Har mappat en del och fixat diverse småfel. Även varit inne och besiktigat bilen med blanka papper

Glad som en speleman tänkte äntligen inget som klabbar innan vallåkra. Körde en bra runda 20mil ungefär och allt verka bra. Men ca 1mil kvar till verkstan snytter jag ur 1.2.3 och ska stanna vid ett stopp, då kommer ett otrevligt ljud, nämliggen donk donk bank bank från motorn, stänger av den direkt.
Var bombsäker på vevlager som skurit me hade oljetryck hela tiden. Tänkte om de bara är vevlager så går de ju att fixa så vi kan visa epa-pojkarna till helgen men efter att delat motorn så visar de sig vara ännu tråkigare.
Kolvbult på cyl 3 som delats på mitten, samma kolv så har oljering delat sig och de är rejäla repor i blocket

Övan på allt så kolla jag kopplingen och den har tydligen slirat precis lika mycket som bakdäcken gjort

Någon som har ett svar på varför kolvbulten klövs?
Varva 7500rpm max 2.3-2.4laddtryck och e85