Sida 3 av 14

Postat: mån sep 04, 2006 8:56 am
av Jens Gustavsson
snackade med peter igår och han botnade 760cc spridarna nu på 1.8bar ungefär.


han hadde testat på 2 bar och 9-10ms och fick 1300grader avgastemp och spikningar :lol: tändning ca 18grader.

Postat: mån sep 04, 2006 9:28 am
av mattias
Dags för lite större spridare och ett lite mer sofistikerat styrsystem för Peter, jag hoppas han följer in på Söderlunds spår för jag vet att han söker kvalitet.

Postat: mån sep 04, 2006 5:05 pm
av HaLinG
Mattias kör han på Vems nu eller ? funkar de dåligt ?

Postat: mån sep 04, 2006 5:08 pm
av Jens Gustavsson
nej han kör med samma haltec F3 sprut han haft de sista 4-5 åren. det sitter 1.5 bars (2.5bar apsolut) mapp sensor så det är inte optimalt att ladda över 1.7bar iallafall.

Postat: mån sep 04, 2006 5:09 pm
av HaLinG
Jaha ok minns de nu när du säger de han kanske vill bli av med F3an 8)

Postat: mån sep 04, 2006 5:10 pm
av mattias
Han har själv byggt fördelaren, den styr tändningen. Haltech F3 är enbart för bränslet. Han har haft diverse problem pga av alla burkar och finesser han byggt runt omkring motorn, men det verkar vara hyfsat stabilt - men hur länge det varar vet jag inte.

Postat: tis sep 05, 2006 7:11 pm
av Gunnar
De är alltid kul att läsa lite fakta om motorn..

Postat: tis sep 05, 2006 10:55 pm
av mattias
Det står lite på hans sida om bilen:
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... &bil=peter

Det roliga är att han inte O-ringat och kör med Elring-packningen från Mekonomen, om det ens var en så bra packning när jag tänker efter.. ;)

Det sitter i tuning, då håller det. Effekten ligger mellan 4500-7500 rpm, kammen drar inte högre. Man kan ligga och reta upp turbon på 1 bar ladd på 4:an med 4000 rpm, en HX50 63/72 med 16 cm^2 avgashus om jag minns rätt (Jens kan bättre).

Postat: ons sep 06, 2006 6:32 am
av bmw02touring
Faan kör han inte oringat? Då kanske jag vågar vrida upp laddet en bit över 1kg på min oxå? Blåste originalpackningen vid 1.3bar, så då monterade jag en skärkantspackning och sänkte laddet. :shock:

Postat: ons sep 06, 2006 6:49 am
av Jens Gustavsson
turbo spesen stämmer bra mattias, som sakt var så är det inte laddtryck eller effekten som i 99% spränger packningarna utan det är tuningen som är avgörande.

Postat: tis sep 12, 2006 1:24 pm
av bmw02touring
Jens Gustavsson skrev:turbo spesen stämmer bra mattias, som sakt var så är det inte laddtryck eller effekten som i 99% spränger packningarna utan det är tuningen som är avgörande.
Körde och justerade min lite härom dagen och upptäckte då att det spikade ganska friskt. Hmm Säkert det som blåste packningen.
ska försöka få tag i nått eftermarknadständsystem med Retardfunktion till nästa säsong.
//Niclas

Postat: tis sep 12, 2006 2:04 pm
av Jens Gustavsson
vad har du för förtändning på motorn nu och vad laddar du och hur ser laddtrycks kurvan ut?

har du årdning på bränsle mängden?

kam?

Postat: tis sep 12, 2006 3:23 pm
av bmw02touring
Jens Gustavsson skrev:vad har du för förtändning på motorn nu och vad laddar du och hur ser laddtrycks kurvan ut?

har du årdning på bränsle mängden?

kam?
Har svårt att bedömma vad tändningen står på då jag inte har graderad remskiva, inte kommer åt att lysa på svänghjulet, gammal stroblampa.
Tändningen är nu backad så mycket så att det inte borde spika, blir dock lite trött i responsen nu.
Laddar fn ca0,8-0,9bar, Laddet kommer ganska sakta, börjar skjuta på vid ca 4000rpm och drar då ordentligt framtill jag växlar vid 7000rpm.
Känns som en ganska mjuk laddtryckskurva.
Aggregatet är ett gammalt T0b4 agg från Rotomaster, med ett skumt inlopp till turbinen. det är liksom kilformat mot turbinhujulet??? inte stort som vanliga T04or
Är intresserad om du vet något vettigt T04agg eller liknande då detta är lite väl glappt.

Bränslemängden tror jag nog är ok, Kör med Blandningsmätare(smalbandslambda) och den är alltid på rich utom vid 0-last och landsväg då den står på lean.
Har 1st Bosch pump från 900t16 -80tal, ska sätta dit en extra till nästa år för säkerhets skull.

Tacksam för all hjälp Jens
http://02mannen.wastegate.se/


//Niclas Carnesköld
Nyköping

Postat: tis sep 12, 2006 4:03 pm
av super7
bmw02touring skrev:ska försöka få tag i nått eftermarknadständsystem med Retardfunktion till nästa säsong.
//Niclas
Vilka funktioner är du ute efter i tändningen då?

Postat: tis sep 12, 2006 6:28 pm
av bmw02touring
super7 skrev:
bmw02touring skrev:ska försöka få tag i nått eftermarknadständsystem med Retardfunktion till nästa säsong.
//Niclas
Vilka funktioner är du ute efter i tändningen då?
Skulle vilja kunna backa tändningen x antal grader / bar
//Niclas