Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435 Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:
Inlägg
av * * * NXJ * * * » tor jun 22, 2006 9:42 am
Nicke Nyman skrev: Ett tips gällande IC;n är väl att se till att den ryms under huv och front utan att du måste kapa en massa i karossdelarna! För de effekter du ska ha så räcker halva den där IC;n. PV;n är väl inte känd för mest utrymme längst där fram i fronten men jag tror du löser de. Söderlund har ju löst de på sin PV.
Trevlig midsommar du med!
Tack för ditt svar. Jag tolkar det som om det inte gör något (för effekten) om den är för stor även om det skulle räcka med halva till 400hk.
Pv orginal är trång
Har man motorn 3dm bakåt å helplast front å skärmar å inga oginalinnerskärmar ryms mycket
Skål
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958 Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:
Inlägg
av Nicke Nyman » tor jun 22, 2006 12:25 pm
LB-ic;s har ju en förmåga att ha god kyleffekt! Jag tror de där blir kalas när du är färdig med bilen! De är så mycket annat som ska lira oxå för 400hk så allt sitter inte i IC;n. Du kan ju ha en IC för 800hk (som jag har) o kommer "kämpa" för att komma till 400hk. Förstå mig rätt...
Min IC är överdim på långa vägar, men den va billig...
MVH
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435 Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:
Inlägg
av * * * NXJ * * * » mån jun 26, 2006 7:35 pm
Jaha, då har man ingen integrerad wastegate längre...... skönt
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435 Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:
Inlägg
av * * * NXJ * * * » tis jul 04, 2006 4:22 pm
Nu tar jag semester....
. Återkommer med ny kraft i höst
Trevlig sommar/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059 Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:
Inlägg
av peppe » tis jul 04, 2006 4:53 pm
Tack detsamma, men det är ju nu man ska psyk meka i tron om att man hinner gasa innan snön?
Tror du gör rätt, jag gick då in i väggen efter en sommars skruvning dygnet runt.
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435 Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:
Inlägg
av * * * NXJ * * * » tis jul 04, 2006 8:04 pm
peppe skrev: Tack detsamma, men det är ju nu man ska psyk meka i tron om att man hinner gasa innan snön?
Tror du gör rätt, jag gick då in i väggen efter en sommars skruvning dygnet runt.
Det där med väggen har jag oxå testat så därför tar jag semester
.
Det är ju en vanlig fråga man får " NÄR SKA PVN VARA KLAR DÅ?" och på den säger jag numera "INNAN JUL, MEN INTE VILKEN JUL"....
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435 Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:
Inlägg
av * * * NXJ * * * » tor jul 06, 2006 11:20 am
NXJ skrev: Nu tar jag semester....
. Återkommer med ny kraft i höst
Trevlig sommar/NXJ
Man kan ju dock inte koppla bort helt.....
Vad rekommenderar ni för Wastegate, storlek och märke/modell.
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725 Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:
Inlägg
av Jens Gustavsson » tor jul 06, 2006 6:07 pm
läs lite på sävar turbo articklarna!
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435 Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:
Inlägg
av * * * NXJ * * * » tor jul 06, 2006 7:49 pm
Jens Gustavsson skrev: läs lite på sävar turbo articklarna!
De artiklarna har jag såklart läst
Det finns många modeller/märken bara och jag misstänker att en del funkar bättre än andra.
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725 Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:
Inlägg
av Jens Gustavsson » tor jul 06, 2006 8:14 pm
stort menbran eller lågfricktions kolv med lång fjäder då brukar det fungera bra!
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435 Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:
Inlägg
av * * * NXJ * * * » fre jul 21, 2006 10:59 am
Vad är bättre, fördelare i bakkanten av toppen eller på blocket. Går det att sätta fördelaren på blocket om man har en topp där fördelaren sitter på. Har fått tips om att fördelare från turbo är det bästa.
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725 Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:
Inlägg
av Jens Gustavsson » fre jul 21, 2006 11:53 am
ska du ha förgasare så är fördelaren på blocket att föredra då den går att göra tändkurva på om det skulle behövas.
fördelare med induktiva spolen i går att trigga en MSD med! (sitter på många lite nyare 240 eller glt/turbo modellen
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733 Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro
Inlägg
av martinssoN » fre jul 21, 2006 1:15 pm
Har fördelar från en 240 turbo ifall du är intresserad
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331 Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala
Inlägg
av Moggemx » fre jul 21, 2006 2:54 pm
Hur modifierar man tändkurvan i turbofördelaren på blocket?
Ändrar vikterna?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347 Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm
Inlägg
av Bjoern_ » tis jul 25, 2006 6:05 pm
martinssoN skrev: Har fördelar från en 240 turbo ifall du är intresserad
Sry om jag snikar mig på tråden men ...
Jag är ev intresserad
Riktpris ?