han de samtalet med att säga.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
vinkelkapen
För mycket laddtryck

Inlägg av vinkelkapen »

vi har på våra nyaste dieselmotor ungefär -100 till -200mm vattenpelare via en elekrisk "discseparator" till vevhusventilationen.. tror den varvar 10 000 varv eller något och ska tydligen hålla hela livslängden på motorn "maintence free" .. jag har dock inte pratat med dom om varför dom valde att sänka vevhustrycket så mycket, våra äldre motorer ligger runt 50+mm vattenpelare som indikation på att det flåsar för mycket
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kan inte få låna en sån pump så kan jag dyna den redan nästa helg på min B18 som sugmotor och se vad som händer? jag kan logga undertrycket med. fast 200mm är inte så lågt tryck att det märks nån större skillnad? 0.02bar. 5000mm är ju ett halvt bar om jag tänker rätt?

mvh jens
vinkelkapen
För mycket laddtryck

Inlägg av vinkelkapen »

tyvärr så är det inget vi har liggandes, motorn är så pass ny att vad jag vet så finns den monterad i ett tåg, sen var det ett par maskiner till.. men om 3-6 år så kanske det går att råka ramla över en..tyvärr.. och priset för en ny vill jag knappt tänka på, skulle gissa cirka 50 000 utpris från oss :/

om nån är intresserad hur det ser ut har jag några bilder från en powerpoint presentation

jag har dock ett litet projekt med vår tidigare motorers vevhusventilationsdosor som verkar ha en ventil inbyggd som reglerar trycket till ca -50mm vattenpelare (har även mätt det trots mycket blowby) som jag tänkte prova koppla via avgassystemet och utnyttja venturieffekten som jag tänkte prova på min bmw och sen koppla laddtrycksmätare på vevhuset helt enkelt ^^
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska se om man inte skulle prova med en ejektor pump som drivs av tryck luft om den räcker till att göra en sänkning av trycket några sekunder.
vinkelkapen
För mycket laddtryck

Inlägg av vinkelkapen »

Har sett att vissa som testat med ejector i avgassystem har fått så mycker undertryck så det skriker i packboxar, gäller att kunna reglera trycket på ett bra vis bara, kanske koppla ett elektroniskt gasspjäll och en tabell i ett styrsystem? Om det inte funkar med evacdosan jag ska prova.

Men vore riktigt coolt att prova den elektriska, den sitter på en 16liters motor så den flödar nog bra mycket och dessutom reglerbar hastighet :thumbright:
e34 m20b25 turbo @1bar
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag tror inte man kan säga rakt av att en torrsumt tex ger 10% eller liknande om man gärmför olika motorer heller utan de måste vara ganska olika ändå beroende på vilken motor man har och vilken kapacitet den oljepumpen har original
lika väl som de har inverkan vilken torrsumpspump man monterar

låt säga att tex en cheva 350 kanske öppnar överströmingsventilen på pumpen redan vid 2500 varv då är ju sen resten av oljan den pumpar från 2500- 8000 varv igentligen helt onödig så länge överströmingsventilen bara står öppen så den pumpen stjäl nog en del effekt
den motorn kanske är byggt original för ett hyfsat oljetryck från 600 varv till 3000 som är normalt arbetsområde och sen ändrar man konceptet och varvar den 8000 tex

de är ju bra att försöka hitta alla möjliga saker som stjäl effekt och speciellt på en tävlingsmotor som Per motor men jag tror ändå att motorns vikigtaste detalj som oljetryck kan bli en dyr å besvärlig väg att gå om man exprimenterar för mycket
så länge man har bra oljetryck så kanske man inte ska röra allt för mycket utan en bra torrsumpsanlägning som är beprövad är nog enklaste å bästa vägen att gå ;)

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Finns ju vissa moderna motorer som har variabelt deplacement på oljepumpen för att minska förlusten.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck

Inlägg av Tore Bjerke »

Viktigste med en tørrsump er at trykksiden alltid får olje og at systemet greier å kvitte seg med den luften som kommer inn i oljen på-biler sugesiden. Type olje samt oljetemperatur spiller også inn her. Det er ikke alle oljer som er velegnet for tørrsump. Mener å ha hørt at Volvo hadde problem med luft i oljen på noen STCC -biler.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns 'addons' på de flesta torrsumpspumpar som centrifugerar bort luften.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Brukar man inte bli av med luften genom att spola den mot väggarna i tanken?
När sedan oljan når trycksteget igen, så är väl all luft borta?
Sedan finns det ju som sagt bättre och sämre lämpade oljor också. Vissa har en benägenhet att skumma mer än andra. Tyvärr verkar många racers köra på vad som helst, bara det är gratis.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar